Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma APO 70-210 en Canon EOS 350D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma APO 70-210 en Canon EOS 350D

    Ik ben nieuw hier (en in de wereld van digitale fotografie) dus bij voorbaat m'n excuses als ik domme vragen stel. :-)

    M'n vader heeft een (analoge) Canon EOS 50E en heeft daarvoor in het verleden een Sigma APO 70-210 Zoom lens gekocht. Deze past perfect op de Canon EOS 350D welke ik vorig jaar gekocht heb om te leren fotograferen. Alleen... als ik foto's neem met deze lens krijg ik steeds "Err 99" op de display en blokkeert het toestel. (Autofocus werkt wel; het is pas bij het nemen van een foto dat hij blokkeert). Na heel wat testen ben ik er achter gekomen dat de lens wél werkt als het diafragma op 2.8 staat (maar ook alleen dan).

    Uiteraard zou ik een nieuwe telelens kunnen aanschaffen, maar gezien ik nog een beginner ben lijkt het me interessanter om deze aan de praat te krijgen.

    Iemand ervaring met dit probleem?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Sigma APO 70-210 en Canon EOS 350D

    Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
    Ik ben nieuw hier (en in de wereld van digitale fotografie) dus bij voorbaat m'n excuses als ik domme vragen stel. :-)

    M'n vader heeft een (analoge) Canon EOS 50E en heeft daarvoor in het verleden een Sigma APO 70-210 Zoom lens gekocht. Deze past perfect op de Canon EOS 350D welke ik vorig jaar gekocht heb om te leren fotograferen. Alleen... als ik foto's neem met deze lens krijg ik steeds "Err 99" op de display en blokkeert het toestel. (Autofocus werkt wel; het is pas bij het nemen van een foto dat hij blokkeert). Na heel wat testen ben ik er achter gekomen dat de lens wél werkt als het diafragma op 2.8 staat (maar ook alleen dan).

    Uiteraard zou ik een nieuwe telelens kunnen aanschaffen, maar gezien ik nog een beginner ben lijkt het me interessanter om deze aan de praat te krijgen.

    Iemand ervaring met dit probleem?

    Alvast bedankt!

    Dat is het wereldwijd bekende Sigma syndroom....
    Oude Sigma's werken niet of niet helemaal op nieuwere Canon's omdat het aansturingsprotocol door Canon is veranderd.
    Volgens onbevestigde bronnen heeft Sigma geen licentie om objectieven voor de EF mount te maken, dus loopt men achter de geiten aan.
    Er bestaat bij Sigma een lijst met lenzen die ge-updated kunnen worden (niet gratis....)

    Comment


    • #3
      Re: Sigma APO 70-210 en Canon EOS 350D

      Bedankt voor je reactie. Ik ben op basis van wat je zei wat aan't Googlen geweest en heb gelezen dat er nog mensen zijn die hetzelfde voorhebben.

      Blijkbaar moet de lens ge-rechipped worden. Dit zou Sigma een tijd lang gratis gedaan hebben, maar dat zal ondertussen wel niet meer het geval zijn.

      Iemand een idee of dit veel kost? Heeft dit gevolgen voor het gebruik van de lens op die analoge EOS 50E? En is daarmee ook toekomstige compatibiliteit gegarandeerd? Het zou stom zijn om nu geld uit te geven om de lens te laten rechippen en dan volgend jaar mijn camera te upgraden naar (ik zeg maar wat) een 40D, enkel om terug met hetzelfde probleem te zitten.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma APO 70-210 en Canon EOS 350D

        ik heb een tijd lang zo'n lens gehad en met héél veel plezier gebruikt op m'n D60 ...
        maar toen ik ben upgedate naar mijn huidige 10D zat ik met hetzelfde droevige probleem.
        error en (wat ik heel erg jammer vond) geen herchip mogelijk .
        voor de zekerheid: stel de vraag eens aan SIGMA zelf, en vergeet het serie-nr. er niet bij te vermelden.
        ik heb namelijk tijdelijk van een heel erg toffe BD-er zijn exemplaar mogen gebruiken, en die deed het wél!

        één lichtpuntje: de lens werkt wél naar behoren als je op f2.8 werkt, dus zet even op Av en je bent vertrokken.
        wel stom naturlijk dat je dan geen kleinere diafragma's kunt gebruiken.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Sigma APO 70-210 en Canon EOS 350D

          Heb je al geprobeerd om alles manueel in te stellen? zodat er een minimale uitwisseling is tussen lens en body? Dus manueel scherpstellen, manueel diafragma en sluitertijd instellen?
          Of is het nu onzin dat ik verkoop?
          Groeten,
          Geert

          Comment


          • #6
            Re: Sigma APO 70-210 en Canon EOS 350D

            Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
            Heb je al geprobeerd om alles manueel in te stellen? zodat er een minimale uitwisseling is tussen lens en body? Dus manueel scherpstellen, manueel diafragma en sluitertijd instellen?
            Of is het nu onzin dat ik verkoop?
            Groeten,
            Geert
            Maakt helemaal niks uit.
            Het werkt of het werkt niet (diafragma)
            De autofocus werkt meestal wel....

            Comment

            Working...
            X