Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starterslenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Starterslenzen?

    Dag allemaal,

    Ik zet mijn eerste stappen in de spiegelreflex-wereld.
    Momenteel behelp ik me met een Compact Sony DSC H7 en ik plan een aankoop Canon 40D.

    Alleen wil ik graag wat tips van ervaren lui betreffende objectieven.
    De bedoeling is om indoor sporten te fotograferen (zaalvoetbal) maar ook zaken als portretten (binnenshuis) en landschappen.
    Een beetje vanalles dus om het makkelijk te maken

    Ik wil liever niet meteen verschillende dure lenzen aanschaffen aangezien ik nog niet weet welke fotografie me het meest zal bevallen.

    Ik dacht aan volgende 2 opties:
    1) EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS + EF-S 55-250 4 - 5.6 IS (360€)
    of
    2) EF-S 18-200mm 3.5-5.6 IS (400€)

    Welke optie lijkt jullie het best? Of hebben jullie andere aanraders binnen dat budget?
    Heeft iemand ervaring met indoor sport? Zou 3.5-5.6 voldoende lichtsterk zijn?

    Alleszins bedankt voor jullie tips. I appreciate!

  • #2
    Re: Starterslenzen?

    Verplaatst naar geshikter forum
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Starterslenzen?

      Thanks. Ik zie net dat ik het idd fout gepost heb

      Comment


      • #4
        Re: Starterslenzen?

        voor indoor-sport ga je met die lenzen niet toekomen vrees ik...

        de meeste sporthallen zijn slecht verlicht en je moet snel naar 2.8 of zelf lichtsterker soms.

        Je kan misschien eens kijken naar een Sigma 70-200 2.8? Ik zou in jouw geval ook sowieso de Canon 50mm 1.8 kopen (kost nieuw ongeveer 90 €)... Die 50mm is ideaal voor binnen portretjes te maken.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Starterslenzen?

          Hoi Annelies,

          Een 40D alvast een goede keus, als starter toch geen instapmodel, maar geavanceerder & robuuster.

          Als starter volgende toppers :
          Tamron 17-50 f2.8 (kocht ik als eerste lens, 2 vrienden ook - lichtsterk, superscherp, snel, van groothoek tot portret)
          Canon 55-250IS (heb ik nog steeds, superbereik en scherp (iets minder lichtsterke en niet voor sport) lees de goede reviews bij objectieven.
          Canon 50 1.4 (portretprime - indien u portretfotos maakt - razorscherp - creamy bokeh - niet plastiekerig - snelle usm - niet duur)

          Allen rond de €250-€300. Voor sport bestaat er geen echte budgetlens, de Canon 70-200 kost €980 en de goedkopere Sigma kost €660.

          Een kitlens (niet lichtsterk en verkoop je toch) of een 18-200 (idem zeker niet voor sport) zou ik niet kopen, direct goedkopere lichtsterke kwaliteitslenzen die je niet meer hoeft te verkopen!
          Je hebt nu een spiegelreflex, vanaf nu is het de bedoeling om te sparen en met meerdere objectieven te werken. 1 lens is niet de bedoeling
          Last edited by CanonYouCan; 1 februari 2009, 13:24.

          Comment


          • #6
            Re: Starterslenzen?

            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            Canon 55-250IS (heb ik nog steeds, lees maar de goede reviews bij objectieven )

            Allen lichtsterk, snel en rond de €250-€300.
            no offense, de 55-250 krijgt inderdaad goeie commentaar maar is niet bijster lichtsterk en zal voor indoor-sport niet voldoen...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Starterslenzen?

              ja zoals ik zei, er bestaat geen budget-sportlens...

              Comment


              • #8
                Re: Starterslenzen?

                De Canon 40D heeft een goede sensor in huis, wat betekent dat je de lichtgevoeligheid tot 800 mag instellen en je op die manier de sluitertijden toch relatief kort kan houden.
                Toch heb je voor indoor sporten het meest aan een lichtsterke lens. Indien je het betaalbaar wil houden, dan kan je een lichtsterke prime lens aanschaffen met een redelijke brandpuntsafstand van bijvoorbeeld 80 à 100mm. Een macro-objectief van ongeveer 100mm is lichtsterk en redelijk betaalbaar en je kan het ook nog eens voor macrofotografie gebruiken indien je daar interesse voor hebt. Eventueel een 2x teleconverter mee aanschaffen indien je meer tele-bereik nodig hebt (bijvoorbeeld als je wat verder in de tribunes zit), al zal die de lichtsterkte helaas met 2 stops doen verminderen.

                Lees eventueel (gratis) thema 2 over objectieven eens na op dfonline.be, rubriek 'Speciale technieken'.
                Auteur van handboeken over digitale fotografie.

                website: dfonline.be

                Comment


                • #9
                  Re: Starterslenzen?

                  Lees eventueel (gratis) thema 2 over objectieven eens na op dfonline.be, rubriek 'Speciale technieken'.[/QUOTE]

                  Bedankt alvast voor jullie reacties!
                  Ik kan er zeker wat mee, al blijft de keuze moeilijk.
                  Ik vermoedde al dat 3.5 niet lichtsterk genoeg zou zijn voor indoor sport.
                  De tip om een prime 100mm bv aan te schaffen, lijkt me ook een goede optie. Alleen weet ik niet zeker of 100mm voldoende (tele) zal zijn?
                  Over het algemeen fotografeer ik niet vanaf de tribune maar vanop het "plein" zelf.
                  Heeft iemand hiermee ervaring?
                  Anderzijds is een Sigma 70-200 2.8 dan geen zo veel duurdere optie ...

                  Ik pluis zeker deze site uit. Ziet er nice en interessant uit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Starterslenzen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jstaels Bekijk bericht
                    Een macro-objectief van ongeveer 100mm is lichtsterk en redelijk betaalbaar en je kan het ook nog eens voor macrofotografie gebruiken indien je daar interesse voor hebt. Eventueel een 2x teleconverter mee aanschaffen indien je meer tele-bereik nodig hebt
                    .
                    Dat lijkt me voor sport ongeschikt (lang niet flexibel genoeg) en een macro+ converter is ook nog duurder dan een 70-200 F4 L, dus....

                    Comment

                    Working...
                    X