Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpe lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpe lens?

    sinds kort ben ik in het bezit van de lichtsterke lens nikkor 50mm f1.4
    ik ben hier supertevreden over, onlangs op het huwelijk van mijn broer prachtige scherpe foto's mee gemaakt. Voor het eerst sinds de aankoop van mijn toestel (d80)zag ik wat een echte scherpe foto betekende, ook in omstandigheden met weinig licht. Alleen begrenst de vaste brandpuntsafstand de mogelijkheden van de compositie.
    Ik ben verder in het bezit van de kitlens nikkor 18-70 f3.5/4.5. Als ik hiermee landschappen of gebouwen fotografeer, ben ik er vrij tevreden over. Bij portretten schiet deze lens echter zwaar te kort. De foto is simpelweg niet scherp genoeg, ik mis de diepte in de foto die ik wel terugvind met mijn vaste 50mm.
    Daarom ben ik op zoek naar een vervanging voor mijn breedhoeklens. Heeft iemand ervaring met een breedhoeklens die ook bij portretten heel scherp uit de hoek komt?

    grtjs
    nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

  • #2
    Re: scherpe lens?

    Het vervelende van die 50 1.4 is dat als je deze kwaliteit ziet en dat als maatstaf neemt je alleen tevreden zult zijn met de hele dure nikkors zoals de 14-24 2.8, de 24(28) - 70 2.8 en de 70 200 2.8. Ik weet niet waarom je voor portretten een breedhoek (groothoek) objectief zoekt maar de 14 24 zal zeker voldoen. (kost wel een paar centen)
    Een alternatief is de Tokina 11 16 2.8 (nog meer breedhoek, best scherp maar met iets meer lensfouten)
    Voor (close up) portretten wordt ook vaak de 85 1.4 of de goedkopere 85. 1.8 gebruikt. Qua scherpte zijn deze objectieven zeker vergelijkbaar met de 50 1.4. Het verschil tussen de beide 85mm objectieven zit hem in de lichtsterkte en het bokeh van de 1.4 wordt door de meesten nog meer gewaardeerd. De 105 en de 135 f2 DC worden ook als portret objectief gebruikt maar op een crop camera is de werkafstand voor velen te groot.
    groet, Rik

    Comment


    • #3
      Re: scherpe lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door geneve Bekijk bericht
      Daarom ben ik op zoek naar een vervanging voor mijn breedhoeklens. Heeft iemand ervaring met een breedhoeklens die ook bij portretten heel scherp uit de hoek komt?

      Breedhoek lens is niet erg flatterend voor portretten... kijk hier maar eens... Onder de 50mm zou ik echt niet gaan... Omgekeerd wel, een 85mm 1.4 is een leuke lens...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: scherpe lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        Breedhoek lens is niet erg flatterend voor portretten... kijk hier maar eens... Onder de 50mm zou ik echt niet gaan... Omgekeerd wel, een 85mm 1.4 is een leuke lens...
        70 mm lijkt mij het beste !

        Comment


        • #5
          Re: scherpe lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
          70 mm lijkt mij het beste !
          130mm voor fullframe, en 85mm voor crop camera (1.5) zijn optimaal... minder vervormd...
          Last edited by d_oracle; 8 februari 2009, 21:41.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: scherpe lens?

            Zelf heb ik helemaal geen ondervinding met Nikkor objectieven, maar als ik zo de resultaten zie van de 85 f/1.4 dan ben ik er helemaal weg van
            Lijkt mij een super objectief
            En natuurlijk is een 85mm ideaal voor portret op een crop 1.5.

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: scherpe lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
              Het vervelende van die 50 1.4 is dat als je deze kwaliteit ziet en dat als maatstaf neemt je alleen tevreden zult zijn met de hele dure nikkors zoals de 14-24 2.8, de 24(28) - 70 2.8 en de 70 200 2.8. Ik weet niet waarom je voor portretten een breedhoek (groothoek) objectief zoekt maar de 14 24 zal zeker voldoen. (kost wel een paar centen)
              Een alternatief is de Tokina 11 16 2.8 (nog meer breedhoek, best scherp maar met iets meer lensfouten)
              Voor (close up) portretten wordt ook vaak de 85 1.4 of de goedkopere 85. 1.8 gebruikt. Qua scherpte zijn deze objectieven zeker vergelijkbaar met de 50 1.4. Het verschil tussen de beide 85mm objectieven zit hem in de lichtsterkte en het bokeh van de 1.4 wordt door de meesten nog meer gewaardeerd. De 105 en de 135 f2 DC worden ook als portret objectief gebruikt maar op een crop camera is de werkafstand voor velen te groot.
              bestaat er dan geen scherpe allround lens die goed uit de voeten kan zowel met landschappen als met portretten?
              nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

              Comment


              • #8
                Re: scherpe lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door geneve Bekijk bericht
                Heeft iemand ervaring met een breedhoeklens die ook bij portretten heel scherp uit de hoek komt?
                Voor portretten gaat qua scherpte er niet veel boven een Tamron 28-75. Wil je het toch wat groothoekig houden, koop dan een Tamron 17-50. Maar als het niet voor portretten is kan je dan evengoed je Nikkor 18-70 houden en diafragmeren, en alleen voor het portretwerk de Tamron 28-75 inzetten.
                Last edited by pol parasol; 9 februari 2009, 10:32. Reden: diafragmeren

                Comment


                • #9
                  Re: scherpe lens?

                  Deze zomer heb ik nog de oude 35mm f/2 gekocht. Schoon en scherp lensje voor op mijn D50. Ik ben benieuwd of de nieuwe lens de kwaliteit van de oude zal halen. Een stop lichtsterkte meer, is niet echt overtuigend om de overstap te maken. Tenzij een fullframer mijn lens zou willen overnemen voor de prijs van de nieuwe DX.
                  In elk geval kan ik dat bereiksterk aanraden voor alle DX-ers. Het geeft een lekker gevuld kader en mijn 50mm ligt nu wat te bestoffen. Misschien dat ik die ooit doorverkoop ...
                  --
                  F L I C K R

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpe lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door geneve Bekijk bericht
                    bestaat er dan geen scherpe allround lens die goed uit de voeten kan zowel met landschappen als met portretten?
                    tuurlijk... je hebt een 28mm 1.8 (ik heb die) en een 30mm 1.4, of een 14-24mm 2.8... of sinds vandaag een Nikon 35/1.8 AFs DX

                    scherpe lenzen allemaal... en ook je portretten zullen scherp zijn... maar... niet mooi... hoogstens een enkele keer inzetbaar voor een speciaal portret, met dikken neus, of grote voet, hand, etc...
                    Last edited by d_oracle; 9 februari 2009, 15:48.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpe lens?

                      ja, daar zit het hem nu juist.
                      Aan jullie reacties te lezen, is het moeilijk om portretten en landschappen te combineren met één enkel objectief. Misschien wacht ik dan nog wat af en hou ik mijn 18-70 f3.5/4.5 nog wat langer. Uiteindelijk gebruik ik hem bijna uitsluitend op vakantie..
                      nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

                      Comment

                      Working...
                      X