Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

    het zit zo: ik heb dit weekend mijn Nikon D80 uitgeleend aan mijn vader, en ben hem gisteren terug gaan halen. Wat blijkt nu: het voorste deel van de lens (18-135) zou er zijn uitgevallen, en dat glas is dus kapot. Ik vind het zelf op z'n zachtst gezegd vreemd, maar ik was er niet bij en ga er verder geen probleem van maken.... ik krijg een nieuwe 18-135 van hem.

    Nu was ik me aan het afvragen:

    1) wat kost die 18-135? Dat was indertijd de kitlens bij mijn D80
    - op konijnenberg kost een Nikkor AF-S 18-135 F3.5-5.6 G DX 188€
    - op bartok (waar ik mijn toestel 2 jaar terug ook gekocht heb) kost een AF-S DX 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED 389€.
    Da's dus meer dan het dubbel. Zijn dit twee verschillende lenzen (IF-ED?), of ligt het prijsverschil ergens anders aan?



    2) Misschien het moment om eens iets anders aan te schaffen dan een 18-135?
    Ik ben wel niet van plan héél veel op te leggen (binnen een maand op skivakantie, en ik was van plan nog een aantal filters aan te schaffen voordien), dus het moet ongeveer in dezelfde prijsklasse blijven. Ik zou wel nu een goede midrange lens kunnen aanschaffen, een echte tele gebruik ik niet zo vaak dus die kan nog eventjes wachten dan.
    Momenteel heb ik nog een Sigma 10-20. Ik gebruik m'n lenzen vooral voor autofotografie, landschappen, honden, architectuur, ... laat ons zeggen 3/4de van de tijd tussen 20 en 50mm, het komt maar af en toe voor dat ik méér tele wens dan dat mijn 135 mij kan bieden.

    enkele ideëen:
    -Een Nikkor AF-S 55-200 4-5.6 IF ED VR, in combinatie met een midrange, bijvoorbeeld Nikkor 18-55 3.5-5.6 G VR
    Lijkt me samen betaalbaar, volledig bereik, beide beeldstabilisatie (wat ik nu niet heb).... maar ook wel beiden goedkopere lenzen. Is de kwaliteit er naar, of zijn die lenzen best wel oké?

    -occasie Nikkor 18-200 VR. Jammer genoeg nieuw te duur, dan mag ik al heel wat uit eigen zak opleggen.

    -Sigma 18-200 F 3.5-6.3 DC OS, komt op zo'n 345€ bij konijnenberg. Interessante lens, of is het verschil in kwaliteit en scherpte met een Nikkor 18-200VR écht groot?


    Ikzelf ben niet echt thuis in al de verschillende lenzen, ik heb er kennis noch ervaring mee. Wie kan me wat advies geven?
    Jullie mogen ook gerust iets anders voorstellen. Ik heb geenszins een probleem met Tokina, Tamron of Sigma, zolang de kwaliteit niet te fel laat teleurstellen uiteraard...


    Alleszins bij voorbaat bedankt!

  • #2
    Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

    Ik heb een D80 met een Sigma 50-150 f/2.8 en ben daar héél tevreden van. Bijzonder scherp, snel, stil, solide gebouwd, goed gerief kortom. Maar misschien wel net boven je budget... :-(
    D80 + Tamron 17-50mm f/2.8 SP XR Di-II LD & Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM & Sigma 2x Teleconvertor & SB-800

    Comment


    • #3
      Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

      Oorspronkelijk geplaatst door jorisd Bekijk bericht
      Ik heb een D80 met een Sigma 50-150 f/2.8 en ben daar héél tevreden van. Bijzonder scherp, snel, stil, solide gebouwd, goed gerief kortom. Maar misschien wel net boven je budget... :-(
      inderdaad wat boven m'n budget, en een 50-150 is voor mij sowieso niet voldoende gezien ik vooral 20 tot 40 gebruik....


      Daarstraks eens naar bartok geweest; een 18-55VR en 55-200VR komen me samen iets minder duur uit dan een 18-200VR (allen van Nikon), en zijn volgens hem beter, minder vervorming en een tikje scherper dan de 18-200.
      De verkoper raadde me ook een Nikkor 16-85 f/3.5-5.6 aan, volgens hem een kwalitatief zéér goede lens. Maar ook weer duur, en ook ga ik die weer moeten aanvullen met een tele....

      ik zie het bos niet meer tussen de bomen

      Kan er iemand mij al eens verderhelpen met die eerste vraag in m'n beginpost, is er een verschil tussen de 18-135 IF-ED en de DX?

      En bij de 18-200 lenzen, wat is een aanrader? Bij Nikon zelf blijven, of zijn die van Tamron of Sigma ook best wel goed? Want die vallen wat beter binnen budget, ik vind het wel een aantrekkelijk idee om er zo eentje te kopen als allrounder, en deze dan aan te vullen met een deftige, scherpe en lichtsterke prime lens, een Nikon 35mm f/2.0 D of een een Sigma 30mm f/1.4 of iets dergelijks...

      Ik ben bij een 18-55 + 55-200 combo vooral bang dat ik iets té vaak ga moeten wisselen, of me dikwijls ga ergeren als ik buiten in de verte plots iets wil vastleggen en dan met m'n 18-55 te weinig tele heb...

      Comment


      • #4
        Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

        Niemand?

        het is nogal dringend eigenlijk
        Ik zou straks, morgen of ten laatste maandag er eentje willen halen, heb hem dinsdag/woensdag namelijk nodig...

        Comment


        • #5
          Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

          Als ik in uw plaats was zou ik niet twijfelen en voor de nikkor 18-200vr gaan .

          -1 zeer gebruiksmakkelijk
          -2is zeer scherp en heeft weinig gebreken
          -3is solide gebouwd

          Just my 2 cents !!
          Last edited by johny; 6 februari 2009, 14:22.

          Comment


          • #6
            Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

            Mijn idee : probeer eens uit of je effectief verschil ziet tussen opnames met de 18-200 in vergelijking tot de twee objectieven. Zie je geen verschil in de praktijk, dan maakt het niet uit. Zie je wel verschil, dan moet je afwegen wat de doorslag geeft : de meerwaarde qua beeldkwaliteit of het voordeel van één objectief voor het hele bereik.
            Dikwijls zie je verschil in tests, maar dan indien op 100 % bekeken. Op het moment dat je afdrukken maakt van eigen opnamen, merk je er niets van. Uiteindelijk hangt veel af van jouw eisen en werkwijze.

            Comment


            • #7
              Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

              Hello

              IF wilt zeggen Internal Focus, dus de lens stelt binnenin scherp waardoor de lengte van de lens niet veranderd.

              ED duidt op den coating van de lensen, dit om weerspiegeling en dergelijke tegen te gaan.

              Mvg
              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

              Comment


              • #8
                Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

                Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
                Hello

                IF wilt zeggen Internal Focus, dus de lens stelt binnenin scherp waardoor de lengte van de lens niet veranderd.

                ED duidt op den coating van de lensen, dit om weerspiegeling en dergelijke tegen te gaan.

                Mvg
                aha!

                dus deze

                en deze

                zou gecoat glas hebben,
                en deze:

                niet neem ik aan, of gaat het om een vergetelheid, is die lens nooit zonder coating gemaakt, en ligt de konijnenbergprijs zo extreem veel lager?
                Nu, eigenlijk maakt het niet meer zoveel uit.... mijn 18-135 is bij bartok gekocht en er staat duidelijk IF-ED op de lens...

                Comment


                • #9
                  Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

                  Het is 3 keer dezelfde lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door johny Bekijk bericht
                    Als ik in uw plaats was zou ik niet twijfelen en voor de nikkor 18-200vr gaan .

                    -1 zeer gebruiksmakkelijk
                    -2is zeer scherp en heeft weinig gebreken
                    -3is solide gebouwd

                    Just my 2 cents !!
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                    Mijn idee : probeer eens uit of je effectief verschil ziet tussen opnames met de 18-200 in vergelijking tot de twee objectieven. Zie je geen verschil in de praktijk, dan maakt het niet uit. Zie je wel verschil, dan moet je afwegen wat de doorslag geeft : de meerwaarde qua beeldkwaliteit of het voordeel van één objectief voor het hele bereik.
                    Dikwijls zie je verschil in tests, maar dan indien op 100 % bekeken. Op het moment dat je afdrukken maakt van eigen opnamen, merk je er niets van. Uiteindelijk hangt veel af van jouw eisen en werkwijze.
                    thanks!
                    ik denk dat ik het zo ga doen, morgen eens naar studio73 rijden en hun mening vragen en beide testen.

                    Nu, daarnet mijn vader aan telefoon gehad en hij denkt dat ie nog een Nikkor 50mm prime heeft liggen op de zaak die ze niet meer gebruiken.... ik ga eens tot daar rijden en kijken of dat wat is. Indien ja ben ik gesteld, dan heb ik m'n scherpe lens en kan ik me iets minder veeleisend gaan opstellen voor de allround lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Het is 3 keer dezelfde lens.
                      wat een prijsverschil dan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
                        ED duidt op den coating van de lensen, dit om weerspiegeling en dergelijke tegen te gaan.
                        ED heeft niet met de coating te maken, maar met het soort glas. Het is nl. Extra-Low Distortion glas.
                        Uitleg hierover vind je op de Nikon Site.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

                          ik heb hier thuis nog een Nikon Series E Lens 50mm gevonden.... als ik het goed begrijp ben ik daar echter niet zo heel veel mee op m'n D80 aangezien die noch AF heeft noch lichtmeterindicatie weergeeft?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door johny Bekijk bericht
                            Als ik in uw plaats was zou ik niet twijfelen en voor de nikkor 18-200vr gaan .

                            -1 zeer gebruiksmakkelijk
                            -2is zeer scherp en heeft weinig gebreken
                            -3is solide gebouwd

                            Just my 2 cents !!


                            Volledig mee eens.

                            Ik heb deze lens ook lang gebruikt en in tegenstelling tot de negatieve kritiek dat men over deze lens geeft, ben ik er steeds tevreden over geweest.

                            Mechanisch is de Sigma (de duurdere versie met OS) beter, optisch weet ik niet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Midrange tot zoomlens voor Nikon D80 gezocht

                              het gaat ook de 18-200 VR worden.
                              Wat later ga ik die aanvullen met een Nikon 50mm 1.8, of liever nog een Nikon 50mm 1.4. Of een Sigma 50mm 1.4, ik lees hier en daar dat die nog beter is, maar wel zwaarder, groter en duurder

                              Comment

                              Working...
                              X