Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pfff weer een vraagje over de 16-85

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pfff weer een vraagje over de 16-85

    Hoi,

    ik wil mijn nikkor 18-70 gaan vervangen door de nikkor 16-85
    Heb veel testen en forums gelezen dat dit een hele scherpe lens is en dat de meeste bezitters er heel blij mee zijn.

    Het enige wat mij tegenhoudt, is die vreselijke bokeh van de foto op www.photozone.de
    (genomen op 50mm f5, geloof ik)

    Is de bokeh van de 16-85 nu echt zo matig of valt dit heel erg mee?
    Ik wil hem voor portretfotografie gebruiken.

    Oh ja ik heb ook de 17-50 en 28-75 van tamron gehad en ik zal wel slechte exemplaren hebben gehad, maar ik vond ze niets scherper dan mijn nikkor 18-701
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: pfff weer een vraagje over de 16-85

    Nu kijk je maar naar één test, alleen die van photozone. En ze gebruiken helaas weer een iets andere test opstelling dan bij de 18-70. Daar kun je de bokeh niet beoordelen.

    In m'n eigen onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven zit er ook een puntje verschil tussen de 18-70 en de 16-85 te voordele van de 16-85. Alleen zijn dan in totaal 12 verschillende testen gemiddeld.
    Zelf zou ik voor die kleine kwaliteits verbetering niet de moeite doen. Je zult dat verschil niet terug merken.
    Je krijgt al een groter verschil als je naar de AF-S 24-70mm f/2,8 G ED overstapt. Of heb je soms last van NAS (Nikon Aanschaf Syndroom) In Nederland is dat een heftig virus.

    M'n eigen onderzoek met oa 614 AF tests staat op m'n website.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: pfff weer een vraagje over de 16-85

      Ik denk dat je de 16-85 niet voor zijn bokeh moet kopen: op zich valt het wel mee, maar wat wil je onscherp krijgen als je grootste diafragma f/5,6 is?)
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Re: pfff weer een vraagje over de 16-85

        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
        Ik denk dat je de 16-85 niet voor zijn bokeh moet kopen: op zich valt het wel mee, maar wat wil je onscherp krijgen als je grootste diafragma f/5,6 is?)
        zeker weten dat je met 5.6 een onscherpe achtergrond kan krijgen. Meeste portretfoto's die ik maak hebben een diafragma van f8 en zelfs dan heb ik nog een onscherpe achtergrond
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: pfff weer een vraagje over de 16-85

          :
          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
          Nu kijk je maar naar één test, alleen die van photozone. En ze gebruiken helaas weer een iets andere test opstelling dan bij de 18-70. Daar kun je de bokeh niet beoordelen.

          In m'n eigen onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven zit er ook een puntje verschil tussen de 18-70 en de 16-85 te voordele van de 16-85. Alleen zijn dan in totaal 12 verschillende testen gemiddeld.
          Zelf zou ik voor die kleine kwaliteits verbetering niet de moeite doen. Je zult dat verschil niet terug merken.
          Je krijgt al een groter verschil als je naar de AF-S 24-70mm f/2,8 G ED overstapt. Of heb je soms last van NAS (Nikon Aanschaf Syndroom) In Nederland is dat een heftig virus.

          M'n eigen onderzoek met oa 614 AF tests staat op m'n website.
          Ik heb inderdaad last van NAS en zoek een betere lens dan mijn 18-70. En ik lees op sommige sites dat de 16-85 toch wel een flinke verbetering is tov de 18-70. Maar ik weet niet waar dat op gebaseerd is
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: pfff weer een vraagje over de 16-85

            Ik gebruik de 16-85mm als standaardlens en ben er idd heel tevreden over. De bokeh is niet echt goed maar ook niet vreselijk. Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen portretfotografie doe. In dat geval zou ik mijn geld investeren in één of twee goede primes.
            :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

            Comment

            Working...
            X