Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

    Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

    de Nikon AF-S 14-24 mm f/2.8G ED of de Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8G ED ?

    Nikon heeft het over fotojournalisme/landschap voor de 14-24 en landschap/portret voor de 24-70

    Stel dat je een opdracht krijgt en je mag maar 1 lens meenemen. Welke van die twee zou het dan zijn?

    Vertaal plezier in:
    • kwaliteit
    • objectief X gebruik ik meer dan objectief Y
    • gebruiksgemak
    • toepasbaarheid


    Ik ben namelijk heel benieuwd naar jullie reacties, want ik zal één van de twee binnenkort bestellen.

    Alvast bedankt!
    Website: https://www.dirkchristiaens.photography
    Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

  • #2
    Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

    Hangt er van af wat je liefst fotografeert natuurlijk, daarbij geef ik nikon gelijk.
    Maar aangezien je mijn persoonlijke voorkeur vraagt, zou ik gaan voor de 14-24, omdat die op aps sensors wel wat van de extreme fish-eye weg gaat en meer standaard wordt (22-38). Maar mijn filosofie is dan ook 'voeten zijn de beste zoomlens'.
    Tevens heb je in je lijstje al een aantal mooie portret-, standaard- en zoomlenzen staan en ontbreekt er nog een snelle breedhoek! Natuurlijk kan dit ook een teken zijn dat je geen nood hebt aan het bereik dat de 14-24 biedt...
    Al bij al is het een zeer persoonlijke keuze...
    Last edited by Wataridori; 6 februari 2009, 16:13. Reden: typo! :s
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

      zie hier een paar antwoorden in je andere topic:

      Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
      Hallo,

      Ik wil graag jullie mening over DX vs. de nieuwe (FX) lenzen van Nikon. Ik heb een D300 en wil graag een paar nieuwe objectieven kopen, nl.:

      14-24mm f/2,8 G ED AF-S en de 24-70mm f/2,8 G ED AF-S.

      Mijn vraag: koop ik beter het DX alternatief (Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 G DX IF-ED 77S en Nikkor AF-S 17-55mm F 2.8 G DX IF-ED 77S) of toch beter bovengenoemde lenzen zodat ik ze eventueel later optimaal kan gebruiken op een D700 of D3...?

      Thanks!
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

        Ik heb 4 lenzen, alle 4 hebben ze me al veel plezier gegeven:

        - Sigma 18-200: daarmee heb ik veel geleerd, uiterst licht, geweldig bereik (op een crop) - "jeugd"sentiment
        - Canon 24-105 L 4.0 IS: presteert fenomenaal goed op mijn FF. Scherpste lens die ik heb, meest gebruikte ook.
        - Canon 70-200 L 2.8 IS: meest ontgoochelende, door het gewicht en de gebruiksmogelijkheid (voor mij persoonlijk). Wel de beste voor sport die je kan dromen, toch voor de prijs die ik ervoor betaald heb (1100 € nieuw in USA vorige zomer)
        - Canon 50 f1.8 II: meest lichtsterke en tegelijk ook de meest "robuuste". heb ze eens laten vallen, viel in 2 stukken uit elkaar. heb ze gewoon weer in elkaar kunnen duwen en ze werkt nog even goed als tevoren. Kan dus tegen een stoot (al is ze volledig van plastiek)

        Het enige dat ik bijna nooit gebruik in mijn tas is de 2x extender van canon.
        http://www.dannydemeyer.be

        Comment


        • #5
          Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
          Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

          de Nikon AF-S 14-24 mm f/2.8G ED of de Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8G ED ?

          Nikon heeft het over fotojournalisme/landschap voor de 14-24 en landschap/portret voor de 24-70

          Stel dat je een opdracht krijgt en je mag maar 1 lens meenemen. Welke van die twee zou het dan zijn?

          Vertaal plezier in:
          • kwaliteit
          • objectief X gebruik ik meer dan objectief Y
          • gebruiksgemak
          • toepasbaarheid


          Ik ben namelijk heel benieuwd naar jullie reacties, want ik zal één van de twee binnenkort bestellen.

          Alvast bedankt!
          Wat een moeilijk te beantwoorden vraag zeg, maar ik probeer mijn antwoord te geven.

          Kwaliteit: Ik denk dat ze elkaar waard zijn beiden op 24mm zie ik niet direct verschil, hoewel ik daar nooit speciaal op getest heb, de 14-24 is ontegensprekelijk het van het in zijn range, meerdere testen hebben dat ook reeds aangetoond.

          Gebruik: De 24-70 gebruik ik ontegensprekelijk het meest, en dat zal volgens mij voor velen zo zijn, tenzij je een speciale voorkeur hebt voor groothoek, laat dat voor mij 80% tegen 20% zijn zou ik zeggen.

          Gebruiksgemak: Constructief zou ik zeggen evenwaardig, maar met de 14-24 moet je wel wat voorzichtig zijn, vanwege de kwetsbaarheid, en zoals iedereen wel weet is fotograferen met zo een supergroothoek, wel wat meer opletten wat er van vervorming kan optreden, een paar mm je camera naar omhoog of naar omlaag bewegen geeft in veel gevallen een heel ander beeld, zeker op een FullFrame camera.

          Toepasbaarheid: Kan je rechtstreeks in verband zetten met je tweede vraag.

          Voila, dat is wat ik er van denk, maar zoals reeds gezegd, kan de toepassing ten eerste helemaal anders zijn bij gebruik op een FullFrame dan op een cropcamera, mijn 14-24 werd door mij persoonlijk méér gebruikt op mijn D300 dan op mijn D3, want 24mm op FF is ook reeds heel wat groothoek.

          Comment


          • #6
            Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

            Je moet kopen waar je behoefte aan hebt anders ben je geld aan het wegsmijten.
            Ga naar een winkel die beide op stock heeft en probeer ze eens uit op je body dan zie het verschil tussen beide lenzen.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

              heel simpel

              1. objectief X gebruik ik meer dan objectief Y, gebruiksgemak en toepasbaarheid:

              met je huidige camera... D300... zou ik een 17-55mm kopen

              met een FF... 24-70mm

              2 kwaliteit: 24-70mm is een klasse beter dan de 17-55mm

              randbemerkingen:

              de 24-70mm is vrij beperkt inzetbaar op D300, gewoon niet breed genoeg...

              de 14-24 zou op de D300 welke een interessante lens zijn als je veel aan landschaps fotografie doet, maar daar kan je ook een sigma 10-20mm voor inzetten die veel goedkoper en veel breeder is.

              de 14-24 is een interessante lens voor een FF als je de 24-70mm al hebt...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                heel simpel

                1. objectief X gebruik ik meer dan objectief Y, gebruiksgemak en toepasbaarheid:

                met je huidige camera... D300... zou ik een 17-55mm kopen

                met een FF... 24-70mm

                2 kwaliteit: 24-70mm is een klasse beter dan de 17-55mm

                randbemerkingen:

                de 24-70mm is vrij beperkt inzetbaar op D300, gewoon niet breed genoeg...

                de 14-24 zou op de D300 welke een interessante lens zijn als je veel aan landschaps fotografie doet, maar daar kan je ook een sigma 10-20mm voor inzetten die veel goedkoper en veel breeder is.

                de 14-24 is een interessante lens voor een FF als je de 24-70mm al hebt...
                Mooie samenvatting en moeilijk verbeterbaar...

                Als je nog op DX formaat werkt zou ik ook eerst opteren voor de 24-70 ; hoewel hij dan niet breed genoeg zal zijn als enige lens kan je hem goed gebruken als portretlens en het blijft een -bijna- 3X zoom... Schakel je vroeg of laat over op FX dan zit je perfect ermee als meest gebruikte lens.

                De 14-24 is nog niet eens een 2X zoom en op DX niet breed genoeg .... zal altijd eerder een niche-geval zijn. Technisch zijn beiden evenwaardig....

                Comment


                • #9
                  Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

                  Voorbeeldje gemaakt met een D300 op 14mm (exif nog in de foto)



                  En hier eentje met D3 fullframe op 14mm.

                  Last edited by Guest42; 6 februari 2009, 18:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

                    wel wat meer opletten wat er van vervorming kan optreden, een paar mm je camera naar omhoog of naar omlaag bewegen geeft in veel gevallen een heel ander beeld, zeker op een FullFrame camera.
                    Dit is echt de waardevolle info waar ik op zoek naar ben . Ik heb geen ervaring met groothoek objectieven, en ben idd "beperkt" met mijn D300. Het is soms moeilijk kiezen...de D300 heb ik nog geen jaar en daar is Nikon met een D700...dus probeer ik nu te investeren in lenzen die later ook perfect inzetbaar zijn bij een FF.

                    mijn 14-24 werd door mij persoonlijk méér gebruikt op mijn D300 dan op mijn D3, want 24mm op FF is ook reeds heel wat groothoek.
                    en inderdaad een groothoek lens heb ik nog niet...maar ik probeer te weten te komen wat jullie (de meer ervaren fotografen) op een D300 het meest zouden gebruiken...

                    Tevens heb je in je lijstje al een aantal mooie portret-, standaard- en zoomlenzen staan en ontbreekt er nog een snelle breedhoek!
                    Ja, en idd, ik vraag me af of er een levensgroot verschil zou zijn met de 24-85 2.8-4 die ik nu heb (ivg met de 24-70)...ben ik dan niet beter af met de 14-24???

                    Alleszins iedereen al bedankt voor de feedback!
                    Website: https://www.dirkchristiaens.photography
                    Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

                      Ik weet niet veel van Nikon af, maar een 14-24 op een FF is wel extreem groothoek hoor.

                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

                        Absoluut aan mijn 70-200 2.8L IS.

                        Op mijn 5DMKII haarscherp, ook volopen en meer groothoek dan mijn 50mm 1.8 op mijn 30D.
                        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

                          De tamron 17-50 f/2.8
                          Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                          http://ubovdburg.zenfolio.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Nikon Bekijk bericht
                            de D300 heb ik nog geen jaar en daar is Nikon met een D700...dus probeer ik nu te investeren in lenzen die later ook perfect inzetbaar zijn bij een FF.
                            let op met die redenering... deze discussie is hier al verschillende malen gevoerd...

                            't is alsof je sneeuwkettingen zou kopen die te groot zijn voor de banden van jouw auto... want je bent van plan om binnen één a twee jaar een andere auto te kopen waar ze dan op gaan passen...
                            Ondertussen mag je wel maar 30 per uur er mee rijden, want ze zitten een beetje los... anders zou je 60 kunnen rijden indien het de juiste maat was geweest...

                            en tevens kan heb best zijn dat, als je binnen x jaar je nieuwe wagen koopt, je kettingen intussen stuk zijn of dat er een nieuw model op de markt is die beter is...
                            of dat de prijzen gedaald zijn...

                            terwijl je ook een passende ketting kan kopen en die mee verkopen met je oude auto als je een nieuwe koopt en er intussen veel plezier aan hebben... en dan een nieuwe kopen als't zover is...

                            een 17-55mm koop je nu tweedehands voor 800€ en ga je binnen een paar jaar vermoedelijk nog steeds voor die prijs verkopen... of pakweg dat je er 100€ aan toeschiet... maar je hebt wel de optimale lens voor je D300 kwestie van bruikbaarheid en toepasbaarheid...
                            17mm is best al een mooie groothoek voor D300, 14 is niet zo veel meer... als je echt groothoek wilt op D300 ga dan voor de 10-20mm van sigma, een heel populaire lens...

                            ik spreek uit persoonlijke ervaring, heb ze allemaal gehad... (D300, 17-55mm, 10-20mm) werk nu met D700, met 24-70mm
                            Last edited by d_oracle; 7 februari 2009, 13:29.
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aan welk objectief heb je het meeste plezier?

                              Ik heb een jaar of 2 de 17-55 gehad op de D300, recent heb ik ze vervangen door de 24-70 en heb er nog geen seconde spijt van gehad, wat mij betreft is deze laatste van een heel andere kwaliteit (optisch). Ik gebruik ze vooral in theater samen met een 70-200.
                              Eric Van Aerschot BD0730BE

                              Comment

                              Working...
                              X