Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensvervorming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lensvervorming

    Heb deze foto van het kasteel van ooidonk getrokken met een tokina 12-24 f4 en wat een vervorming .
    Nu de vraag wat deed ik mis en hoe kan ik dit shoppen met CS2.
    Maar bovenal is dit normaal met deze lens?
    Last edited by micka; 14 februari 2009, 19:20.

  • #2
    Re: lensvervorming

    ik zie geen foto.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: lensvervorming

      Ge hebt nie goe gekeken

      Comment


      • #4
        Re: lensvervorming

        met extreme groothoeklenzen heb je dit wel vaker.
        je kan het rechttrekken in cs, zelf nog nooit gedaan

        effe gegoogled:

        klik

        klik2
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: lensvervorming

          Van harte bedank voor de tweede link

          Comment


          • #6
            Re: lensvervorming

            Je hebt de camera achterover gehouden en dan krijg je deze perspektivische vertekening, oplossing: camera paralel aan je onderwerp houden, wat inhoud dat er veel meer voorgrond op komt of een ladder mee zo dat je op de 1/2 hoogte van het gebouw kan fotograferen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: lensvervorming

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Je hebt de camera achterover gehouden en dan krijg je deze perspektivische vertekening, oplossing: camera paralel aan je onderwerp houden, wat inhoud dat er veel meer voorgrond op komt of een ladder mee zo dat je op de 1/2 hoogte van het gebouw kan fotograferen.
              Ik dacht dat een dergelijke vertekening eigen was aan de lens en dat ie vooral bij groothoek voorkomt. Naarmate je de 50mm nadert (waarvan ik dacht dat het de brandpuntafstand is met het meest waarheidsgetrouwe beeld) mindert het.

              Camera parallel houden ? Als je dat doet zie je toch niets anders dan lucht of grond , ik veronderstel dat je loodrecht op je onderwerp bedoeld ?

              Heb ik dan altijd verkeerd geredeneerd ?
              Mvg,David
              [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

              Comment


              • #8
                Re: lensvervorming

                Kijk eens naar deze link.

                groet, Rik

                Comment


                • #9
                  Re: lensvervorming

                  De camera is (nodeloos) achterover gehouden. Het is dus niet de lens die vertekent, maar de manier waarop die gebruikt is. Aangezien de lucht toch uitgebleekt is, valt die mocht de compositie dat vereisen gemakkelijk bij te klonen.
                  Daarnaast mist de foto het nodige contrast door het tegenlicht en het gebruik van de volle lensopening.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: lensvervorming

                    Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                    Heb deze foto van het kasteel van ooidonk getrokken met een tokina 12-24 f4 en wat een vervorming .
                    Dat is geen vervorming , maar vertekening.

                    Vervorming= rechte lijnen worden krom weergegeven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lensvervorming

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Dat is geen vervorming , maar vertekening.

                      Vervorming= rechte lijnen worden krom weergegeven.
                      Dus het feit dat de verticale objecten uiterst links en rechts (de muren van het gebouw) altijd schuin staan is normaal bij een groothoeklens?

                      Is de nabewerking met software de enige manier om dit te corrigeren, of zijn er misschien lenzen waarbij dit effect wat minder sterk is (bij dezelfde korte brandpuntsafstand)?

                      Comment


                      • #12
                        Re: lensvervorming

                        De peper dure tilt/shift lenzen kunnen dit corrigeren.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: lensvervorming

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nicolas_T Bekijk bericht
                          1-Dus het feit dat de verticale objecten uiterst links en rechts (de muren van het gebouw) altijd schuin staan is normaal bij een groothoeklens?

                          2-Is de nabewerking met software de enige manier om dit te corrigeren, of zijn er misschien lenzen waarbij dit effect wat minder sterk is (bij dezelfde korte brandpuntsafstand)?
                          1-Ja

                          2-Doet zich altijd voor bij een ongunstig camarastandpunt (laag dus), de lens kan dat niet verhelpen.
                          De hersenen passen dit aan bij de perceptie van het beeld, in een plat vlak moet het gecorrigeerd worden als het je stoort....

                          Comment


                          • #14
                            Re: lensvervorming

                            Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
                            Camera parallel houden ? Als je dat doet zie je toch niets anders dan lucht of grond , ik veronderstel dat je loodrecht op je onderwerp bedoeld ?

                            Heb ik dan altijd verkeerd geredeneerd ?
                            volgens mij wel.

                            oplossing: camera paralel aan je onderwerp houden
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment

                            Working...
                            X