Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed nieuws voor geheugenkaartjes?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goed nieuws voor geheugenkaartjes?

    Oorspronkelijk geplaatst door ZDNET.BE
    Toshiba en Sandisk melden een doorbraak in flashgeheugen. Met 4 bits-per-cel-technologie (X4) hebben ze het voor elkaar gekregen om 64 gigabit geheugen op een enkel stuk silicon te proppen.

    De chips worden vervaardigd met 43 nanometer procestechnologie en hebben een schrijfsnelheid van 7,8 MB per seconde. Volgens Sandisk is de bereikte capaciteit ongekend in de industrie, en zijn de chips geschikt voor de meest veeleisende applicaties. Fabrikanten van NAND-flashgeheugen moeten tegemoetkomen aan de vraag naar meer capaciteit tegen lagere prijzen, verklaart Toshiba.

    De bedrijven kondigen tevens een 32 nanometer-chip aan van 32 gigabit, die 3-bit-per-cel-technologie gebruikt. Volgens Toshiba zullen de nieuwe chips kostenbesparend uitpakken voor volgende generaties apparatuur. Massaproductie start in de tweede helft van 2009.
    Doorbraak in flashgeheugen
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site


  • #2
    Re: Goed nieuws voor geheugenkaartjes?

    Eerder goed nieuws voor die grote harde schijven!

    Als ik een laptop kan kopen met 250 GB aan vast geheugen ipv een schijf, dan zal ik niet twijfelen.
    En vermits de fabrikanten van 'draaiende' harde schijven volume verliezen gaan de prijzen van schijven zwaar zakken, dus dat wordt het moment om externe schijf bij te kopen.
    Voor fototoestellen zie ik niet direct grote gevolgen. Ik heb pas een CF kaartje van 8GB gekocht voor 18€ inclusief verzendingskosten.
    En hoeveel mensen hebben meer dan 8GB nodig in hun toestel? Bij mij is dat goed voor 400 JPG+RAW foto's of bijna 2000 JPG fotootjes.
    Als je een beetje selectief werkt, kom ik daar een vakantie mee rond (zeker als je de slechte al op de camera verwijdert). En in het slechtste geval koop je nog een kaartje (of twee) bij.

    Zit er iemand te wachten op 250 GB in een fototoestel?

    Comment


    • #3
      Re: Goed nieuws voor geheugenkaartjes?

      Kan Tommie1 alleen maar volgen in z'n redenering.
      Ik zit niet te wachten op grote CF kaartjes.
      Liever 2 a 3 8GB kaartjes dan één van 64GB.

      Voor Solidstate in de laptop is dit natuurlijk een zegen.
      De MB Air was er al mee uitgerust en de doorbraak kan nu alleen maar gunstig zijn voor de prijzen van dergelijke toestellen.

      Ook ik zal niet twijfelen als er een MB met solidstate op de markt komt die betaalbaar is.
      Voor in de Cam is dit een NO voor mij.

      T.
      My flickr space

      Comment


      • #4
        Re: Goed nieuws voor geheugenkaartjes?

        klopt wel ja... is veel eerder van toepassing op computers...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Goed nieuws voor geheugenkaartjes?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

          Zit er iemand te wachten op 250 GB in een fototoestel?
          Op het moment misschien niet, maar het zal me niks verbazen dat dit over een jaar of 5 standaard is geworden. Ik weet nog goed dat nog niet zo heel lang geleden geheugenkaartjes van 16MB werden verkocht. Op dat moment zou je ook niet gezegd hebben dat het in 2009 heel normaal is om 4 of 8 GB in je camera te hebben. Ik wil maar zeggen; de ontwikkelingen gaan snel.
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

          http://rouwkema.smugmug.com/

          Comment


          • #6
            Re: Goed nieuws voor geheugenkaartjes?

            Ja, maar met die 16 MB liep je direct tegen grenzen aan!
            Grotere kaartjes waren peperduur (ik heb ook nog ooit 75 € betaald voor 64 MB).
            En je kreeg er maar een beperkt aantal foto's op, zelfs als je maar een camera met 1,3 Mp had. Die werkten zelfs met diskettes waarop dan 6 foto's gingen!!

            Met wat nu betaalbaar is loop je niet meer tegen grenzen aan, tenzij je hele dagen loopt te mitrailleren in RAW.
            Ik kan me niet direct voorstellen dat we binnenkort camera's met 100 MP krijgen, omdat die geen merkbare voordelen geven.
            Het verschil tussen 1 en 10 MP was wel veel belangrijker.
            Wel kan ik me voorstellen dat we camera's gaan vinden die 100.000 ISO waarde halen met aanvaardbare ruis. Maar dat kost dus geen extra geheugen.

            Comment


            • #7
              Re: Goed nieuws voor geheugenkaartjes?

              Tja, wie weet wat de toekomst ons nog allemaal gaat brengen. Misschien wel een verhoging van de dynamic range van de sensor, of aparte sensoren voor RGB, alledrie op 25 megapixels. Ook zie ik de hoeveelheid megapixels in de toekomst zeker nog wel toenemen. Als je iso naar 100.000 kunt opschroeven houdt dat ook in dat je meer sensors op een pixel kunt proppen zonder ruistoename. En misschien zijn meer pixels voor afdrukken niet meteen noodzakelijk, voor croppen is het toch zeker zinvol (dan kun je straks met een 200mm lens prima vogeltjes fotograferen ipv dat je een 600mm lens nodig hebt). Uiteraard zul je altijd weer tegen beperkingen aanlopen (kwaliteit glas enz), maar ik durf er wel wat op te verwedden dat de bestanden die over 5 jaar uit de camera's komen een stuk groter zullen zijn dan de 20+MB files die nu uit mijn 50D rollen
              http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

              http://rouwkema.smugmug.com/

              Comment

              Working...
              X