Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

    Goede avond,

    Velen zoeken een alternatief voor dure Canon objectieven, hier nog eens de aspecten blootgelegd die ze kunnen verbeteren.

    Tamron staat bekend als "voorzichtige" producent.
    + levert optisch goed glaswerk => scherpe fotos
    + relatief lage prijs
    - autofocus is luidruchtig bij scherpstellen en traag (geen HSM of USM)
    - iets minder aanbod (zelfs geen simpele 50 1.4 portretprime) vorig jaar wel 200-500 zonder VR.

    Hun beste budgetlens: Tamron 17-50 f2.8

    Sigma staat bekend als "agressieve" producent.
    + Zeer ruim aanbod in alle bereiken (volgt mm's Canon goed op voor marktaandeel)
    + relatief lage prijs
    + HSM autofocus snel
    - Optisch glaswerk minder dan 3rd party concurrent Tamron
    - Kwaliteitsverchil objectieven (frontfocus)vb 3 versies 70-200 kwaliteitscontrole minder

    Hun beste budgetlens : Sigma 50-500 en Sigma 10-20 (extreme bereiken duur bij Canon)

    Canon begon met de beeldstabilisatie (IS) en beiden zijn in 2008 op de kar gesprongen :
    Tamron AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC (Vibration Compensation)
    Sigma 80-400mm f4.5-5.6 EX OS (Optical Stabilisation).

    We zouden eerst verwachten dat ze geen beeldstabilisatie invoeren om de prijzen laag te houden, maar toch...
    De aanpak van de basisproblemen eerst had misschien beter geweest, de 'lensingenieurs' en managers moeten toch wel zien wat hun zwakke punten zijn na al die reviews.

    De zwakke schakel in de 3rd party aanbieders is dus de AF ofwel het glaswerk.
    Een Tamron met beter glas en mindere AF, of een Sigma met HSM en optisch minder.

    Begrijp niet dat Tamron nu nog worstelt met die trage luide autofocus.
    Begrijp wel dat Sigma misschien aan z'n maximum zit en geen beter glaswerk voor lagere prijs kan aanbieden (vb Sigma 50 1.4 is nu al duurder dan de Canon).

    Dus Tamron, we rekenen op jullie, jullie glaswerk is goed, enkel nog die "ancien" autofocus oplossen en de productie in meerdere bereiken opdrijven

    Greetz,
    CanonYouCan
    Last edited by CanonYouCan; 8 februari 2009, 22:17.

  • #2
    Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

    Deze poging is vermoedelijk goedbedoeld maar bevat zoveel generalisaties en onjuistheden dat het zijn doel helemaal mist.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

      ok Spanjaart, ik deed m'n best, corrigeer maar
      Last edited by CanonYouCan; 8 februari 2009, 22:18.

      Comment


      • #4
        Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

        Dan ben ik volgend jaar nog bezig en het is pas februari. Photozone.de is er al vele jaren mee bezig en nog steeds niet klaar. Ook presteren bepaalde lenzen sensor-afhankelijk, zowel qua type sensor als in relatie tot het formaat.

        In het algemeen klopt het dat Tamron de tragere AF heeft (althans zeker voor Canon).
        Het betere glas ??? Dat is mij nooit opgevallen.
        De groothoekzoom van Tamron (ik meen 11-18) is de ergste knudde variant in het gezelschap. Van de 28-75 kan ik zeggen dat het glas soms prima zou kunnen zijn, als de lens dan goed in elkaar zou zijn gestoken, want daar schort het nogal eens aan.

        Sigma de mindere qua glas?
        Voor iemand die een 150mm macro van Sigma heeft weet je zelf ook wel beter.

        Ook zit Sigma al veel langer in de OS kar.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

          Ja dat vind ik zo jammer, een snelle AF (USM HSM systeem) moet Tamron toch wel uit de grond kunnen stampen als ze al zoveel objectieven gemaakt hebben.

          Een Sigma 150mm Macro is natuurlijk scherp, dat verwacht je ook van een Macro.
          Maar m'n vroeger Tamron 17-50 2.8 was ook heel scherp.

          Het AF probleem is duidelijk, maar optisch zou je eigenlijk een paar gelijkaardige Sigma's met Tamron's moeten vergelijken om uitsluitsel te kunnen geven wie algemeen optisch beter is.
          Had vandaag nog een aantal objectieven bekeken op 'the digital picture' en daar waren ze vol lof over de Tamron en zeiden ze dat dit optisch beter was dan Sigma.
          Last edited by CanonYouCan; 8 februari 2009, 22:38.

          Comment


          • #6
            Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            ok Spanjaart, ik deed m'n best, corrigeer maar
            Ben het met Spanjaart eens. Je kunt in die paar woorden die jij gebruikt dit "veld"niet beschrijven. Sigma, Tamron en Tokina hebben zoveel objectieven gemaakt . Elk objectief heeft zijn eigen (sterke of zwakke) eigenschappen. Je kunt dit niet in een paar zinnen generaliseren. Het is zelf al lastig om vergelijkbare objectieven met elkaar te vergelijken om de simpele reden dat iedere gebruiker weer andere wensen heeft. Vind je vertekening belangrijk, of scherpte, vignettering, bouwkwaliteit, IS AFS HMS of misschien wel de prijs.
            Probeer bijvoorbeeld eens om iemand een advies te geven als hij/zij de keuze heeft tussen de Tamron 90 mm macro, de 100 mm Tokina, de 105 Sigma, de 105 Nikkor (Canon 100 macro)
            Jouw verhaal geeft daar geen antwoord op en daarom heeft het ook naar mijn mening weinig toegevoegde waarde bij het bepalen van een keuze en dat was jouw doel toch bij het openen van dit topic. Het is gewoon veel te algemeen.
            groet, Rik

            Comment


            • #7
              Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

              Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht

              Het AF probleem is duidelijk, maar optisch zou je eigenlijk een paar gelijkaardige Sigma's met Tamron's moeten vergelijken om uitsluitsel te kunnen geven wie algemeen optisch beter is.
              Had vandaag nog een aantal objectieven bekeken op 'the digital picture' en daar waren ze vol lof over de Tamron en zeiden ze dat dit optisch beter was dan Sigma.
              Gezien de sample variatie zou je er soms per soort wel 10 mogen testen helaas
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

                Mijn ervaring is, als de beste wil, dan zal je er ook voor moeten betalen.
                Maar dat wil niet zeggen dat de andere daarom echt slecht zijn, ze zijn gewoon op een of ander punt (of meerdere punten) minder goed.

                Ik heb nu zelf een Tamron 28-75 f2,8 XR DI, een Sigma 24-70 f2,8 EX DG en een Canon 24-70 f2,8 L gebruikt (de laatste heb ik maar pas gekocht).
                En als ik die drie vergelijk dan is de Canon duidelijk de beste, maar ook veruit de duurste...

                Als je niet het uiterste verwacht, als de AF niet supersnel moet zijn, of als het geen groot probleem is dat de lens volledig open niet zo heel scherp is, dan kan je gerust voor een van de "alternatieven" te kiezen.

                Maar als je zo weinig mogelijk "missers" wil, dan zal je veel meer geld moeten uitgeven.

                Je krijgt met die Tamron of Sigma objectieven meestal wel meer "waar voor je geld" dan bij de standaard "merk" objectieven. Je moet ze eigenlijk vergelijken met merk-objectieven in dezelfde prijsklasse, en dan doe je in de meeste gevallen wel degelijk voordeel door een Tamron of Sigma te kiezen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

                  Voor een duidelijk beeld van de optische kwaliteiten raad ik aan om eens te gaan kijken op http://pixel-peeper.com. Daar kan je voorbeeldfoto's per lens per camera bekijken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 3rd party objectiefproducenten Tamron, Sigma, ...

                    Bij zowel sigma en tamron zijn er pareltjes te vinden met een optische kwaliteit die de merklenzen evenaren of overtreffen soms aan minder dan 1/2 van de prijs.

                    Lenzen zonder ingebouwde motor zijn voor standaard en breedhoek zooms niet altijd trager, integendeel, maar hier hangt veel af van de kwaliteit van het AF systeem van de camera. Is wel meer luidruchtig en dit kan een verkeerde indruk geven. Voor tele is SSM alleszins een voordeel wat AF snelheid betreft.

                    Zitten heel goede lenzen in het aanbod van CaNikon maar de meeste zijn optisch toch ook maar gewoon goed van kwaliteit, en in dat geval ben je volgens mij beter af met met een goede 3th-party lens.

                    Als je echt over top lenzen wilt praten ja, dan moet je volgens mij merken zoals Zuiko, Leica, Carl-Zeiss en Sony/CZ in beschouwing nemen.

                    Comment

                    Working...
                    X