Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven vroeger en nu

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectieven vroeger en nu

    Gezien het vrij grote aanbod in 2de hands objectieven, vroeg ik mij het volgende af.

    Is er veel evolutie geweest in de objectieven? En welke zijn de grotere verbeteringen/veranderingen? Kwalitiet, gewicht, duurzaamheid, lichtsterkte etc.

    vb: Is er een verschil tussen een prime 50mm van pakweg 15 jaar geleden en die van nu. (zelfde lichtsterkte wel te verstaan)

  • #2
    Re: Objectieven vroeger en nu

    Oorspronkelijk geplaatst door Krispol Bekijk bericht
    vb: Is er een verschil tussen een prime 50mm van pakweg 15 jaar geleden en die van nu. (zelfde lichtsterkte wel te verstaan)

    Nee, want dat is dezelfde lens , al dan niet in een iets ander jasje.
    Nieuwe 50mm 's worden niet ontwikkeld, want die waren al optimaal en relatief makkelijk te maken.

    Comment


    • #3
      Re: Objectieven vroeger en nu

      Die van Sigma zal toch wel een nieuw ontwerp, nou ja nieuw ontwerp, maar nieuw door hun opnieuw berekent
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Objectieven vroeger en nu

        Berekent?
        Terzake:
        Dat is een van de weinige uitzonderingen.....

        Comment


        • #5
          Re: Objectieven vroeger en nu

          De vraag is eigenlijk meer algemeen, die 50mm was een voorbeeld.
          Zijn er veel verbeteringen gekomen in de loop der jaren, optische kwaliteit, AF snelheid, gewicht, gebruikte materialen, lichtsterkte, optisch bereik en die dingen.
          vb de komst van beeldstabilisatie.

          Comment


          • #6
            Re: Objectieven vroeger en nu

            Er zijn volop goede oude lenzen. Welk type camera heb je?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Objectieven vroeger en nu

              Denk eraan dat veel oude lenzen Full Frame lenzen zijn. Op een APS-C sensor gebruik je dus alleen het middelste van de lens, de 'sweet spot' zeg maar. Vandaar dat veel oude lenzen nog zeer goed presteren.
              about.me/stijnv

              Comment


              • #8
                Re: Objectieven vroeger en nu

                Sprekend als iemand die de helft van de tijd nog analoog met Canon FD werkt, zou ik zeggen dat er qua vaste lenzen niet zoveel spectaculair gebeurd is in de laatste twintig jaar. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen verbeteringen zijn, maar oude lenzen blijven nog perfect bruikbaar.

                Qua zooms, dat is iets anders. Gewicht, beeldkwaliteit, bereik, AF snelheid, maximale opening, noem maar op! Allemaal erg verbeterd.
                Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

                Comment


                • #9
                  Re: Objectieven vroeger en nu

                  Op gebied van gebruikte materialen is natuurlijk wel het één en ander veranderd. Technische kunststoffen in plaats van metaal. Ook de coating is meer aangepast op digitaal ter voorkoming van ghosting. En ook in het vormen en slijpen van glas heeft de techniek niet stilgestaan.
                  Maar wat 20 jaar geleden een topobjectief was zal op het moment op digitaal nog steeds top presteren.
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectieven vroeger en nu

                    Een nieuwe versie van een bepaalde lens komt meestal neer op 2 dingen.
                    1. Of men past de AF aan. Vroeger vaak AF in camera. Nu meestal in de lens. En de techniek van motor is met de jaren ook verbetert.
                    2. Of men brengt stabilzatie toe


                    Als je twijfeld dan kan je meestal ook wel een vergelijking vinden tussen de 2 versies. Dan kan je zelf uitmaken voor welke je wilt gaan.

                    Er is zelfs 1 geval waar de meeste liever de oude versie willen. De Canon 50 F/1.8 I is van metaal en de nieuwere 50 F/1.8 II is van plastiek. Dus is de eerste generatie vaak meer begeerd.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectieven vroeger en nu

                      Wat ook wel kan verschillen tussen oude en nieuwe lenzen: de sensor van digitale camera's reflecteert veel meer licht dan de film in analoge camera's, wat meer reflecties (en dus minder contrast) tot gevolg kan hebben. Veel nieuwe lenzen hebben daarom meer of betere anti-reflecterende laagjes.

                      En het APS-C versus full-frame verhaal heeft twee kanten: enerzijds gebruik je enkel het 'goede' gedeelte van de lens (dus niet de zwakkere randen), maar anderzijds kan je niet dezelfde resolutie halen op een kleiner deel van de lens...

                      Wat niet wegneemt dat ik zeer tevreden ben over een hoop oude rommel in mijn arsenaal :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectieven vroeger en nu

                        de eisen welke de recente toestellen, 25mp voor FF en 15mp voor APS-C ,stellen liggen veel hoger dan van film of van een 12mp toestel, en dit vooral wat resolutie betreft.
                        De oude primes voldoen nog redelijk, maar de resolutie van vele zooms is te beperkt om op die recente toestellen nog optimaal te functioneren.
                        De resolutie van recente goede lenzen ligt veel hoger dan van oudere lenzen.
                        Voor digitaal is het best dat de lenzen een aangepaste coating hebben om reflecties van sensor tegen te gaan. Er kan ook een betere interworking zijn tussen toestel en lens wat nuttig kan zijn voor flitsen, in camera auto lens correctie functionaliteit en gegeven opslag in de metadata. Mischien zijn de AF-toestanden op lens niveau verbetert en daarbij
                        komt de evolutie van IS/VR/OS.

                        Comment

                        Working...
                        X