Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven voor digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectieven voor digitaal

    Ik zou graag een bijkomende lens aanschaffen.
    Ik weet dat ik, voor mijn toestel, rekening moet houden met een cropfactor van 1,6.
    Geld dit echter ook voor objectieven die uitsluitend voor digitale camera's gemaakt worden?

    PKitoC
    PKitoC

  • #2
    Re: Objectieven voor digitaal

    lenzen die je momenteel kan kopen, en zelfs oudere tweedehands lenzen passen normaal gezien perfect op digitaal.

    we kunnen je hier ook raad geven als je zegt hoeveel je budget is en wat je met je lens wil doen en welke lens(zen) al hebt...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Objectieven voor digitaal

      Oorspronkelijk geplaatst door PKitoC Bekijk bericht
      Ik zou graag een bijkomende lens aanschaffen.
      Ik weet dat ik, voor mijn toestel, rekening moet houden met een cropfactor van 1,6.
      Geld dit echter ook voor objectieven die uitsluitend voor digitale camera's gemaakt worden?

      PKitoC
      De brandpuntsafstand wordt altijd aangeduid tov van het "kleinbeeld" formaat 24x36mm, op een digitale reflex Full Frame genoemd
      Een 100mm wordt 160mm op een crop, want de sensor snijdt een kleiner rechthoekje uit de beeldcirkel
      Er zijn ook lenzen die enkel voor croptoestellen gemaakt zijn en een kleinere beeldcirkel hebben, zoals bv de Canon EF-S lenzen
      Deze vullen niet het hele FF beeldvlak (en kunnen er bij Canon zelfs niet op, bij Sigma enz wel maar dan zijn de hoeken donker), maar er staat nog altijd 100mm op de lens geschreven
      Bij sommige fabrikanten kan de aanduiding digitaal ook wijzen op een speciale coating om reflectie van de sensor te vermijden, maar in de praktijk hoeft dit echt niet

      Comment


      • #4
        Re: Objectieven voor digitaal

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        De brandpuntsafstand wordt altijd aangeduid tov van het "kleinbeeld" formaat 24x36mm,
        De brandpuntsafstand wordt aangegeven in mm zoals het glas geslepen is(info).
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Objectieven voor digitaal

          Mijn budget is niet zo groot.
          Ik heb een Canon 40D met een sigma 28 - 70 2,8 een canon EF 100 2,8 USM Macro.
          Ik zou momenteel graag een lens aanschaffen waarbij ik wat meer groothoek kan fotograferen. Ik dacht aan een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro Canon maar ik weet niet of dit werkelijk een 17 - 70 is, of dat ik rekening moet houden met de cropfactor.

          PKitoC
          PKitoC

          Comment


          • #6
            Re: Objectieven voor digitaal

            17-40 f/4 ofwel een UWA 10-22
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Objectieven voor digitaal

              Die 17-70mm is gewoon 17 tot 70mm onafhankelijk of je deze op een cropcamera zou gebruiken of niet. Alleen de beeldhoek is anders op een cropcamera dan op een Full frame camera. (overigens is de Sigma 17-70 alleen geschikt is voor cropcamera's) Zou je een lens zoals de Sigma 17-70mm gebruiken op een camera met een full frame sensor, dan krijg je gewoon zwarte randen op je foto omdat het glas kleiner is dan de sensor oppervlak. Daar heb je dus niet echt wat aan. Maar theoretisch zou het dus kunnen. (EF-S lenzen van Canon passen overigens niet op een full frame Canon camera zoals de 5D. Dit is fysiek niet mogelijk door iets afwijkende vatting)

              Als jouw Sigma 28-70 je goed bevalt zou ik een UWA (Ultra Wide Angle) kopen als ik jou was. De Tokina 12-24mm is een fijn lensje voor relatief weinig geld (vanaf 375,-) En da's pas écht groothoek (die 5mm verschil met een 17-70 is écht behoorlijk groot) De Canon 10-22mm is nog mooier maar wel een stuk prijziger....
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Objectieven voor digitaal

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                De brandpuntsafstand wordt altijd aangeduid tov van het "kleinbeeld" formaat 24x36mm,
                Gierend uit de bocht.....

                Comment


                • #9
                  Re: Objectieven voor digitaal

                  Die 1,6x cropfactor geldt ook voor objectieven die speciaal voor een digitale camera met een "kleine" sensor ontworpen zijn.

                  Een Sigma 10-20 zal dus op een EF-S camera dezelfde breedhoek geven als een 16-32mm op een full-frame.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectieven voor digitaal

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Gierend uit de bocht.....
                    Inderdaad de bocht verkeerd ingegaan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectieven voor digitaal

                      Ik zit me zojuist af te vragen hoe de brandpuntsafstand exact gedefinieerd wordt, is dat de afstand van het brandpunt (de plaats waar een evenwijdig invallende stralingsbundel samenkomt) tot ...... ja tot wat eigenlijk ? Ik neem aan het optisch middelpunt van het objectief, maar waar ligt dat ????

                      Ik neem aan dat dit een van de zaken is die bij een objectieftest gebeuren (controle van het echte zoombereik) maar hoe gaat men te werk (of kan men te werk gaan) om dat op te meten ???

                      Nooit eerder bij stilgestaan in feite................

                      PaulM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectieven voor digitaal

                        Ik kan het mis hebben maar "brandpunt" werkt natuurlijk alleen als je 1 lens zou hebben i.p.v. een lenzenstelsel.
                        Fabrikanten geven meestal een via de beeldhoek omgerekend "brandpunt"af op basis van normaal formaat (voor kleinbeeld 24-36mm, ofwel FF of FX). Daarbij jokken ze meestal nogom commerciele redenen. Soms is 1:2.8 in werkelijkheid maar 1:3, soms is 200mm maar 180 enz.

                        Daarnaast geldt natuurlijk dat een 1.6 of 1.5 crop camera kleiner is dan vroeger kleinbeeld, maar hiertoe worden lenzen niet omgerekend om nog verdere verwarring te voorkomen.

                        Bij weinig budget kan het dus een keuze zijn om de 28-70 lens te verkopen en een 17-70 terug te kopen. Is dat wegens de lichtsterkte geen optie dan kan je een simpele kitlens 18-55 nemen voor enkele tientjes om uit de nood te zijn.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X