Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een goede portret- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een goede portret- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

    Hoi,

    Ik heb een Nikon D90 met kit-lens en ben opzoek naar een goede portret-macro lens . Volgens budget kan ik kiezen voor de:

    Tokina 100 2.8
    Tamron 90 2.8
    Sigma 105 2.8

    Ik weet dat het allemaal goede lenzen zijn (via photozone.de ). Ben eigenlijk benieuwd naar jullie gebruikerservaringen . De vraag is welke lens kan ik het beste nemen en waarom Ik ben vooral opzoek naar een Portretlens
    Last edited by FotoGenie; 6 februari 2009, 15:07.

  • #2
    Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

    Euuh precies teveel keer op enter gedrukt

    Weet niet wat je camera is maar rekening houdend met de crop factor van je toestel zou ik voor portret toch overwegen de kortste te nemen
    Ander ben je genoodzaakt een zee van ruimte tussen lens en foto object in kwestie te hanteren.
    Dus de 90mm anders wat velen hier aanraden is voor de 50 te gaan
    Bij canon noemen ze die fantastic plastic ofzoiets
    Bij Nikon gebruikers zal er ook wel een 50mm bestaan maar die bijnaam ken ik nog niet
    Als je een Olympus hebt zoals ik dan is die 90mm zelfs te veel van het goede
    Dit door de crop factor x2 bij deze camera's word dat een 180mm en dan moet ik in Calais gaan staan om een portret te maken in Dover
    Daarom ook dat ik overweeg de Olympus 35mm(x2 = 70mm) te kopen voor portretjes te maken.

    Comment


    • #3
      Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

      Volgens je profiel heb je een Sony.
      Dan valt de Tokina al af. Deze wordt niet (meer) in Alpha mount gemaakt.
      Het advies om een niet te lange te nemen is denk ik als je hem ook voor portretten wilt gebuiken een goed.
      Sigma heeft ook een 70 mm macro in zijn range. Misschien is dat wat?
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment


      • #4
        Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

        Hoi,

        Ik ben opzoek naar een goede portret-macro lens . Volgens budget kan ik kiezen voor de:

        Tokina 100 2.8
        Tamron 90 2.8
        Sigma 105 2.8

        Ik weet dat het allemaal goede lenzen zijn (via photozone.de ). Ben eigenlijk benieuwd naar jullie gebruikerservaringen . De vraag is welke lens kan ik het beste nemen en waarom Ik ben vooral opzoek naar een Portretlens

        Comment


        • #5
          Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

          Voor een crop-camera of FF ?
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

            als het voor een cropcamera is dan zijn die lensen die je voorop stelt al serieus telelensen
            ik zou eerder opteren voor in de range 50-70mm
            waarom niet de tamron 28-75mm 2.8 lens?
            dat is een zeer goede lens (zeker voor zijn geld) en je hebt nog wat zoombereik over
            op een cropcamera is de 28-75mm een 42-112mm lens (x1.5)

            Comment


            • #7
              Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

              Hoi Ik heb een Nikon D90. Heb trouwens deze discussie meerdere malen ge-upload, ivm met upluad problemen bedankt voor de reactie kunnen jullie inhet vervolg de reactie's op mijn discussie plaatsen, die momenteel actief is? Bedankt!

              Aan deze discussie kan ook een SLOT op.
              Last edited by FotoGenie; 6 februari 2009, 12:57.

              Comment


              • #8
                Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

                Hoi ik heb een Nikon D90. Maar heb ik dan een goed portretlens als ik de prime lens van Nikon 50mm 1.8 bijv koop?

                Heb trouwens deze discussie meerdere malen ge-upload, ivm met upluad problemen

                Comment


                • #9
                  Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

                  Ik gebruik de tokina op mijn d50 met veel plezier. Heb hem afgelopen zomer gekocht en gebruik hem voor vakantieportretten:

                  Portretten


                  Actie foto's

                  en natuurlijk voor macro:
                  macrofoto's
                  http://www.avdmnatuurfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

                    als het voor een cropcamera is dan zijn die lensen die je voorop stelt al serieus telelensen
                    ik zou eerder opteren voor in de range 50-70mm
                    waarom niet de tamron 28-75mm 2.8 lens?
                    dat is een zeer goede lens (zeker voor zijn geld) en je hebt nog wat zoombereik over
                    op een cropcamera is de 28-75mm een 42-112mm lens (x1.5)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

                      Hoi Gert,

                      Ik wil eigenlijk ook gelijk een macro lens , vandaar mijn selectie. Had trouwens niet gedacht aan de crop factor. Ik geloof dat mijn Nikon 1,5 x vergroot toch? Heb trouwens nu een Nikon D90 met de standaard kitlens 18-105. De tamron 28-75 is inderdaad lichtsterker, maar die zoom reeks heb ik al ben meer opzoek naar een prime t.b.v. portret en macro.
                      Last edited by FotoGenie; 6 februari 2009, 14:45.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
                        Euuh precies teveel keer op enter gedrukt .
                        [MOD]
                        Zo'n vergissing kan al eens gebeuren natuurlijk
                        Topics werden samengevoegd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

                          Had problemen met uploaden... en dacht dat het maar niet lukte... bleek achteraf dat het te vaak was gelukt en ge-upload...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

                            Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                            [MOD]
                            Zo'n vergissing kan al eens gebeuren natuurlijk
                            Topics werden samengevoegd
                            Bedankt james

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een goede protet- macrolens? Tokina, Tamron of de Sigma?

                              @ FotoGenie

                              Ik begrijp dat je de combinatie wilt van portret/macro lens maar waar wil je macro's van nemen? Stilstaande onderwerpen zoals planten of voorwerpen, of toch eerder levende onderwerpen zoals insecten en dergelijke. Voor stilstaande onderwerpen kun je zeer kort bijkomen en heb je geen grote brandpuntsafstand nodig maar in het laatste geval is het dan soms wenselijk om een langere brandspuntsafstand (150-180mm) te hebben zodat je verder van het onderwerp kunt blijven om dit niet op te schrikken. En dan valt het natuurlijk heel wat minder te rijmen met de combinatie portret/macrolens.

                              Ik denk dat als je de twee wilt combineren je best uitziet naar een lens tussen 50 en 70mm.(nog te vermeerderen met de cropfactor) Sigma heeft bvb een 50 en 70mm macro of de Nikon 60mm macro.

                              Mvg
                              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                              Comment

                              Working...
                              X