Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha-bezitters vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alpha-bezitters vraagje

    Hallo,
    Ik heb zonet mijn toestel gekregen (Alpha 300) en bij het doorlezen van de gebruikershandleiding lukt het mij niet en begrijp ik niet goed het volgende. Ik lees dat je in de P-stand bij de instelling de voorkeur geven aan de sluitersnelheid of de diafragma-opening. Ik begrijp niet goed hoe je tussen die twee kan switchen. Of gaat dat niet? Als ik aan het scrollwieltje draai dan verandert de sluitersnelheid wel maar kan ik het diafragma niet aanpassen. Wat doe ik verkeerd? Ook de functie van de AEL-toets begrijp ik niet.
    Bedankt.

  • #2
    Re: Sony Alpha-bezitters vraagje

    Goed dat je de handleiding leest!

    De P-stand gedraagt zich als een Pa (a van aperture=diafragma) OF een Ps (s van shutter=sluiter) stand. Merk de "OF" dus op Je moet in het menu KIEZEN of je de P stand als een Ps of als een Pa wilt doen werken. Standaard is de P-stand ingesteld als de Ps, zoals je zelf beschreef

    De AEL (auto exposure lock) knop is een zeer handige functie (die wat van zijn waarde verloren heeft op de A200-300-350) om de belichting te vergrendelen. Dat wil zeggen dat je zelf kunt bepalen wat goed belicht moet zijn, die "gekozen" belichting vergrendelt met de AEL-knop, en dan kunt hercomposeren, scherpstellen en schieten zonder dat de belichting verandert. Ik geef je een voorbeeld om het te verduidelijken:

    Het voorbeeld dat ik geef werkt niet in de matrix mode, daar de matrixmode bij Sony camera's altijd de belichting vergrendelt.

    vb: Het is zomer, je model staat in de volle zon, maar ver achter die persoon is er een donker bos dat als achtergrond moet dienen (geen ideale situatie maar swat )
    Stel: De donkere achtergrond beslaat 90% van de foto en de (bleke) persoon 10%. De camera gaat door de overheersende donkere achtergrond die donkere bossen willen "lichter maken", terwijl je model met de bleke huid nóg lichter wordt. Je donkere bos ziet er "normaal" uit, terwijl je model volledig uitgebleekt is.

    Nu kan je de AEL-knop gebruiken (en in zoveel andere situaties):

    Je zet je camera bv in "spot lichtmetering"-> Je camera gaat nu enkel op een zeer klein oppervlak het licht meten.-> Je mikt met het centrum op die "bleke persoon", je druk op AEL(wel blijven indrukken). Nu is je belichting vergrendeld, wat je ook doet, de sluitertijd veranderd niet meer. Je kan nu een andere compositie aannemen (niet loslaten die AEL), scherpstellen en foto trekken. Het resultaat is nu dat de persoon (die op je foto het belangrijkst is) correct belicht is en niet meer overbeleicht zoals tevoren, maar je bos (wat toch maar als achtergrond fungeert) is nu donkerder dan in je eerste foto

    Zo zijn er tal van nuttige situaties...maar zoals ik zei, op de A200-300-350verliest het wat van zijn nut. Vroeger (en op de hogere modellen) kan je instellen dat ALS je op de AEL knop drukt, dat hij automatisch overgaat in spot metering (dus je moet niet zelf eerst van metering gaan veranderen, gewoon drukken) en je kan instellen dat je niet op die knop moet blijven drukken.

    Nog een toepassing van de ael knop om wel te gebruiken in matrixmode: Als je een panorama wil trekken, wil je dat de belichting van elke foto gelijk is, je druk op AEL voor de eerste foto, en laat dezee niet meer los voor de volgende foto's die deel uitmaken van je panorama. Je kan bij elke nieuwe foto wel opnieuw scherpstellen en al, zonder dat de belichting verandert

    Een hele boterham en wat te snel uitgelegd om echt goed te begrijpen, maar paar keer opnieuw lezen en de handleiding terug lezen

    Veel plezier ermee!

    Als je het nog steeds niet goed begrijpt, vraag gerust

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alpha-bezitters vraagje

      Bedankt voor de toch wel duidelijke uitleg. Ik vond het niet zo goed uitgelegd in de gebruiksaanwijzing. Ik meende begrepen te hebben dat als je de sluitersnelheid hebt vastgesteld die kon vasthouden (AEL) en dan het diaframa kon wijzigingen (voor meer licht).
      Bedankt alvast.

      Comment

      Working...
      X