Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400

    hellow

    ik heb een tijdje geleden mijn 70-200 f/4 IS verkocht met de bedoeling om een 70-200 2.8 te kopen. Ik merk echter dat ik momenteel het bereik 70-200 echt niet mis en vaak in showcase bij dieren zit te kijken.

    Daarom begon ik ineens te twijfelen of ik ipv een 70-200 geen Canon 100-400 zou kopen om ook wat vogeltjes te fotograferen...

    Nu vroeg ik me wel af, kan je een 100-400 ook 'min of meer' voor macro gebruiken via tussenringen, 1.3x of voorzetlensjes?

    Het is een goede lens, zoveel is zeker... Ik wil nota bene ook een zoom dus 300mm + 1.3x is geen optie voor mij...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site


  • #2
    Re: Canon 100-400

    Voor de wat grotere insecten en diertjes is de 100-400L wel geschikt.

    Deze en deze foto's heb ik geschoten met mijn 100-400L zonder tussenringen o.i.d. Die ga ik wellicht er dit jaar nog wel bij aanschaffen... 't Is wel zo dat dit objectief de scherpte van een echte macrolens zoals bijv. de Canon 100mm f2.8 niet haalt.... Maar bruikbaar is ' ie zeker wel
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400

      De korste scherpstelafstand van een 100-400 is 1.8m. Dat valt redelijk tegen voor macro want de maximale vergroting is maar 0.20x @ f/5.6 (en met een ferme toeter zo helemaal uitgeschoven - dus niet echt stabiel). Daarom is de 300 f/4L IS ook zoveel meer geliefd bij macro fotografen, de maximale vergroting daar is 0.24x @ f/4 (zonder hulpstukken). Deze laatste met een tussenring is (met EF25 : 0.37x) is helemaal de max wegens nog relatief compact en weinig lichtverlies en daarmee zijn ook de meeste van mijn libellen gefotografeerd.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400

        Kun je daar geen 500D voorzetlens opdraaien? De combi van dat stukje glas met een goeie telezoom vind ik een behoorlijk mooi compromis: zie hier een aantal voorbeelden van mijn gelijkaardige combo (80-400) van Nikon.

        Als 't niet gaat owv de filtermaat heb ik niks gezegd
        Last edited by ThierryM; 1 februari 2009, 20:35. Reden: zie de zeer relevante opmerking hieronder...
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400

          [QUOTE=FLuKee;2140721]Kun je daar geen 500D voorzetlens opdraaien? De combi van DAT filter /QUOTE]

          Een goed filter is geen lens.....
          Een goede lens is geen filter....

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400

            Je kan een 500D voorzetlens op de 100-400 draaien, en dat werkt zelfs vrij redelijk.
            Ik heb die voorzetlens ooit zelf gebruikt op de 100-400, maar toch vond ik de mogelijkheden daarvan te beperkt. De werkafstand is heel beperkt, de combinatie werkt alleen als je op een bepaalde afstand van het onderwerp zit, wil je iets verder af blijven, dan kan er niet meer scherpgesteld worden. Met een echte macrolens kan je van de kortst mogelijke scherpstelafstand tot oneindig werken (met uitzondering van de Canon MP-E 65 f2,8 want die kan je echt alleen voor macro gebruiken).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X