Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

brandpuntsafstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • brandpuntsafstand

    Bij testen van camera's en lenzen gaat men ongetwijfeld de accuraatheid van de sluiter en het diafragma na maar heeft er iemand een idee hoe men kan te werk gaan/te werk gaat om de accuraatheid van de brandpuntsafstand te checken ? Dat lijkt me toch geen verwaarloosbaar gegeven in de lensbeoordeling.

    PaulM

  • #2
    Re: brandpuntsafstand

    De afwijkingen zijn niet zo groot dat je je daar nou druk over moet gaan maken.
    Of ga je een optisch heel goede lens laten liggen omdat ie maar 187 mm heeft i.p.v. exact 200?

    Comment


    • #3
      Re: brandpuntsafstand

      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      De afwijkingen zijn niet zo groot dat je je daar nou druk over moet gaan maken.
      Of ga je een optisch heel goede lens laten liggen omdat ie maar 187 mm heeft i.p.v. exact 200?
      Mee eens. Er zijn verschillen maar die zijn zo marginaal dat het naar mijn mening geen argument kan zijn om wel of niet voor een bepaald objectief te kiezen.
      groet, Rik

      Comment


      • #4
        Re: brandpuntsafstand

        Hi,

        Het verschil tussen 100 en 101 is 1 %.
        Het verschil tussen 18 en 19 vertaalt zich wel in een zichtbare beeldhoek.

        Ik heb ooit een site gezien waar voor een aantal objectieven de "echte" brandpuntsafstand werd gemeten.(Waar....??? weet ik niet meer, zoeken) Blijkt dat sommige merken toch wel "afronden".

        Hetzelfde doet zich voor met de "kortste scherpstelafstand".
        (Een jaar geleden was hier een discussie op BD vanwaar dat gemeten wordt)
        Zou moeten zijn vanaf het FILM / SENSOR-vlak.
        En dan heb je al diegenen die dat vanaf de voorste lens opgeven.

        DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: brandpuntsafstand

          De op een lens vermelde brandpuntsafstand geldt alleen bij scherpstelling op oneindig!
          De brandpuntsafstand wordt korter naarmate men dichterbij dan oneindig scherpstelt, en daar maken we ons ook niet druk om .
          Wanneer we men met een macro objectief scherpstellen op de kortste scherpstelafstand, dan komt de brandpuntsafstand zelfs niet in de buurt van de opgegeven brandpuntsafstand.
          Gelukkig maar want anders konden we niet zo dichtbij scherpstellen.

          Het lijkt me sterk dat diafragma en sluitertijd afzonderlijk worden getest, maar niets is onmogelijk.
          Er bestaat bij mij geen twijfel over dat diafragma's en sluitertijden afwijkingen zullen vertonen, dat is inherent aan elk fabricage proces. Waar het omgaat is dat eventuele afwijkingen binnen de daarvoor geldende normen blijven.
          Wat door DPReview vaak wel wordt getest is de afwijking van de ISO waarde.
          Fabrikanten mogen echter in overeenstemming met internationale afspraken de werkelijke waarden afronden naar getallen uit de ISO reeks, vermits binnen een marge van 20% van de werkelijke waarde.

          @DPaul
          Wanneer we spreken over scherpstelafstand (focus distance) dan bedoelen we de afstand tussen object en sensor.
          De werkafstand (working distance) is de afstand tussen object en frontlens.
          Dit zijn internationaal geaccepteerde begrippen.

          Comment


          • #6
            Re: brandpuntsafstand

            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            De op een lens vermelde brandpuntsafstand geldt alleen bij scherpstelling op oneindig!
            De brandpuntsafstand wordt korter naarmate men dichterbij dan oneindig scherpstelt, en daar maken we ons ook niet druk om .
            Tenzij er iets is dat ik niet begrijp dacht ik dat de brandpuntsafstand een lensgegeven is en dat bij nadere (dan oneindig) onderwerpen het focusvlak achter de sensor valt, vandaar dat de lens moet "uitgedraaid" worden als het onderwerp dichterbij komt. Men verplaatst het focusvlak maar men verandert toch de brandpuntsafstand niet

            In feite vroeg ik me vooral af hoe een dergelijke meting in de praktijk zou moeten gebeuren gezien in elementaire optica gemeten wordt tov het optisch middelpunt maar waar ligt dat bij een samengestelde lens. Een collega opperde "optellen van dioptrieën" maar wat dan te doen met een zoomlens ? Door in- of uitzoomen verandert dat toch niet terwijl de brandpuntsafstand wel verandert.

            PaulM

            Comment


            • #7
              Re: brandpuntsafstand

              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht

              Het lijkt me sterk dat diafragma en sluitertijd afzonderlijk worden getest, maar niets is onmogelijk.
              Er bestaat bij mij geen twijfel over dat diafragma's en sluitertijden afwijkingen zullen vertonen, dat is inherent aan elk fabricage proces. Waar het omgaat is dat eventuele afwijkingen binnen de daarvoor geldende normen blijven.
              Voorheen was de meting van de snelle sluitertijden standaard een onderdeel van camera testen, meestal werd de 1/1000 (kortste) niet gehaald.
              Recent heb ik er nimmer iets over gelezen, kennelijk geen hot item meer.....

              Comment

              Working...
              X