Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

London onveilig maken met m'n 450D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • London onveilig maken met m'n 450D

    Ben opzoek naar een lens voor mijn 450D.
    Had aan een fisheye / groothoek lens gedacht.
    Wat is het verschil tussen fisheye & groothoek?

    Welke zijn degelijke lensjes van rond de € 200? (nieuw / occasie)

    alvast bedankt

  • #2
    Re: London onveilig maken met m'n 450D

    Een fisheye geeft een extreme lensvervorming: een 'bol' effect.
    Een 'ultrawide' groothoek, zoals bv de Canon 10-22 EF-S (of vergelijkbaar bereik) heeft ook een heel wijde beeldhoek, maar niet de lensvervorming van een fisheye.
    Wel krijg je snel perspectiefvervorming door de breedte: als je niet recht naar iets kijkt beginnen de horizontale en/of verticale lijnen sterk naar elkaar toe te lopen.
    De rechte lijnen lopen dan al snel schuin, maar blijven wel recht, itt tot bij de fisheye, waar ze gebogen worden.

    Of simpelweg: een fisheye gebruik je vooral als effect, een UWA is beter geschikt voor architectuur.

    Comment


    • #3
      Re: London onveilig maken met m'n 450D

      Bedankt alvast.

      Kan je me eens een voorbeeld posten wat het verschil tussen een UWA en een fisheye duidelijk maakt?

      Bestaat er ook een goedkoper alternatief van bv sigma?

      Comment


      • #4
        Re: London onveilig maken met m'n 450D

        Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
        Kan je me eens een voorbeeld posten wat het verschil tussen een UWA en een fisheye duidelijk maakt?
        Voorbeeldfoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
        Bestaat er ook een goedkoper alternatief van bv sigma?
        Misschien de Sigma 10-20 (€450)?
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: London onveilig maken met m'n 450D

          Bedankt Stijn

          Wat is dan een degelijk (niet al te duur) UWA lensje? Mag ook van Sigma zijn.

          (ik ben Quant btw)
          Canon 450D :: EF-S 18-55 3.5-5.6 IS :: EF 50 1.8 III :: EF-S 55-250 IS :: Sigma 10-20 UWA :: Lowepro Flipside 400 AW
          capture the world .. .

          Comment


          • #6
            Re: London onveilig maken met m'n 450D

            Is een Tamron 10-24mm aan te raden voor op een 450D?
            Canon 450D :: EF-S 18-55 3.5-5.6 IS :: EF 50 1.8 III :: EF-S 55-250 IS :: Sigma 10-20 UWA :: Lowepro Flipside 400 AW
            capture the world .. .

            Comment


            • #7
              Re: London onveilig maken met m'n 450D

              Forum voor het plaatsen van foto's waarbij de mens centraal staat: modellen, glamour, straatleven,...... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


              Deze foto's zijn met een UWA gemaakt neem ik aan?
              Kan ik hetzelfde effect bekomen met mijn 450D?
              Canon 450D :: EF-S 18-55 3.5-5.6 IS :: EF 50 1.8 III :: EF-S 55-250 IS :: Sigma 10-20 UWA :: Lowepro Flipside 400 AW
              capture the world .. .

              Comment


              • #8
                Re: London onveilig maken met m'n 450D

                De EXIF-data van die gelinkte zeefoto's geven 17mm aan, dus niet meteen een UWA, een gewone breedhoek neem ik aan.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: London onveilig maken met m'n 450D

                  dus een UWA is geen breedhoek?

                  sorry voor mijn onwetendheid
                  Canon 450D :: EF-S 18-55 3.5-5.6 IS :: EF 50 1.8 III :: EF-S 55-250 IS :: Sigma 10-20 UWA :: Lowepro Flipside 400 AW
                  capture the world .. .

                  Comment


                  • #10
                    Re: London onveilig maken met m'n 450D

                    Ultra Wide Angle

                    fisheye is leuk maar gaat vlug vervelen en is voor langschappen of gebouwen niet echt ideaal wegens teveel vervorming

                    Sigma is echt een prima lens, ik vertrek er nooit zonder.
                    een laatste voorbeeldje : http://forum.belgiumdigital.com/f40/...er-249249.html
                    of http://devid.jalbum.net/www.devid.be...re%20copy.html

                    vaak 2de hands te koop rond 300-350 €
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: London onveilig maken met m'n 450D

                      Ik was ook net een foto online aan het zetten. Deze lens (Canon EF-S 10-22mm) heb je natuurlijk niet voor €200,-, zelfs niet tweedehands, maar wat een bereik. Dit is er eentje op 10mm

                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: London onveilig maken met m'n 450D

                        Bedankt alvast voor jullie reacties.

                        Ik begrijp het systeem van 'groothoek' niet echt.
                        Ik heb een kitlens (18-55 IS). Dus volledig uitgezoomed staat hij op 18mm, dit is ook al gedeeltelijk een 'groothoek' dan?
                        Canon 450D :: EF-S 18-55 3.5-5.6 IS :: EF 50 1.8 III :: EF-S 55-250 IS :: Sigma 10-20 UWA :: Lowepro Flipside 400 AW
                        capture the world .. .

                        Comment


                        • #13
                          Re: London onveilig maken met m'n 450D

                          Oorspronkelijk geplaatst door DavyV Bekijk bericht
                          Bedankt alvast voor jullie reacties.

                          Ik begrijp het systeem van 'groothoek' niet echt.
                          Ik heb een kitlens (18-55 IS). Dus volledig uitgezoomed staat hij op 18mm, dit is ook al gedeeltelijk een 'groothoek' dan?
                          Ja, 18mm op een 450D is ook nog groothoek. Met UWA (Ultra Wide Angle) bedoelt men lenzen die nog een stuk breder gaan, 10-15mm bvb.
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: London onveilig maken met m'n 450D

                            Da's inderdaad het verschil tussen groothoek (of breedhoek) en ultrabreedhoek (UWA). Voor de meeste opnames zal het eerste volstaan (17-18mm x 1,6 cropfactor = 27,2-28,8mm fullframe), voor de "speciallekes" moet je wel breder (=ultrabreed dus). Maar ik dacht dat jouw vraag daar specifiek over ging, niet? (verschil tussen visoog en uwa, hoewel ik zie dat je in je eerste post alleen over fisheye en groothoek spreekt)
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: London onveilig maken met m'n 450D

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Da's inderdaad het verschil tussen groothoek (of breedhoek) en ultrabreedhoek (UWA). Voor de meeste opnames zal het eerste volstaan (17-18mm x 1,6 cropfactor = 27,2-28,8mm fullframe), voor de "speciallekes" moet je wel breder (=ultrabreed dus). Maar ik dacht dat jouw vraag daar specifiek over ging, niet? (verschil tussen visoog en uwa, hoewel ik zie dat je in je eerste post alleen over fisheye en groothoek spreekt)
                              Had geen idee dat er een verschil was tussen een UWA en een breedhoek.
                              Dacht dat het allebei onder de benaming "breedhoek" viel.
                              Ik ga met een UWA het effect niet verliezen door het feit dat de 450D een crop is?

                              En krijg je met een UWA ook een mooi effect bij bv een portret?
                              Canon 450D :: EF-S 18-55 3.5-5.6 IS :: EF 50 1.8 III :: EF-S 55-250 IS :: Sigma 10-20 UWA :: Lowepro Flipside 400 AW
                              capture the world .. .

                              Comment

                              Working...
                              X