Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen voor Nikon D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenzen voor Nikon D200

    Heb nu al een half jaar mijn Nikon D200, met standaardlensje.
    Deze lens is ok voor me, maar nu wil ik toch wat meer ...

    Weke lenzen kunnen jullie me aanbevelen, die prijs/kwaliteit ok zijn?
    Indien mogelijk ook richtprijzen...
    Bij mijn fotograaf worden ook 2de handslenzen aangboden, is dit ok, of hou ik het toch bij nieuw materiaal?

    Kies ik voor een originele Nikon, of voor Tamron, of ....


    MVG,

    Filip
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

  • #2
    Re: lenzen voor Nikon D200

    altijd handig als je uw doeleinden ook toelicht
    bv voor rally heb een ander soort lens nodig dan voor architectuur

    Comment


    • #3
      Re: lenzen voor Nikon D200

      Zou inderdaad handig zijn als je wat meer uitleg geeft: toepassing, welke brandpuntafstanden in gedachten, budget, ...?
      Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

      Comment


      • #4
        Re: lenzen voor Nikon D200

        Liefst lenzen voor portretfotografie, en eentje die "goed inzoomt".
        Mijn kennis hierover is quasi nihil, dus graag duidelijke omschrijving van type ...

        Budget ... 300 euro ongeveer
        www.fluidr.com/photos/fotofilip3

        Comment


        • #5
          Re: lenzen voor Nikon D200

          ik zou zeggen spaar wat door en koop u de 18-200 van nikon
          dan kan je later zien welk bereik je het meeste gebruikt en dan een duurdere ,lichtere lens in die range kopen
          en anders in die prijsklasse zou ik zeggen ga voor de tamron 17-50mm 2.8 lens
          de tamron:

          de nikon:

          Comment


          • #6
            Re: lenzen voor Nikon D200

            Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
            en eentje die "goed inzoomt".
            Al mijn zooms zoomen 'goed' in of uit als ik er aan draai, wat bedoel je nu?


            Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
            Mijn kennis hierover is quasi nihil, dus graag duidelijke omschrijving van type ...

            Budget ... 300 euro ongeveer
            Blijf sparen en ga wat lezen anders wordt dit een heel duur traject.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: lenzen voor Nikon D200

              Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
              Liefst lenzen voor portretfotografie, en eentje die "goed inzoomt".
              Mijn kennis hierover is quasi nihil, dus graag duidelijke omschrijving van type ...

              Budget ... 300 euro ongeveer
              "goed inzoomt " zet enigen van ons waarschijnlijk op het verkeerde been.
              De nikkor 85 f1.8 is bij uitstek geschikt voor portretfotografie en valt binnen jouw budget. Het is geen zoom lens maar hij zoomt wel goed in.
              De nikkor 50 (f1.8, 1.4 of 1.4 AF-S) is eveneens een uitstekend objectief voor portretfotgrafie maar zoomt wat minder in. Kortom: wil je een close up portret ga voor de 85 1.8 wil je een portret waar de persoon half of helemaal opstaat overweeg een van de 50mm objectieven. ( ook die vallen binnen jouw budget)
              groet, Rik

              Comment


              • #8
                Re: lenzen voor Nikon D200

                2 lenzen voor 300 euro vinden is een beetje moeilijk. Meest voor de hand liggen dan de
                f 1.8 50mm
                en de
                f 55-200VR

                Zijn samen 2e hands rond de 250 samen wel te vinden. Wil je meer kwaliteit dan zul je eerder moeten denken aan 300 euro per lens.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: lenzen voor Nikon D200

                  Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
                  Heb nu al een half jaar mijn Nikon D200, met standaardlensje.
                  Deze lens is ok voor me, maar nu wil ik toch wat meer ...

                  Weke lenzen kunnen jullie me aanbevelen, die prijs/kwaliteit ok zijn?
                  Indien mogelijk ook richtprijzen...
                  Bij mijn fotograaf worden ook 2de handslenzen aangboden, is dit ok, of hou ik het toch bij nieuw materiaal?

                  Kies ik voor een originele Nikon, of voor Tamron, of ....


                  MVG,

                  Filip
                  Ik heb de D200 twee jaar in bezit gehad.
                  Het is een geweldige Camera en als Nikon niet met de D700 was gekomen had ik hem waarschijnlijk nu nog.
                  De D200 is een zeer kritische camera, alle zwakheden van het objectief zal hij je dan ook snel laten zien.
                  Moet je dan alleen de top objectieven van Nikon kopen, neen dat hoeft ook niet.

                  Een beetje Googlen op het Internet geeft vaak al enig licht.

                  mvg
                  Antoine

                  Comment


                  • #10
                    Re: lenzen voor Nikon D200

                    Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                    (...)
                    De D200 is een zeer kritische camera, alle zwakheden van het objectief zal hij je dan ook snel laten zien.Moet je dan alleen de top objectieven van Nikon kopen, neen dat hoeft ook niet.
                    (...)
                    Is nu al paar keer dat ik dat lees (edit: de handige zoekfunctie zegt mij dat het elke keer van jou komt. Ik tel al 5x ).

                    Want ik zie hoegenaamd niet hoe een D200 kritischer kan zijn dan een D40x, D60 of D80, allevier hebben ze dezelfde sensor en de D200 is nog de "oudste" op de koop toe.
                    Dus in de recente line-up heeft/had de D200 de op een na minste kwaliteit, voor de D40 (nu uit productie).
                    De D200 heeft ruwweg alleen een ander body, AF en wat meer knopjes en instellingen, maar dit heeft niets te zien met "de zwakheden van je lens uitvergroten": resolutie en ISO prestaties zijn allemaal identiek of identiek in te stellen.
                    Alhoewel de D60 recenter is en de basisversie van D3's EXPEED kern heeft, misschien wel paar procentjes beter presteert puur op beeldkwaliteit.

                    Ben zeer benieuwd naar jouw antwoord.

                    TS: je zegt dat je met standaardlensje zit. Bedoel je dan kitlens of een 50mm? Want "standaardlens" wordt tegenwoordige (misschien verkeerdelijk) gebruikt voor vaste 50mm lenzen. Voor de lens die bij je DSLR komt vandaag, wordt meestal "kitlens" gebruikt, om verwarring te vermijden.

                    Indien je de 18-70mm/18-200 hebt als kitlens, dan zou ik dus inderdaad kijken naar een 50mm. Je portretfoto's gaan onmiddellijk een niveau omhoog dankzij de extra scherpte(diepte). Voor 300 euro wordt het moeilijk om iets anders aan te raden, tenzij een tweedehandse Tamron 18-50mm f2.8, maar dat is dan weer hetzelfde bereik als je kitlens. Er zijn anderzijds ook 85mm f1.8 AF non-D te vinden voor 300 euro.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lenzen voor Nikon D200

                      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      Is nu al paar keer dat ik dat lees (edit: de handige zoekfunctie zegt mij dat het elke keer van jou komt. Ik tel al 5x ).

                      Want ik zie hoegenaamd niet hoe een D200 kritischer kan zijn dan een D40x, D60 of D80, allevier hebben ze dezelfde sensor en de D200 is nog de "oudste" op de koop toe.
                      Dus in de recente line-up heeft/had de D200 de op een na minste kwaliteit, voor de D40 (nu uit productie).
                      De D200 heeft ruwweg alleen een ander body, AF en wat meer knopjes en instellingen, maar dit heeft niets te zien met "de zwakheden van je lens uitvergroten": resolutie en ISO prestaties zijn allemaal identiek of identiek in te stellen.
                      Alhoewel de D60 recenter is en de basisversie van D3's EXPEED kern heeft, misschien wel paar procentjes beter presteert puur op beeldkwaliteit.

                      Ben zeer benieuwd naar jouw antwoord.

                      TS: je zegt dat je met standaardlensje zit. Bedoel je dan kitlens of een 50mm? Want "standaardlens" wordt tegenwoordige (misschien verkeerdelijk) gebruikt voor vaste 50mm lenzen. Voor de lens die bij je DSLR komt vandaag, wordt meestal "kitlens" gebruikt, om verwarring te vermijden.

                      Indien je de 18-70mm/18-200 hebt als kitlens, dan zou ik dus inderdaad kijken naar een 50mm. Je portretfoto's gaan onmiddellijk een niveau omhoog dankzij de extra scherpte(diepte). Voor 300 euro wordt het moeilijk om iets anders aan te raden, tenzij een tweedehandse Tamron 18-50mm f2.8, maar dat is dan weer hetzelfde bereik als je kitlens. Er zijn anderzijds ook 85mm f1.8 AF non-D te vinden voor 300 euro.
                      Als je geen D200 hebt gehad kun je er ook niet over mee praten en zeker al niet als je D40x vergelijkt met een D200.

                      Ik heb niet alleen een D200 gehad, maar heb tevens ook nog het voordeel gehad dat ik aanwezig heb mogen zijn bij het testen van verschillende camera's en objectieven.
                      Bij die test was toen de D70s, D50, D80 en de D200 betrokken.
                      Tevens waren er een twintig tal lenzen van Nikon, Tamron en Sigma aanwezig.

                      Dat een objectief aan de ene camera beter presteert dan het andere is nagenoeg bij iedereen bekend, misschien is dit bij jou niet het geval maar dan weet je dit bij deze.

                      Uit bovengenoemde test bleek, dat de D200 zeer kritisch was met minder kwaliteit lenzen.
                      Ook dit was niets nieuws want in verschillende vakbladen had dit bij de vergelijkingstest
                      D200 en de 30D ook al gestaan.

                      Zo zijn er hier op BD ( en dit zijn zeker niet de minste) die dit m.b.t. de bigma ook al eens hebben aangegeven.

                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: lenzen voor Nikon D200

                        Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                        Als je geen D200 hebt gehad kun je er ook niet over mee praten en zeker al niet als je D40x vergelijkt met een D200.

                        Ik heb niet alleen een D200 gehad, maar heb tevens ook nog het voordeel gehad dat ik aanwezig heb mogen zijn bij het testen van verschillende camera's en objectieven.
                        Bij die test was toen de D70s, D50, D80 en de D200 betrokken.
                        Tevens waren er een twintig tal lenzen van Nikon, Tamron en Sigma aanwezig.

                        Dat een objectief aan de ene camera beter presteert dan het andere is nagenoeg bij iedereen bekend, misschien is dit bij jou niet het geval maar dan weet je dit bij deze.

                        Uit bovengenoemde test bleek, dat de D200 zeer kritisch was met minder kwaliteit lenzen.
                        Ook dit was niets nieuws want in verschillende vakbladen had dit bij de vergelijkingstest
                        D200 en de 30D ook al gestaan.

                        Zo zijn er hier op BD ( en dit zijn zeker niet de minste) die dit m.b.t. de bigma ook al eens hebben aangegeven.

                        mvg
                        Antoine
                        Ik vergelijk niet met een 6MP D40, D50 of D70. Ik heb het over D40x - D60 - D80 - D200. Allemaal hebben ze dezelfde sensor. Er zijn nogal altijd wetten van de fysica, dezelfde sensor gaat niet in de ene camera (of het nu een D40x of andere D200 is) magistraal beter zijn dan in de andere.

                        Het is als een Fuji Superia 100 rol steken in een F6 en F65 en zeggen dat de foto's met dezelfde lens beter zijn op de F6

                        Als je kan tonen dat lens A lensfouten toont op D200 en niet op bijvoorbeeld een D80, ben ik overtuigd.

                        D200 verschilt alleen met oude modellen omdat ze 6MP waren en met de nieuwe modellen omdat ze 2MP meer geven (D300) of FX zijn.
                        En bovendien zitten in de nieuwe bodies ook nog eens softwarematige CA en vignettering correcties.
                        Last edited by caleido; 30 januari 2009, 20:25.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lenzen voor Nikon D200

                          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Het is als een Fuji Superia 100 rol steken in een F6 en F65 en zeggen dat de foto's met dezelfde lens beter zijn op de F6
                          Klopt, maar met het ontwikkelen kon je ook weer de kwaliteit van het negatief beïnvloeden en waarschijnlijk wordt processor in verschillende camera's ook anders afgesteld, het ontwikkelen. De sensor van de D200 is ook een andere als die van de D80, 4 kanaals uitlezing ipv 1 en een iets andere maat en er is veel kans dat deze sensor ook in de D40x en 60 zit, maar ik had ook een lens die onmiddelijk door de mand viel bij de D200.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: lenzen voor Nikon D200

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Klopt, maar met het ontwikkelen kon je ook weer de kwaliteit van het negatief beïnvloeden en waarschijnlijk wordt processor in verschillende camera's ook anders afgesteld, het ontwikkelen. De sensor van de D200 is ook een andere als die van de D80, 4 kanaals uitlezing ipv 1 en een iets andere maat en er is veel kans dat deze sensor ook in de D40x en 60 zit, maar ik had ook een lens die onmiddelijk door de mand viel bij de D200.
                            bedankt voor de technische hulp.
                            Op dit gebied ben ik een leek.
                            Ik was al even aan het zoeken naar een topic waar dit haar fijn is uitgelegd.
                            Moet ook nog ergens een vakblad hebben waar e.e.a ook nog eens uit de doeken wordt gedaan.
                            mvg
                            Antoine

                            Comment


                            • #15
                              Re: lenzen voor Nikon D200

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Klopt, maar met het ontwikkelen kon je ook weer de kwaliteit van het negatief beïnvloeden en waarschijnlijk wordt processor in verschillende camera's ook anders afgesteld, het ontwikkelen. De sensor van de D200 is ook een andere als die van de D80, 4 kanaals uitlezing ipv 1 en een iets andere maat en er is veel kans dat deze sensor ook in de D40x en 60 zit, maar ik had ook een lens die onmiddelijk door de mand viel bij de D200.
                              Die uitlezing heeft niets te maken met beeldkwaliteit, wel met FPS en algemene snelheid van camera.

                              Het hoofdcomponent, de sensor is nog steeds 100% dezelfde.

                              Leg mij dan uit op welk vlak die lens onmiddelijke door de mand viel. Meer CA? Plots softe beelden?

                              Comment

                              Working...
                              X