Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kiezen macrolens

    Ik zou nog graag een echte macrolens aan mijn collectie toevoegen (tot ergenis van mijn vrouwke ).
    Ik maak vooral natuurfoto's.
    Veel van die foto's maak ik nu met mijn 300mm, maar dan gaat het meestal om ruimere shots.
    Ik had een 180mm macro, maar deze heb ik weggedaan omdat ik ze niet echt goed in de hand vond liggen (rare zin, niet?).
    Nu twijfel ik tussen een canon 100mm 2.8, Tamron 90mm 2.8 of een Sigma 105mm 2.8.
    Moet dienen op een body met 1.6 en eentje met 1.3 crop.
    Prijsverschil is niet echt groot (sigma -60€ / tamron -80€).
    Graag tips van gebruikers van deze lenzen.

  • #2
    Re: Kiezen macrolens

    Als je even de geavanceerde zoekfunctie gebruikt, binnen het forum "Objectieven" vind je wat je zoekt.
    BD0910BE

    Comment


    • #3
      Re: Kiezen macrolens

      Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
      Ik zou nog graag een echte macrolens aan mijn collectie toevoegen (tot ergenis van mijn vrouwke ).
      Ik maak vooral natuurfoto's.
      Veel van die foto's maak ik nu met mijn 300mm, maar dan gaat het meestal om ruimere shots.
      Ik had een 180mm macro, maar deze heb ik weggedaan omdat ik ze niet echt goed in de hand vond liggen (rare zin, niet?).
      Nu twijfel ik tussen een canon 100mm 2.8, Tamron 90mm 2.8 of een Sigma 105mm 2.8.
      Moet dienen op een body met 1.6 en eentje met 1.3 crop.
      Prijsverschil is niet echt groot (sigma -60€ / tamron -80€).
      Graag tips van gebruikers van deze lenzen.
      Je kan ook de tokina 100mm overwegen. Is ook een erg fijne lens.
      http://www.avdmnatuurfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Kiezen macrolens

        Ik ben zeer tevreden over mijn Tamronneke.
        Heb ze ooit uitgeleend aan een Pro die in de **** zat (problemen met zijn macro) en geen kat die het verschil zag met zijn Canon. Beeldkwaliteit is uitstekend IMHO.
        Het prijsverschil kan je mss gebruiken voor wat extension tubes, mocht je die nog niet hebben.
        30D 40D 10-22 24-105 100-400

        Comment


        • #5
          Re: Kiezen macrolens

          Ook even naar de scherpstel afstand van de lenzen kijken.
          Wat de leverancier opgeeft is de afstand: voorwerp tot CCD bij 1:1 macro.
          Als de lens op 1:1 staat, is ze volledig uitgeschoven, de afstand lenstop tot voorwerp wordt dus drastisch kleiner .
          Voor een Sigma 105mm (voor Nikon) is de minimum scherpstelafstand 31.2mm met de uitgeschoven lens (zonder lenskap) heb je nog 12 cm . Veel korter zou ik niet aanraden.
          In de rubriek "Lenzen " op mijn site heb ik een paar voorbeelden uitgewerkt.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: Kiezen macrolens

            ik en vele anderen zijn heel tevreden met sigma 105 (enkele resultaatjes) maar ik vermoed dat de canon en tamron ook prima lenzen zijn
            105mm vind ik een goeie middenmoot macrowerkafstand
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment

            Working...
            X