Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Corelio gaat vergoeden in auteursrecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Corelio gaat vergoeden in auteursrecht

    Zijn er hier fotografen die freelance werken voor Corelio? Ze gaan vanaf dit jaar de foto's vergoeden via auteursrechten. Volgens hun legaal, maar volgens de persbond (VVJ) is het dat zeker niet en zullen er vodden van komen bij de fiscus. En wie zal er dan kunnen betalen? Juist ja! Ik ben er alvast geen voorstander van! Hoe denken julle er over?

  • #2
    Re: Corelio gaat vergoeden in auteursrecht

    Ik neem aan dat ze dat doen om 6% als BTW-tarief te gebruiken.
    Dat is idd zo voor auteursrechten - maar niet voor werk, dat is 21%.
    Dus als de krant de opdracht geeft om een foto te maken moet dat in principe aan 21% gerekend worden, aangezien de fotograaf werk voor hen verricht.
    Bij een archieffoto kan het natuurlijk wel.

    M.i. kan de fiscus daar moeilijk over doen als ze willen.

    Comment


    • #3
      Re: Corelio gaat vergoeden in auteursrecht

      Die BTW van 21% naar 6% is nog het laatste van mijn zorgen. De BTW moet je toch maar gewoon doorstorten ieder kwartaal. En voor de uitgevers maakt dat ook niets uit.
      Het gaat er om dat je geen beroepsinkomen meer hebt. Je moet dan wel maar 15% roerende voorheffing betalen, maar je pensioen wordt wel berekend op je beroepsinkomen. Van pensioen zal er dus geen sprake zijn. Hetzelfde met het VAPZ dat ook berekend wordt op je beroepsinkomen. De freelance fotografen dreigen dus buiten de sociale zekerheid te vallen.

      Comment


      • #4
        Re: Corelio gaat vergoeden in auteursrecht

        Ter info: ook Roularta gaat voortaan zo te werk.
        Last edited by TBR; 5 februari 2009, 19:21.
        | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
        100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

        Comment

        Working...
        X