Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor wat?

    Hallo,
    momenteel ben ik volop aan het zoeken naar een fijne lens naar voor een trouwgelegenheid, ik heb momenteel een 5D mark II.
    Natuurlijk informeer ik me voordien liefst.
    De lens zal achteraf natuurlijk ook nog gebruik worden voor andere soortgelijke zaken.
    Zelf had ik gedacht aan de Canon EF 16-35mm f/2.8 USM L maar vanwege de kostprijs heb ook een alternatief waar ik spijtig genoeg maar weinig gegevens van kan vinden.
    Tamron SP AF17-35MM F/2.8-4 Di LD Aspherical (IF)

    En dan heb ik ook gemerkt dat niet zomaar elke lens die op internet staat zomaar te krijgen is, dus als iemand nog wat info heeft over de aankoop van lenzen is dat altijd welkom.

    Greets Arne.

    (ps: als de lenzen die ik genoemd heb totaal niet goed zijn voor huwelijksreportages mag je me gerust een voorstel doen van wat wel.)

  • #2
    Re: Welke lens voor wat?

    Een 16-35 f2,8 L II is heel goed maar volgens mij is ze op een 5D MKII wel erg breed om als standaard-trouwlens te gebruiken. Ik denk dat voor een full-frame de 24-70 een betere keuze is.
    Die 16-35 kan je ook wel gebruiken, net zoals een 70-200.

    Met die drie lenzen kan je zonder al teveel problemen alle mogelijke situaties die met een trouw te maken hebben fotograferen.
    Maar dat is wel een heel duur setje.

    Als je foto's wil maken op een plaats waar het druk is, dan heb je een voordeel met de 16-35, want als je die gebruikt dan kan je altijd op de eerste rij staan, de anderen moeten verder achteruit om voldoende op de foto te krijgen. (Dat is ook een reden waarom veel persfotografen met een breedhoek werken.)

    Maar voor het trouwalbum zal je achteraf nog ergens foto's maken, waarbij het veel minder druk is, en dan gebruik je liever meer tele voor minder vervorming en een beperktere scherptediepte. Op dat ogenblik heb je veel minder aan een 16-35, dat is waar een 24-70 en 70-200 beter van pas komen.

    Een low-budget alternatief voor de 24-70 f2,8 L is de Tamron 28-75 f2,8 of eventueel de Sigma 24-70 f2,8.


    Welke lenzen gebruik je op dit ogenblik al op de 5D?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor wat?

      Voor een trouw is een Canon 24-105 ook een zeer goed objectief...
      Eventueel te gebruiken met een goede flitser heb je ook een mooi bereik met 1 objectief... 16-35 lijkt mij toch ook nogal breed voor standaard objectief...

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor wat?

        Een 5D Mark II lijkt me geen toestel voor iemand die geen ervaring lenzen heeft?
        Welke lenzen heb je nu ingebruik?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor wat?

          Dat is al een fantastische informatie.
          Het probleem is juist dat ik net mn sony dsc-f828 heb weggedaan en een canon eos 5D mark II besteld heb.
          Blijkbaar is de verkoper nog niet zo zeker of ik die zal hebben voor 7 maart 2008.
          Dan is namelijk de trouw.
          Daarom dat ik eigelijk de vraag stel voor het objectief om iets meer info te hebben voor die full-frame.
          (Dit is ook mijn eerste full frame en trouwens ook mijn eerste reflex, daarom dat de kennis van lenzen me momenteel nog wat ontbreekt.)

          Dus een 24-70 is goed voor een full-frame voor op het trouwfeest zelf en voor de trouwfoto's van het koppel zelf is een 70-200 of zo aangeraden.
          (Is die beeldvervorming zo drastisch? ok, ik heb ook al gezien dat die zeeeer weinig vervorming hebben maar is dat echt zo drastisch?)
          Mischien iemand een voorbeeldfototje?

          Greets.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor wat?

            Oorspronkelijk geplaatst door Mr.jellypuddingman Bekijk bericht
            Dat is al een fantastische informatie.
            Het probleem is juist dat ik net mn sony dsc-f828 heb weggedaan en een canon eos 5D mark II besteld heb.
            Blijkbaar is de verkoper nog niet zo zeker of ik die zal hebben voor 7 maart 2008.
            Dan is namelijk de trouw.
            Daarom dat ik eigelijk de vraag stel voor het objectief om iets meer info te hebben voor die full-frame.
            (Dit is ook mijn eerste full frame en trouwens ook mijn eerste reflex, daarom dat de kennis van lenzen me momenteel nog wat ontbreekt.)

            Dus een 24-70 is goed voor een full-frame voor op het trouwfeest zelf en voor de trouwfoto's van het koppel zelf is een 70-200 of zo aangeraden.
            (Is die beeldvervorming zo drastisch? ok, ik heb ook al gezien dat die zeeeer weinig vervorming hebben maar is dat echt zo drastisch?)
            Mischien iemand een voorbeeldfototje?

            Greets.

            Ik zou eerder inzitten over of je het toestel doorhebt op de dag zelf ipv lenzen.
            Een 1e slr, en dan meteen een trouw. ik zou t niet aandurven hoor maargoed dat is jouw keuze.

            Een standaardlens in de regio 24-70 idd, en een 70-200 voor het trouwalbum bijv.
            Btw heb je ook al aan een flitser, extra accu's en een reserve body gedacht?
            Hij moet maar eens durven weigeren op de dag he.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor wat?

              Ja, dat had ik me spijtig genoeg ook al gerealiseerd.
              Ik had gehoopt dat ik hem ten laatste op het begin van deze maand zou hebben maar dat ging blijkbaar niet door.
              Dus wordt het blijkbaar de sony dsc-f828 die ik aan mn vader verkocht heb.
              Die had eerst een sony dsc-f727 of zo iets.
              En hij is ook degene die de foto's trekt.
              Of ik moet eens zien naar een fotograaf in de buurt die dat nog wil doen.
              Dan ben ik er daar beter mee af.
              Die kent dan op zijn minst zijn materiaal al.

              Dan kan ik de lenzen en zo nog rustig uitkiezen voor hetgeen ze gebruikt zullen worden.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor wat?

                Welke merken van flitsers zijn er eigenlijk allemaal?
                Want momenteel zou ik voor Canon Speedlite 430EX II Flash.
                Maar als ik de camera toch nog niet heb, heb ik nog ff de tijd om uitgebrijd te zoeken.
                Een extra batterij is vanzelfsprekend.

                Die extra body dat is wat anders, ik zal eerst maar beginnen met 1.
                Dat is dan een risico. (een heel groot risico maar dat gaat niet anders anls ik geen fotograaf zoek.)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor wat?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mr.jellypuddingman Bekijk bericht
                  Welke merken van flitsers zijn er eigenlijk allemaal?
                  Want momenteel zou ik voor Canon Speedlite 430EX II Flash.
                  Maar als ik de camera toch nog niet heb, heb ik nog ff de tijd om uitgebrijd te zoeken.
                  Een extra batterij is vanzelfsprekend.

                  Die extra body dat is wat anders, ik zal eerst maar beginnen met 1.
                  Dat is dan een risico. (een heel groot risico maar dat gaat niet anders anls ik geen fotograaf zoek.)
                  denk dat je een 5dm2 een beetje onderschat kwa gebruik heb mijne een 3 tal weken en vind alles nog niet onmiddelijk, niet onderschatten
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor wat?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.jellypuddingman Bekijk bericht
                    Ja, dat had ik me spijtig genoeg ook al gerealiseerd.
                    Ik had gehoopt dat ik hem ten laatste op het begin van deze maand zou hebben maar dat ging blijkbaar niet door.
                    Dus wordt het blijkbaar de sony dsc-f828 die ik aan mn vader verkocht heb.
                    Die had eerst een sony dsc-f727 of zo iets.
                    En hij is ook degene die de foto's trekt.
                    Of ik moet eens zien naar een fotograaf in de buurt die dat nog wil doen.
                    Dan ben ik er daar beter mee af.
                    Die kent dan op zijn minst zijn materiaal al.

                    Dan kan ik de lenzen en zo nog rustig uitkiezen voor hetgeen ze gebruikt zullen worden.
                    Je hebt dus helemaal geen ervaring met een DSLR, en je verwacht dat je dan door een heel goed toestel + een degelijke lens te kopen plots een huwelijksreportage kan maken??

                    Ik hoop dan toch dat je minstens de basisbegrippen van fotografie (iso, sluitertijd, diafragma, scherptediepte, witbalans...) kent, en dat je ook weet hoe je die kan gebruiken om het beste uit verschillende omstandigheden te halen...

                    Met een flitser wordt het alleen maar moeilijker als je niet weet hoe je die het beste gebruikt. Je kan op veel verschillende manieren flitsen, naargelang de omstandigheden en het effect dat je wil bereiken (de flitser juist gebruiken, dat is helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt).

                    Ik denk dat je best op zoek gaat naar een fotograaf, maar als dat voor heel binnenkort is, dan wordt dat waarschijnlijk ook niet zo gemakkelijk.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor wat?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Je hebt dus helemaal geen ervaring met een DSLR, en je verwacht dat je dan door een heel goed toestel + een degelijke lens te kopen plots een huwelijksreportage kan maken??

                      Ik hoop dan toch dat je minstens de basisbegrippen van fotografie (iso, sluitertijd, diafragma, scherptediepte, witbalans...) kent, en dat je ook weet hoe je die kan gebruiken om het beste uit verschillende omstandigheden te halen...

                      Met een flitser wordt het alleen maar moeilijker als je niet weet hoe je die het beste gebruikt. Je kan op veel verschillende manieren flitsen, naargelang de omstandigheden en het effect dat je wil bereiken (de flitser juist gebruiken, dat is helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt).

                      Ik denk dat je best op zoek gaat naar een fotograaf, maar als dat voor heel binnenkort is, dan wordt dat waarschijnlijk ook niet zo gemakkelijk.
                      helemaal mee jou eens, eerst zei hij dat ie een 5dm2 heeft daarna zegt hij dat hij nog niet weet of hij hem zou hebben voor begin maart
                      van lenzen heeft ie ook geen pap gegeten terwijl het forum vol info staat over welke lenze het er best bij passen.
                      en trouwens bij art en craft te gent liggen ze in het uitstalraam van de week gezien
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor wat?

                        Hmm, ja ik kan er inkomen dat jullie me wat raar bekijken, ik verwacht er idd teveel van om zo snel alles onder de knie te krijgen om ff snel een trouwreportage te doen.
                        Daarom dat ik ook zei dat ik liever mn camera ten laatste begin deze maand wou hebben wat zelfs nog kort is want ik heb over mn sony ook al meer dan een maand gedaan voor ik alles opties gevonden had.
                        Ik heb ondertussen ook goed beseft dat zo een dag niets is dat zomaar iedereen ff kan fotograferen.

                        En ik heb mn camera besteld, ik heb dus ook een voorschot betaald op die camera.

                        Comment

                        Working...
                        X