Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is dit wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is dit wat?

    Hallo,
    Kom op Marktplaats en zelfs bij een fotograaf de volgende telelenzen tegen.


    Is dit wat?
    gr Gomes

  • #2
    Re: Is dit wat?

    Heb ook al eens zoiets tegengekomen 1000mm ofzo (en hier al een topic over gelezen), zijn nog zulke te koop, van die zogezegde "wonderlenzen". Maar de kwaliteit zou zeer bedroevend zijn.
    3 dingen kloppen niet aan deze advertentie:
    1 uitzonderlijk lage prijs 2 "zeer lichtsterk" geadverteerd (6.3 is het donkerste die er is en zeer traag dus, Canon maakt zelfs zulke lenzen niet).
    3 zo compact bestaat niet voor kwaliteit (duif bedroevend op dat dak).

    Moest dit zo compact kwaliteit kunnen leveren zou dit "de uitvinding" zijn en zou Canon geen EF500 lenzen meer verkopen van €5500, zie hoe groot een 500mm wel is :


    Er zijn zelfs van die "wonderobjectieven" van 1000mm heb ik ook al gezien die ze zelfs aan een telescoop verbinden...
    Toch lopen mensen daar in op Kapazaa & Ebay jammer genoeg...

    Is massas doorzichtig, wedden dat die hollander hem voor een prikkie koopt aan de link hieronder en hem aan dubbele prijs verkoopt :


    Je zag aan de Canon 500mm het verschil in grootte met de publicatie op marktplaats.
    Kijk naar de afmetingen van een 800mm Sigma :


    Denk moest dit de "wonderlens" zijn dat er geen discussie's meer nodig zijn op dit forum en iedereen zo'n 500mm in z'n binnenzak heeft

    Als je echt een 500mm wil ben je er het goedkoopst vanaf met een 2e hands Sigma 50-500 van €650, goedkoper ga je echt niet vinden!
    Go for this 2nd hand Sigma aka Bigma, relatief compact, betaalbaar, superbereik vanaf 50mm-500mm en goede kwaliteit
    Last edited by CanonYouCan; 8 februari 2009, 20:04.

    Comment


    • #3
      Re: Is dit wat?

      Een 500mm spiegeltele is veel compacter dan een gewone telelens, maar optisch is die meestal niet al te best.
      Je hebt dan een vaste diafragma-opening f8, en geen autofocus.
      De onscherpe achtergrond ziet er met zo'n spiegeltele ook niet erg "rustig" uit.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Is dit wat?

        Dat is zeker wat! nl. een knap staaltje van poging tot oplichting. Misschien kan je beter een (omgekeerde) confituurpot gebruiken als lens.
        ColinD70s

        Comment


        • #5
          Re: Is dit wat?

          Oorspronkelijk geplaatst door ColinD70S Bekijk bericht
          Dat is zeker wat! nl. een knap staaltje van poging tot oplichting. Misschien kan je beter een (omgekeerde) confituurpot gebruiken als lens.
          ColinD70s
          Helemaal geen oplichting. Spiegellenzen zijn volgens een heel ander principe gebouwd. Dat maakt ze lichter, compacter en goedkoper. Dat zijn voordelen. Nadelen zijn o.m dat ze optisch van mindere kwaliteit zijn, niet lichtsterkt, vaak een vast diafragma hebben, geen AF en een bokeh om van te huilen. Dat wil niet zeggen dat ze onbruikbaar zijn. Voor astro fotografie worden ze bijvoorbeeld nog wel gebruikt. Ook zijn er best grote verschillen in kwaliteit.

          Op internet is er wel wat over te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens hier.


          De foto van Canonyoucan is niet van de Sigma 800mm 5.6 maar van de Sigma 200-500 2.8. Kost een slordige 17.000 euri 's bij Konijn.

          Last edited by rik6230; 8 februari 2009, 21:40.
          groet, Rik

          Comment


          • #6
            Re: Is dit wat?

            Ik had bijna ook zoiets gekocht en na enig onderzoekwerk bleek zo'n lens helemaal niet goed te zijn. Zoals Bart al zei, je hebt één diafragma van f/8 en de rest is handmatig te regelen. Je kunt met andere woorden wat spelen met filters (op de achtterkant van de lens) of met de sluitertijden.
            De rest is gissen wat het resultaat zal zijn. En die zijn verre van goed.
            Dus hoe goedkoop ik die ook kon kopen heb ik er maar vanaf gezien, gezien de resultaten van dergelijke lenzen. Ik noem dit met opzet een lens omdat het geen objectief is in mijn ogen (en niet omdat het een MF lens is).

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Is dit wat?

              Ik vermoed dat die dingen het geld niet waard zijn.
              Er zijn echter in het verleden wel een paar spiegelteles gemaakt die voor bepaalde toepassingen zeer mooie resultaten kunnen geven, bijvoorbeeld de Tamron SP 500mm F8

              Zie: http://www.adaptall-2.com/lenses/55BB.html

              In Rusland worden nog steeds goede spiegeltele's gemaakt , google eens op Rubinar

              Comment


              • #8
                Re: Is dit wat?

                Dit is zeker iets en in feite ben ik ten zeerste verwonderd over de reacties die hierboven reeds gegeven werden.

                Het betreft hier spiegelobjectieven die vroeger in het analoge tijdperk bijzonder populair waren bij de minder bemiddelde fotograaf die een lange tele wou met uitstekende optische kwaliteit voor een kleiner budget. Elke gerenomeerde fabrikant (Minolta, Olympus, Nikon, Tamron,...) had deze dan ook in zijn aanbod zitten.

                Deze objectieven worden dus gebouwd volgens het reflector-principe en niet volgens het refractor-principe van de normale Lens-objectieven.
                Dit heeft meerdere voordelen:
                1: Doordat het licht in feite wordt opgevouwen kunnen deze bijzonder compact gebouwd worden. Beoordeling op basis van de grootte zoals hierboven gebeurde is dan ook complete nonsens, ze zijn gewoon anders gebouwd. Het "hoe-groter-het-pietje, hoe-beter-het-manneke" principe gaat hier gewoon niet op. (In dat geval zou ik wel een zeer bijzondere man zijn)
                2: Doordat bij deze objectieven minder lenzen zijn toegepast hebben deze bijzonder weinig last van chromatische aberratie, het licht wordt immers minder gebroken maar veeleer weerkaatst. Een goed gebouwd spiegelobjectief kan dan ook een verbluffende scherpte bereiken.
                3: Door de typische constructie en de eenvoudigere mechanika (er is geen diafragmaregeling mogelijk) en doordat het een vast-brandpunt-objectief is kan deze veel goedkoper geproduceerd worden, het geeft dus aan natuurfotografen met beperkt budget de mogelijkheid een goed tele-objectief aan te schaffen.
                4: Door de compacte bouw zijn deze objectieven bijzonder licht en dus bijzonder interessant voor bijvoorbeeld natuurfotgrafen die (sporadisch) behoefte hebben aan een lange tele zonder direkt een monster van 1 meter lang en 100 kg mee te sleuren. Of dus gewoon voor fotografen die geen belang hechten aan het pietjes-principe.
                5: Verdere voordelen mag je verder verzinnen...

                Deze objectieven hebben echter ook hun nadelen (misschien is dat de reden dat ze nooit echt zijn doorgebroken)
                1: Ze hebben een vast diafragma en de scherptediepte kan dus niet naar de persoonlijke smaak aangepast worden. Waarom weet ik niet maar het zou optisch-technisch niet mogelijk zijn om ze van een regelbaar diafragma te voorzien. De belichting dient dus geregeld te worden dmv de sluitertijd of door de meegeleverde grijsfilters die achteraan in het objectief kunnen geschoven worden.
                2: Door hun bouw vertonen ze een typische onscherpte buiten het scherpstelgebied. Lichte punten worden als onscherpe cirkels weergegeven wat door velen als "niet mooi" wordt aanzien. Echt goede fotografen met een creatieve geest slagen er echter perfect in dit nadeel tot een voordeel om te buigen door hier bewust gebruik van te maken. Heb ooit prachtige opnamen gezien waarbij deze typische onscherpte zeer zeker een meerwaarde leverde.

                Ik begrijp dus helemaal niet dat er in dit topic sprake is van oplichting, confituurpotten, wonderlenzen,... Het zijn gewoon andere objectieven die hun geld meer dan waard zijn.

                Dus besluit: Ook achter een klein pietje kan een bijzondere man staan.

                En dan nog even dit: Als ik hier de loftrompet afsteek voor deze objectieven gaat het dus wel degelijk over spiegelobjectieven in het algemeen, dus niet over de specifiek hier aangehaalde exemplaren.

                Groeten,

                Geert
                Last edited by Appendix; 10 februari 2009, 09:44.

                Comment


                • #9
                  Re: Is dit wat?

                  Interessante discussie is dit! Ik ben erg enthousiast over spiegel-tele's.

                  Ik merk nl. dat ik via deze discussie toch een aantal bezoekers op mijn site krijg:
                  PWS-Online fotografie digitaal en analoog, APS-C, DX, Crop, FX, 35mm en middenformaat fotografie. Natuur en Judo alsmede panoramafoto's. De bedoeling is om via het web de belevenissen en gemaakte fotografie te delen. Verder is dit de enige goede nederlandse website over de Australis. Een groot passagierschip dat een lijndienst onderhield met Australie.


                  Daarop staan zeer veel foto's die met spiegellenzen zijn gemaakt. Op flickr.com is tevens te zien dat deze beelden ook in een veel groter formaat hun scherpte behouden

                  Zeker met de 1000mm heb ik heel veel plezier. Spiegelobjectieven komen, net als andere lenzen, in verschillende kwaliteiten. Ook hier is goedkoop meestal duurkoop.

                  Om met "lange" spiegelobjectieven te kunnen werken moet je een zeer stevige driepoot gebruiken en zeer zorgvuldig kunnen scherpstellen, en elke trilling moet vermeden worden. Ook moet je ertegen kunnen om soms een opname te missen, gewoon omdat alles "manual" is.

                  Ik vind het juist een uitdaging een mooie foto te maken met apparatuur waar anderen niks mee kunnen, dus teleconverters, klassieke long-tele's, en dus ook met spiegelobjectieven! Ik gebruik ook een BIGMA, een 50-500, voor het snelle werk, maar de oude Pentacon 500 en de Maksutov 1000mm verslaan 'm qua scherpte! (niet qua snelheid)

                  een hartelijke groet, Paul

                  Comment

                  Working...
                  X