Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Galabal: materiaal/tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Galabal: materiaal/tips

    Hallo,

    Enige tijd geleden ben ik gevraagd als fotograaf voor het galabal van een overkoepelende studentenkring. Omdat ik dit precieze nog nooit heb gedaan, leek me dat ook wel 'ns leuk om te doen. Met nu nog maar beperkte tijd te gaan tot dan, begon ik me langzamerhand wat vragen te stellen van 'hoe precies aanpakken?'. Buiten wat algemene foto's, moet ik eigenlijk enkel portretfoto's maken van de koppeltjes in een hoekje apart.

    M'n belangrijkste vraag is materiaaltechnisch... Ik heb een Pentax K10D, met kitlens. Voor de gelegenheid was ik zeker al van plan een externe flitser erbij te halen, ivm. de mogelijkheid tot indirect flitsen (plafond naar schatting 5m hoog). Ik dacht hierbij aan de AF540-FGZ. Buiten uiteraard nog voldoende oefenen, zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten? Is dit tevens voldoende als belichting, of is ook het gebruik van een studioset (paraplu) wenselijk?

    Alle tips/hints/suggesties zeer welkom! (ook algemeen)

  • #2
    Re: Galabal: materiaal/tips

    Oorspronkelijk geplaatst door dendirk28 Bekijk bericht
    Hallo,

    Enige tijd geleden ben ik gevraagd als fotograaf voor het galabal van een overkoepelende studentenkring. Omdat ik dit precieze nog nooit heb gedaan, leek me dat ook wel 'ns leuk om te doen. Met nu nog maar beperkte tijd te gaan tot dan, begon ik me langzamerhand wat vragen te stellen van 'hoe precies aanpakken?'. Buiten wat algemene foto's, moet ik eigenlijk enkel portretfoto's maken van de koppeltjes in een hoekje apart.

    M'n belangrijkste vraag is materiaaltechnisch... Ik heb een Pentax K10D, met kitlens. Voor de gelegenheid was ik zeker al van plan een externe flitser erbij te halen, ivm. de mogelijkheid tot indirect flitsen (plafond naar schatting 5m hoog). Ik dacht hierbij aan de AF540-FGZ. Buiten uiteraard nog voldoende oefenen, zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten? Is dit tevens voldoende als belichting, of is ook het gebruik van een studioset (paraplu) wenselijk?

    Alle tips/hints/suggesties zeer welkom! (ook algemeen)
    tenzij ze je vergoeden voor je optreden zou ik er niet te veel in investeren. Typisch kan je van dergelijke shoots toch niet veel verwachten... je krijgt inderdaad een hoekje of gordijn toegewezen en de koppels komen er even staan en "flash"

    't is trouwens minder gemakkelijk dan je denkt...
    d'r is meestal een mix van licht, dus je zou je flash moeten filteren, door een CTO Gel (zorgt er voor dat je flash dezelfde kleurtemp krijgt als gloeilampen)

    als je je camera in portret mode wilt gebruiken (voor full body shots) dan zal je flash op zij zitten en dus schaduwen geven (je zou die op een flash bracket kunnen zetten waardoor de flash boven de camera blijft), je kan hier beter landscape nemen en half body shots doen, waardoor je flash boven je toestel staat.

    Zorg dat je inderdaad een opzet flash hebt met een "stofen", zo'n bounce kapje... zet je flash op 45°, je toestel op manueel, shutter speed op 125, Diafragma op F8, white balance op Tungsten (gloeilampje) als je flits een CTO gel heeft, anders op flits...
    neem voldoende batterijen mee!
    check vooral eerst je histogram, als die overbelicht is, zet dan standaard je exposure compensatie op -1EV, ik weet niet hoe goed een Pentax flash werkt...


    en shoten maar...
    Last edited by d_oracle; 8 februari 2009, 21:31.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Galabal: materiaal/tips

      Tja, ook al is het in principe maar op het niveau van 'vriendendienst', het spreekt voor zich dat ik toch ook wel iets wil afleveren, volk is er immers genoeg Wat betreft die liggende foto's, ik heb totnogtoe eigenlijk enkel staande galabalfoto's gezien

      Comment


      • #4
        Re: Galabal: materiaal/tips

        Oorspronkelijk geplaatst door dendirk28 Bekijk bericht
        Tja, ook al is het in principe maar op het niveau van 'vriendendienst', het spreekt voor zich dat ik toch ook wel iets wil afleveren, volk is er immers genoeg Wat betreft die liggende foto's, ik heb totnogtoe eigenlijk enkel staande galabalfoto's gezien

        kijk hier eens... kan je wat inspiratie opdoen... d'r zijn best wat landscape foto's bij

        Dit is zoals je het niet wil...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Galabal: materiaal/tips

          Zorg maar dat je genoeg batterijen mee hebt. Ik ben eens op een galabal zonder gevallen en moest toen foto's vanop statief nemen. De organisator was er niet gelukkig mee.

          Comment


          • #6
            Re: Galabal: materiaal/tips

            Je kan de organisatie natuurlijk een vriedendienst doen, maar niet elke bezoeker van zo'n galabal hé.

            Ik zou een studio setje huren.
            Gaat je wel ca 50euro kosten, maar het resultaat zal er ook naar zijn.

            Als je de foto's kan verkopen (vb via een webshop) is dat snel terugverdient hoor.

            Ik doe regelmatig gelijkaardige dingen (maar dan in de hondenwereld) wil je info, neem dan maar eens contact op.

            Grtz
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

            Comment


            • #7
              Re: Galabal: materiaal/tips

              Ik heb ook 2 jaar het galabal van mijn hogeschool gefotografeerd. Het eerste jaar heb ik gewoon rondgelopen in de zaal en met een externe flash gebounced op het plafond. Omdat dat toen mijn eerste keer was, heb ik op veilig gespeeld qua instellingen. Het tweede jaar heb ik een vriend van op BD gevraagd of hij wou komen met zijn flitsset. Samen hebben we er een prachtige reportage van gemaakt, waarbij hij de inkom verzorgde en ik de zaal deed met wat specialere effecten (2nd curtain, slow-sync, inspelen op de belichting, stoboscopisch flitsen,... ) Tijdens die 2 jaar hebben ik eigelijk zo goed als voor niets gewerkt. Je krijgt 10 drankbonnen, maar als fotograaf moet je toch niet proberen om meer dan 4 pintjes te drinken als je nog goeie foto's wil maken. Vorig jaar heeft mijn maat zelfs verlies gemaakt die avond door een oncorrecte betaling van de prints. Toen we dit jaar lieten vallen dat we niet gratis meer werken, doch aan een zeer acceptabele prijs (150€ voor 2 fotografen voor 6 uur met alle foto's op DVD, op factuur) hebben ze ons niet meer gecontacteerd.
              Mijn advies: geniet van het galabal, maak een hoop foto's en leer veel bij op fotovlak. Zelfs al zijn de resulaten maar middelmatig, dan zijn ze nog altijd stukken beter dan die zatte opnames met een compactje. En als je foto's slecht zijn, dan moet je er niet mee inzitten, want meestal hebben ze er toch niet zo veel voor over. Succes

              Comment

              Working...
              X