Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon EF-S 17-55 f2,8 is usm tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon EF-S 17-55 f2,8 is usm tussenringen

    ik ben in het bezit van een canon 400d met een kitlens ef-s 18-55 1:3.5-5.6 en een
    canon ef-s 55-250 is 1:4-5.6
    nu wil ik de kitlens vervangen voor een canon EF-S 17-55 f2,8 is usm
    voor binnenshuis (vooral dieren) en landschappen.
    ook zal ik graag macro foto's willen maken.(bijvoorbeeld een vlieg of wesp waarvan je het facet in de oogjes kunt zien.)
    kan ik dit met tussenringen oplossen.zo ja,graag een voorbeeld.
    of is het dan beter om door te sparen voor een macrolens

    alvast bedankt voor het lezen en evt commentaar.

  • #2
    Re: canon EF-S 17-55 f2,8 is usm tussenringen

    Als je echt foto's wil maken van de ogen van insecten, dan kom je er niet met een 17-55 + tussenringen.
    Je zal dan eerder op zoek moeten naar een Canon MP-E 65 f2,8 , maar dat is een lens die alleen maar bruikbaar is voor macro, en het zou ook geen gemakkelijke lens zijn om mee te werken.

    Met een 17-55 + een setje tussenringen zal je een redelijke vergroting krijgen, maar dat zal niet meer zijn dan 1:1.
    Met een 1:1 vergroting kan je een onderwerp dat even groot is als de sensor beeldvullend fotograferen.

    De EF-S 17-55 f2,8 IS is wel de beste breedhoekzoom die je op een EF-S compatibele camera kan gebruiken, maar als je geregeld macrofoto's wil maken, dan zal je na het experimenteren met de tussenringen toch doorsparen voor een echte macrolens.
    Last edited by Black B@ndit; 1 februari 2009, 10:19.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: canon EF-S 17-55 f2,8 is usm tussenringen

      Black b@ndit alvast bedankt voor je advies dat de canon EF-S 17-55 f2,8 is usm
      een van de beste breedhoek met zoom is had ik al heel wat van gelezen.
      dus daar ben ik nu ook voor aan het sparen.
      de canon MP-E 65 f2,8 die is ook knap aan de prijs zie ik.
      dus eventueel veel geduld en door sparen.
      of toch tussenringen en het daar voorlopig mee doen.

      kan iemand mij een voorbeeld foto geven met de
      canon EF-S 17-55 f2,8 is usm met tussenringen.

      Comment


      • #4
        Re: canon EF-S 17-55 f2,8 is usm tussenringen

        Let wel op met die MP-E 65 f2,8.
        Koop die niet om te beginnen met macrofotografie, want zo gemakkelijk gaat het allemaal niet.
        Ik zou eerder beginnen met een gewone macrolens, zodat je eerst daarmee ervaring kan opdoen.

        Koop die "gewone macrolens" eventueel tweedehands, dan verlies je er niet teveel aan als je ze terug kwijt wil.
        Maar de macroliefhebbers die een MP-E 65 hebben, die zullen ook allemaal wel een andere macrolens in de fototas hebben zitten, als je vlinders en libellen wil fotograferen dan is die MP-E een beetje teveel van het goede. Daarmee kan je foto's maken van 1x vergroting tot 5x, voor een vlinder heb je geen 1x vergrotingsfactor nodig als je die helemaal in beeld wil brengen.
        Voor dat werk is een langere macrolens een betere keuze (150mm of 180mm).
        Last edited by Black B@ndit; 1 februari 2009, 20:07.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: canon EF-S 17-55 f2,8 is usm tussenringen

          Black Bandit,
          klopt allemaal.
          Lijkt me ook zeker geen makkelijke lens om mee te werken.
          in de 5:1 vergroting is de DOF ZOOO enorm klein(omdat je voorwerp bijna tegen je lens aanplakt en je f2.8 nodig hebt) Evenals dat je een goeie belichting moet creeren, met bvb een macroflash of dergelijks. Tis geen evidentie, dat is zeker!
          Maar je kan er wél vlinders mee fotograferen, kleintjes dan die zijn er ook
          Groetjes - Aerrow
          Canon EOS 50D - EF-S 17-55/f2.8 IS USM - EF 50/f1.8 II - Canon Powershot S5IS - this is all I "own" :)

          Comment

          Working...
          X