Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UWA - Sigma 10-20

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UWA - Sigma 10-20

    Hey allen,

    Dit weekend heb ik me de sigma 10-20 aangeschaft. Ik heb de verkoper de vraag gesteld welk van de twee hij prijs/kwaliteit de beste vond tss de sigma en de tokina 11-16. Beetje tot mijn verbazing raadde hij me de goeiekopere optie aan.

    Hij begon wel over een filter voor de sigma. De reden die hij hier voor aangaf was dat de sigma (en waarschijnlijk andere lenzen ook) veel stof aantrekken in de lens door de zuigbeweging van het scherpstellen. En dat dit vermeden wordt met gebruik van een UV filter.

    Klopt dit?

    p.s. Ik wil de discussie niet starten mbt het gebruik van filters als bescherming van het frontglas.

  • #2
    Re: UWA - Sigma 10-20

    Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
    Hey allen,

    Dit weekend heb ik me de sigma 10-20 aangeschaft. Ik heb de verkoper de vraag gesteld welk van de twee hij prijs/kwaliteit de beste vond tss de sigma en de tokina 11-16. Beetje tot mijn verbazing raadde hij me de goeiekopere optie aan.

    Hij begon wel over een filter voor de sigma. De reden die hij hier voor aangaf was dat de sigma (en waarschijnlijk andere lenzen ook) veel stof aantrekken in de lens door de zuigbeweging van het scherpstellen. En dat dit vermeden wordt met gebruik van een UV filter.

    Klopt dit?

    p.s. Ik wil de discussie niet starten mbt het gebruik van filters als bescherming van het frontglas.



    Dat een lens stof aantrek bij de heen en weergaande beweging van de zoomfunctie is waar. MAAR die beweging bij een 10-20 is 1 a 2 milimeter, dus miniem.
    EN een filter helpt hier niet tegen. Dat stof komt er in langs andere openingen in.
    Ik denk dat je er dan beter een condoom kan overtrekken. Dat is tenminste veilig

    Comment


    • #3
      Re: UWA - Sigma 10-20

      Dit was mijn gedacht ook en heb dus geen filter gekocht. Ik begrijp verkopers hoor als ze een filter aanraden. De marges zijn soms al zo klein ...

      Comment


      • #4
        Re: UWA - Sigma 10-20

        Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
        Ik heb de verkoper de vraag gesteld welk van de twee hij prijs/kwaliteit de beste vond tss de sigma en de tokina 11-16. Beetje tot mijn verbazing raadde hij me de goeiekopere optie aan.
        De naverkoop van Tokina in België is - ik wik mijn woorden - behoorlijk eenvoudig (of m.a.w. de herstellingen gebeuren in Duitsland en zijn lang onderweg) - tenminste dat werd mij door een verkoper in het oor gefluisterd.
        Toch ben ik er van overtuigd dat de Tokina 11-16 nog een stuk performanter is dan de Sigma 10-20.
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: UWA - Sigma 10-20

          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
          Toch ben ik er van overtuigd dat de Tokina 11-16 nog een stuk performanter is dan de Sigma 10-20.
          En is dit nog op enige objectieve inzichten gebaseert?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: UWA - Sigma 10-20

            als je de 2.8 van de Tokina niet nodig hebt, dan moet je je geen zorgen maken. De sigma geeft je een beter bereik, en als je een goed exemplaar hebt, dan zal je absoluut geen miskoop gedaan hebben

            mijn raad;
            vergeet die Tokina, trek je botten aan en ga genieten van je Sigma

            over die filter, sluit ik mij volledig aan bij Lucvr
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: UWA - Sigma 10-20

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              En is dit nog op enige objectieve inzichten gebaseert?
              Niet echt ! Ik bedoel : ik heb beide objectieven niet zelf uitgetest, maar de (gekende en minder gekende) review-sites lijken mij wat dat betreft redelijk unaniem : de Tokina wordt ervaren als uiterst scherp, zelfs tot in de hoeken én met de grootste opening. Als ik mij goed herinner zou de Tokina dan weer wel gevoelig zijn voor CA, maar dat is perfect te behandelen achteraf en naar het schijnt met de D300 zelfs binnen in de camera...

              Er zijn 3 puntjes die mij toch een beetje doen twijfelen :
              - Het bereik op zich : 11 naar 16 is niet echt groot. Toch wordt meestal gesteld dat enkele stappen voor- of achteruit het verschil perfect opheffen.
              - Het verschil tussen 10mm en 11mm blijkt niet te onderschatten. Maar deze opmerking kan dan onmiddellijk weer gerelativeerd worden door de "stappen voor en achter" van hierboven.
              - De Tokina naverkoop in België. Misschien is die niet slecht, maar in elk geval flink traag (en ook dit is van horen zeggen van een weliswaar betrouwbaar verkoper)...

              Maar over het algemeen wordt aangenomen dat die 11-16 van Tokina de beste UWA is voor DX-toestellen...
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #8
                Re: UWA - Sigma 10-20

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                als je de 2.8 van de Tokina niet nodig hebt, dan moet je je geen zorgen maken. De sigma geeft je een beter bereik, en als je een goed exemplaar hebt, dan zal je absoluut geen miskoop gedaan hebben

                mijn raad;
                vergeet die Tokina, trek je botten aan en ga genieten van je Sigma

                over die filter, sluit ik mij volledig aan bij Lucvr
                Oooh, maar het is absoluut niet mijn bedoeling de Sigma 10-20 af te breken hoor...
                Maar ik sta zelf te twijfelen tussen beide objectieven. De Sigma 10-20 is een dijk van een UWA en een stuk goedkoper dan de Tokina...
                Ook ik zou zeggen : als je 'em gekocht hebt... niet twijfelen - foto's pakken en genieten...
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: UWA - Sigma 10-20

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht

                  Maar over het algemeen wordt aangenomen dat die 11-16 van Tokina de beste UWA is voor DX-toestellen...
                  kan kloppen, maar zoiets mag niet echt veralgemeend worden...

                  de ene die een groothoek zoekt, die stelt punten als vervorming, breedhoek zelf en snelheid voorop
                  de ander stelt lichtsterkte, beeldkwaliteit,... voorop

                  bvb;
                  -architectuur trek je best met de canon 10-22 (minste vervorming)
                  -feestjes daar ben je dan weer beter af met een tokina 11-16 (lichtsterk)
                  -sport daar kies je weer de canon voor (AF snelheid)
                  enzovoort

                  (als je met nikon trekt vervang je de canon door de nikon 12-24)


                  elke combinatie van andere voorkeuren doet je bij een andere lens belanden
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: UWA - Sigma 10-20

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    elke combinatie van andere voorkeuren doet je bij een andere lens belanden
                    Gelijk heb je...

                    Wat mij betreft kies ik waarschijnlijk voor de Tokina 11-16 voor landschapsfotografie. Vooral de uitmuntende scherpte (tot in de hoeken) kan mij bekoren...
                    De Nikkor 12-24 heb ik gehad, maar (en nu zal ik waarschijnlijk wel een paar BD'ers de wenkbrauwen doen fronsen) die heb ik na enkele weken terug verkocht ! Veel te soft in de hoeken
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: UWA - Sigma 10-20

                      Ik heb mijn exemplaar nog niet gechecked naar scherpte en front/back focus, maar als ik de foto's bekijk die ik voorlopig genomen heb valt dit zeer deftig mee.

                      Trouwens, het belangrijkste gebruik voor mij is het spelen met perspectief en ik betracht de aandacht zo te leiden, dat kijkers toch niet in de hoeken zullen kijken (time will tell of ik er in slaag)

                      Comment


                      • #12
                        Re: UWA - Sigma 10-20

                        Een UWA hoef je echt niet techecken op F/B focus, daar zorgt de DOF wel voor.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: UWA - Sigma 10-20

                          En de nieuwe Tamron 10-24? Ikzelf heb de Sigma 10-20mm gekozen destijds ook omwille van het breder bereik dan de Tokina en ben er heel tevreden van. Maar moest ik nu moeten kiezen zou ik die Tamron 10-24 ook eens bekijken. Gaat even breed als de sigma maar je krijgt nog 4 mm bij aan de andere kant.

                          Iemand reeds ervaring met de Tamron 10-24?

                          Comment


                          • #14
                            Re: UWA - Sigma 10-20

                            Waar heb je nu in hemelsnaam de brede kant voor nodig?

                            Comment


                            • #15
                              Re: UWA - Sigma 10-20

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vercetti Bekijk bericht
                              Gaat even breed als de sigma maar je krijgt nog 4 mm bij aan de andere kant.
                              Ja, maar dat wordt meestal al afgedekt met een 17-xx of 18-xx objectief. Met mijn Sigma kom ik zelden boven de 14mm.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X