Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke lens voor binnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtsterke lens voor binnen

    hallo,

    Momenteel heb ik een D80 met als voorlopig enigste lens de 18-200 VR.

    Omdat er een baby op komst is, zou ik graag een lichtsterke lens hebben om binnen niet om de haverklap de flits te moeten gebruiken.

    Na dit forum een beetje gevolgd te hebben, gaat mijn voorkeur voorlopig naar de Nikkor 50mm 1,8 , maar ik heb toch wel nog mijn twijfels:
    -is die 1,8 lichtsterk genoeg om altijd zonder flits (bij 'normale' belichting, uiteraard niet in het schemerdonker) te kunnen fotograferen of spaar ik dan beter verder voor de 1,4? of is het verschil niet zo groot?
    -zal ik de zoom niet missen, maar dan ga je al direct naar een 2,8 of hoger, wat waarschijnlijk dan niet lichtsterk genoeg is?
    -is er misschien een andere lens die interessanter is voor binnenfotografie? (bv een Sigma - Tamron?)

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

  • #2
    Re: lichtsterke lens voor binnen

    Ik ben precies in dezelfde situatie, met dat verschil dat mijn vierde kleinkind staat te trappelen (!) om met mijn D80 kennis te maken. Mijn ervaring met de vorige babys : de jonge ouders hebben liever geen flits. Soms was er voldoende licht om er met mijn 18-200 VR iets van te maken, soms niet. Dus : ik ben van plan een 50 - 1.8 aan te schaffen (ongeveer 119 €) wat meestal gebruik ik mijn D80 op vakantie, bij wandelingen ...enz, dus geen studio-werk en dan staat er konstant de 18-200 op. Wat de afwezigheid van zoom betreft : het gaat toch om de baby, dus worden het portretten en dan is de 50 mm ideaal.

    Gilby.
    Nikon D90 + 18-200 VR

    Comment


    • #3
      Re: lichtsterke lens voor binnen

      Wij verwachten ons derde binnen een paar dagen en heb me onlangs ook de 50mm f1.8 aangeschaft (ook op basis van wat ik hier gelezen had en het beschikbare budget).
      Ondertussen al wat geoefend op onze kinderen en ik vind het toch wel een prijs-kwaliteit goeie lens. Ik ben alvast blij dat we ze in huis hebben
      Maar ik volg dit draadje zeker met interesse. Succes met de baby en kleinkind
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: lichtsterke lens voor binnen

        Another vote voor de 50/1.8 AF. Lichtsterk, licht en goedkoop. Zelden zal je een betere prijs/kwaliteit vinden. Gemakkelijk te vinden tweedehands, en mocht je ze beu zijn ben je ze zo weer kwijt.
        Vanaf f2.4 presteer deze lens al sterk, f1.8 alleen te gebruiken indien het niet anders kan.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: lichtsterke lens voor binnen

          Er staat er eentje 2de hands te koop van f/1.4 hier.
          Misschien eens contact nemen met de verkoper ?

          Grtz, RF
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: lichtsterke lens voor binnen

            1,8 is meer dan sterk genoeg, enige nadeel van de 50mm binnen is dat je vaak ver van een object af moet gana stana om het in beeld te krijgen. voor closeup erg geschikt...
            http://www.gokkentotaal.nl
            http://www.vegasfever.nl

            Comment


            • #7
              Re: lichtsterke lens voor binnen

              Ik heb persoonlijk de 50mm al vele malen gebruikt voor babyportretjes (er was een heuse babyboom in de familie ) en kan deze met een warm hart aanbevelen. Hij is meer dan snel genoeg, zeker in combinatie met iso 800 en in extreme gevallen 1600. Tevens zorgt de kleine scherptediepte voor een 'zachte' achtergrond, waar ik toch wel van hou bij de kleine mannen en vrouwen. Als je een paar voorbeelden zou willen zien, pm me dan maar, want ik publiceer ze liever niet openlijk...
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: lichtsterke lens voor binnen

                Ik heb ook de nikon 50mm 1.8 en voor dat geld kun je niet beter vinden denk ik. Vol open moet je wel beetje rekening houden met beperkte scherptediepte maar heeft ook zijn charmes... En qua afstand houden, 2 a 3 meter voor jonge kinderen volledig in beeld te krijgen is goed te doen binnenshuis...
                Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                Comment


                • #9
                  Re: lichtsterke lens voor binnen

                  Ondertussen is de nikkor 50mm 1,8 besteld bij konijnenberg. Jammer genoeg momenteel niet meer voorradig.

                  Bedankt aan iedereen voor het advies en veel succes aan diegenen die ook een (klein)kind verwachten!

                  Volgende geplande aankoop: meer tele dan de 200mm die ik nu heb (vooral om bij air shows te gebruiken). Zijn er mensen die al ervaring met de Sigma 150-500mm hebben bij air shows? Is die 150mm niet een beetje teveel om grote vliegtuigen en/of formaties te fotograferen?
                  Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtsterke lens voor binnen

                    het verschil tussen f1.4 en f1.8 is ongeveer 2/3 stops.
                    dat betekent dat je een onderwerp op f1.4 op 1/60s zult trekken, je op f1.8 op 1/40s gaat trekken.
                    denk je dat dat veel verschil gaat maken?
                    vergeet ook niet dat, als je effectief op die openingen fotografeert, je met een heel klein scherpteveld zit!

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment

                    Working...
                    X