Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

discotheken/feesten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • discotheken/feesten

    ik ben aan het twijfelen om een nieuwe lichtsterke lens aan te schaffen voor het fotograferen tijdens feestjes en in discotheken.
    Twijfel hierbij tussen een vaste 50mm 1,8 of eerder een zoomlens (17-55) F2,8?
    Of andere opties en voorkeuren?
    Flits gebruiken of niet?
    thanks!

  • #2
    Re: discotheken/feesten

    Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
    ik ben aan het twijfelen om een nieuwe lichtsterke lens aan te schaffen voor het fotograferen tijdens feestjes en in discotheken.
    Twijfel hierbij tussen een vaste 50mm 1,8 of eerder een zoomlens (17-55) F2,8?
    Of andere opties en voorkeuren?
    Flits gebruiken of niet?
    thanks!
    voor feestjes altijd flitsen tenzij het voor overzichtsfoto's is

    aan te raden is een breedhoek (toch wel minstens 17mm) en liefst lichtsterk maar niet zo noodzakelijk. ik doe al mijn partyfotografie met een 17-40 f4L in combinatie met 430ex (wel op 1.3 crop)
    een 17-55 2.8 IS lijkt mij één van de allerbeste keuzes die je kan maken voor partyfotografie
    een vaste 50mm 1.8 is volgens mijn eerder compleet onbruikbaar omwille van teveel mm's

    manuele stand, diafragma volledig open en sluitertijd zelf instellen van +-1/2 sec tot 1/10 sec
    hoe hoger de iso en hoe lager je f-waarde, hoe meer achtergrondlicht je zal meehebben
    Last edited by Matthias; 2 februari 2009, 11:59.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: discotheken/feesten

      Ikzelf heb een Canon EF-S 17-55 2.8. Uitermate geschikt voor dit soort fotografie.
      Er is trouwens een fantastisch topic hieromtrent.

      hello, mijn neef geeft binnen een dikke maand zijn chrisostomos-fuif met het school en hij vroeg me of ik daar wat foto's kon komen nemen. Uiteraard heb ik toegezegd maar wilde wel wat tips omtrent partyfotografie hebben... Het gaat daar vrij donker zijn met veel lichteffecten vermoed ik. Komt een hele resem DJs optreden.


      Het loont zeker de moeite om dit hele topic eens door te lezen dat doorspekt is van degelijke feedback en tips.
      Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: discotheken/feesten

        Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
        Ikzelf heb een Canon EF-S 17-55 2.8. Uitermate geschikt voor dit soort fotografie.
        Er is trouwens een fantastisch topic hieromtrent.

        hello, mijn neef geeft binnen een dikke maand zijn chrisostomos-fuif met het school en hij vroeg me of ik daar wat foto's kon komen nemen. Uiteraard heb ik toegezegd maar wilde wel wat tips omtrent partyfotografie hebben... Het gaat daar vrij donker zijn met veel lichteffecten vermoed ik. Komt een hele resem DJs optreden.


        Het loont zeker de moeite om dit hele topic eens door te lezen dat doorspekt is van degelijke feedback en tips.
        2 mogelijkheden vind ik:

        - koop enkele goedkope lichtsterke primes
        canon EF 50 1.8 ; sigma 30 1.4 ; ...
        en/of
        - breedhoek zoom (vb 17-40) in combinatie met lichtjes bounce-flitsen
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

        Comment


        • #5
          Re: discotheken/feesten

          Een fuif vind ik niet de ideale omgeving om steeds van objectief te wisselen.
          Daarom toch beter een lichtsterke zoomlens met genoeg breedbeeld.
          Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

          Comment


          • #6
            Re: discotheken/feesten

            Idd verwisselen van lenzen op fuiven is niet altijd ideaal.
            best is dus een 17-55 of 17-40 lens; F2,8 of F4?
            En wat flitsen betreft, dan heb je toch geen kleuren van lichteffecten ed meer, of wel?

            Comment


            • #7
              Re: discotheken/feesten

              Een f/2.8 lens lijkt me een goede keuze.
              De lichtsterke lens in combinatie met hogere iso en langere sluitertijd zorgen ervoor dat je genoeg omgevingslicht hebt, dus lichteffecten bijvoorbeeld. De flash erbij zorgt er alleen voor dat de mensen goed belicht zijn.
              Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

              Comment


              • #8
                Re: discotheken/feesten

                Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                Idd verwisselen van lenzen op fuiven is niet altijd ideaal.
                best is dus een 17-55 of 17-40 lens; F2,8 of F4?
                En wat flitsen betreft, dan heb je toch geen kleuren van lichteffecten ed meer, of wel?
                Je kan perfect flitsen én de lichteffecten van de achtergrond behouden.
                Lees daarvoor het topic dat ik in mijn eerste post hierboven vermeld heb.
                Het betreft hier flitsen op het tweede gordijn. Met een lange sluitertijd neem je de achtergrondkleuren op en met je flits bevries je als het ware het beeld dat net voor je camera staat (de personen dus). Belangrijk daarbij zijn dus de lange sluitertijd, doorgaans hoge(re) ISO etc.
                Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: discotheken/feesten

                  Ikzelf gebruik de Tamron 17-50 met f 2.8.
                  Echter, 2.8 is geen noodzaak want je zal meestal vanaf f 4 werken om een goede scherptediepte te krijgen. Poserende fuifgangers, meestal groepjes, staan zelden mooi op een rijtje dus met 2.8 ga ja niet alle gezichten scherp hebben. Het fijne is wel dat je over je hele zoomrange een vast diafgrama hebt!

                  Persoonlijk geen prime voor mij op fuiven. Een zoomlens met degelijke groothoek is zeker nodig!
                  Nikon D300 | Tamron 17-50mm 2.8 | Nikon 18-200mm VR | Sigma 150mm 2.8 Macro | Nikon SB-600 | Manfrotto 190XDB + 322RC2 Ball Head
                  <<< www.pbase.com/robbyj >>>

                  Comment


                  • #10
                    Re: discotheken/feesten

                    Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                    Idd verwisselen van lenzen op fuiven is niet altijd ideaal.
                    best is dus een 17-55 of 17-40 lens; F2,8 of F4?
                    En wat flitsen betreft, dan heb je toch geen kleuren van lichteffecten ed meer, of wel?
                    Zoals hierboven reeds vermeld, flitsen gebeurt slechts een fractie van een seconde, hoe langer de sluiter openstaat, hoe meer licht er hierna (of hiervoor) nog binnenvloeit,
                    Zo capteer je ook het omgevingslicht,
                    Hoe lang exact de sluiter moet openstaan is afhankelijk van de gekozen ISO en diagragma,

                    Het is echter belangrijk te begrijpen dat een lange sluitertijd enkel effect heeft op het niet ingeflitste gedeelte, dit gedeelte wordt namelijk ingeflitst met een flitstijd van enkele duizenden van een seconde waardoor dat dit gedeelte zéér scherp zal zijn, ook indien de sluitertijd van de camera meer dan één seconde bedraagt,
                    Voorwaarde is natuurlijk dat je onderwerp niet te veel door omgevingslicht wordt belicht.

                    Je moet maar eens in een volledig donkere kamer met een sluitertijd van 30 seconden een foto trekken met flits. Resultaat; het beeld is zo scherp als het maar kan worden.

                    Enkele voorbeelden;
                    http://timvdb.smugmug.com/gallery/52...18389407_A6SEL (mijn eerste party shoot, meestal ISO 200-320, tussen F/4 en F/5.6, 12-24mm en 1/3s tot 1,3s)

                    http://timvdb.smugmug.com/gallery/63...00797745_ahyB6 (een spelletje Wii in een donkere kelder, gelijkaardige settings en spelen met zoom/draai effecten)

                    Hopelijk versta je beter hoe flits/omgevingslicht met elkaar kunnen samengaan, en heb ik je niet te veel verward,

                    Vriendelijke groeten
                    Tim

                    Comment

                    Working...
                    X