Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 lens voor studio fotografie??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200 lens voor studio fotografie??

    Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor portret en fashion fotografie.
    Dit objectief wil ik gaan gebruiken in mn studio.

    Ik heb een Nikon D300 en dacht zelf aan de Sigma 70-200, maar kan ik hier wel mee uit de hand fotograferen in de studio (heeft geen stabalisator).

    Wat is het meest gebruikte objectief voor in de studio????

    groeten
    Henny

  • #2
    Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

    hangt van de grote van je studio af... Een 17-55mm is best handig in de kleinere studios, om een 70-200mm te gebruiken moet je al ver van je model kunnen staan...
    hangt er ook van af wat je wilt fotograferen... full body? portret?

    een 24-70mm is een heel goede lens voor portret en studio werk, maar kan te lang zijn voor een kleine studio, en zeker als je full body wilt...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

      De Sigma 70-200 mag dan best wel een degelijke lens zijn maar voor studiofotografie ga je toch best voor een prime-lens.

      Een goedkope maar zeer degelijke aanrader is bijvoorbeeld de Tamron 90 f/2.8 macro.

      De meest gebruikte lengte in een studio?
      Alles tussen 35 mm en 200 vermoed ik. Afhankelijk van wat en hoe je wil fotograferen.
      Hoe groot is je studio? En wil je voornamelijk headshots nemen of meer full-body?

      Afhankelijk daarvan kies je dan de "prime" lens die je gaat gebruiken.
      Als je voor kwaliteit wil gaan (en dat wil je bij studiofotografie) dan ga je voor prime-lenzen. Zo simpel is het.
      Er gaan er hier misschien wel zijn die je gaan trachten te overtuigen om voor een zoom te kiezen maar laat je vooral niet misleiden door hen ;-).

      Comment


      • #4
        Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

        Misleiden? De 70-200L van Canon is anders ook beresterk in studiowerk, zeker in combinatie met een full frame. (volgens mij is de 70-200 AF-S VR zeker even goed)
        Trouwens met een zoom heb je meer flexibiliteit dan met een prime.

        Hans
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

          Stabilisatie is in de studio niet nodig, of je moet met bestaand licht of continu lampen gaan werken i.p.v. flitslicht.

          70-200 op crop camera is in mijn studio in ieder geval te lang, nu met full-frame gaat het wel beter. Ligt dus erg aan de grootte van je ruimte. Prime lens kan iets scherper zijn, maar wil je dat voor portret/fashion?
          http://www.avfoto.nl

          Comment


          • #6
            Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

            Ik wil beide, dus zowel full body als portret.
            Mijn studio is ruim 150 vierkante meter, dus zat ruimte.

            Ik heb nu een 18-105 en een 105 macro maar ben daar niet zo tevreden over, dus dacht ik aan de 70-200.

            groeten
            Henny

            Comment


            • #7
              Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

              In een studio van die afmeting waar je kunt gaan en staan waar je wilt, waar je alle tijd hebt om van objectief te wisselen, zou ik geen zoom nemen hoewel die 70 200 vr een dijk van een objectief is. Waarom geen 50 en 85 1.4 (1.8) en een 105 f2 dc. Alle drie lichtsterker, zo scherp als die zoom maar met nog minder lensfouten.
              groet, Rik

              Comment


              • #8
                Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

                Oorspronkelijk geplaatst door hendrikus Bekijk bericht
                Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor portret en fashion fotografie.
                Dit objectief wil ik gaan gebruiken in mn studio.

                Ik heb een Nikon D300 en dacht zelf aan de Sigma 70-200, maar kan ik hier wel mee uit de hand fotograferen in de studio (heeft geen stabalisator).

                Wat is het meest gebruikte objectief voor in de studio????

                groeten
                Henny
                het uit de hand fotograferen is in principe geen belemmering, want je flash bevriest het beeld. let op als je met een lange lens in de studio gaat werken, heb je wel een remote trigger nodig om je flashes aan te sturen... op 200mm op een D300 en full body... moet je echt wel ver staan van je model... Maar 't is wel leuk als je dat kan...

                nu op 70mm kan je natuurlijk ook... en alles er tussen in... m.a.w. als je de ruimte er voor hebt, is het een goede keus, kijk misschien ook eens naar de Nikon 80-200mm die je tweedehands voor een prijsje op de kop kan tikken (ca.400€), die zijn nog iets beter van optiek en bouw kwaliteit... iet's trager wel, maar voor een studio is dat niet erg...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

                  ik werk zo goed als altijd met een 70-200 in de studio (op full frame). Zelfs voor full body lukt dat nog goed. Gewoon op een meter of 5-6 afstand van je model. Wat ik daar vooral handig aan vind is dat je heel zelden de delen naast je achtergrondrol in beeld hebt, zoals de muur en het ophangsysteem. Dat scheelt ook heel wat in de nabewerking. Voor open en actieve poses of meer dan een model is het wel wat lastiger werken. Dan sta je al aan de andere kant van de studio. Het bereik tussen 35 en 70mm werkt dan wat handiger.

                  De flits van een studioflits duurt ongeveer 1/800ste, dus qua tijd heb je geen problemen, zelfs als je snelste sync-tijd 1/250 is. In theorie zou je zelfs met een 500mm in studio kunnen werken. Stel je voor

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ex-Pelle Bekijk bericht
                    De Sigma 70-200 mag dan best wel een degelijke lens zijn maar voor studiofotografie ga je toch best voor een prime-lens.

                    Een goedkope maar zeer degelijke aanrader is bijvoorbeeld de Tamron 90 f/2.8 macro.

                    ).
                    Die zou ik nooit aanraden voor een studio. Veel te trage autofocus. Voor je je focus hebt, is de kans al groot dat het object zich bewogen heeft.
                    Ik zou dan eerder kiezen voor een 50mm / 85mm vaste lens.

                    Zelf gebruik ik de 70-200 2.8L IS. Het nadeel van deze lens is net als bij de Nikon variant, het gewicht (behalva als je vanaf een statief werkt).

                    Voor een D300 zou ik misschien daarom eerder kiezen voor een 24-70 2.8 of de 85 1.4 (afhankelijk van de grote van het studio)
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

                      [QUOTE=Aestiva;2149168]Die zou ik nooit aanraden voor een studio. Veel te trage autofocus. Voor je je focus hebt, is de kans al groot dat het object zich bewogen heeft.
                      Ik zou dan eerder kiezen voor een 50mm / 85mm vaste lens.

                      Laat jij je modellen door je studio hollen of zo? ;-).

                      Die Tamron is inderdaad geen supersnelle lens, maar voor studiofotografie is de AF-snelheid dan ook maar van (heel) weinig belang.

                      Zelf werk ik meestal ook met een 50 f/1.4 of een 85 f/1.4. En vooral die laatste is verre van een snelheidsmonster. Maar aangezien de focus slechts kleine aanpassingen moet doen is deze lens voor studiowerk toch perfect te gebruiken.
                      (Het is dan ook niet voor niks DE meest geprezen portretlens van Minolta).

                      Kleuren, contrast, scherpte en bokeh zijn volgens mij dan ook veel belangrijker criteria om een portretlens op te beoordelen dan AF-snelheid.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

                        Hartelijk dank voor alle info, ik heb van iemand voor een prikkie en 80-300 gekregen en ben ermee aan het oefenen.

                        Thanks
                        Henny

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-200 lens voor studio fotografie??

                          [QUOTE=Ex-Pelle;2149449]
                          Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                          Die zou ik nooit aanraden voor een studio. Veel te trage autofocus. Voor je je focus hebt, is de kans al groot dat het object zich bewogen heeft.
                          Ik zou dan eerder kiezen voor een 50mm / 85mm vaste lens.

                          Laat jij je modellen door je studio hollen of zo? ;-).

                          Die Tamron is inderdaad geen supersnelle lens, maar voor studiofotografie is de AF-snelheid dan ook maar van (heel) weinig belang.

                          Zelf werk ik meestal ook met een 50 f/1.4 of een 85 f/1.4. En vooral die laatste is verre van een snelheidsmonster. Maar aangezien de focus slechts kleine aanpassingen moet doen is deze lens voor studiowerk toch perfect te gebruiken.
                          (Het is dan ook niet voor niks DE meest geprezen portretlens van Minolta).

                          Kleuren, contrast, scherpte en bokeh zijn volgens mij dan ook veel belangrijker criteria om een portretlens op te beoordelen dan AF-snelheid.
                          Hoi,

                          Daar heb je zeker gelijk in, maar ik had zelf ook de Tamron 90mm. Ik irriteerde mij aan de traagheid en het hunten. Voor de rest een prima lens, zeker voor macro echt een topper.
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                          Comment

                          Working...
                          X