Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor sont alpha 300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens voor sont alpha 300

    Hey iedereen,

    Ik zou graag een macro lens willen kopen voor mijn sont alpha 300.
    Ik las op het net het volgende:

    "Echte macro is een weergave van 1:1. Dit wil zeggen dat een object van 1 cm door je lens als 1 cm op je beeldsensor wordt geprojecteerd (op ware grootte). Veel fabrikanten misbruiken de term macro als verkoopargument. Ze zetten al “macro” op hun tele's vanaf een 1:4 weergave. Bij 1:4 wordt een object van 4 cm door je lens als 1 cm op je beeldsensor geprojecteerd. Het is beter om pas vanaf 1:2 van macro te spreken. Bij een weergave van 2x (2:1) en meer spreekt men ook van microfotografie omdat je je onderwerp zoals bij een microscoop echt gaat uitvergroten. De zeer gedetailleerde beelden van kleine objecten geven een speciale kijk op alledaagse objecten, beestjes en plantjes om ons heen."

    Dus ik zou graag aan ECHTE macro doen Bepaalde voorstellen voor mijn Sony alpha 300? Prijsklasse: liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk... kben maar een amateurtje & Student

    Groetjes

  • #2
    Re: Macro lens voor sont alpha 300

    Wat is je doelgroep van macro fotografie ....
    Als je zwammen enz... doet die stil staan, ben je met een 90 mm prima geholpen ...
    Wil je bewegende beestjes....insecten, dan heb je afstand nodig.....150-180mm

    Zelf heb k zeer goed resultaten gehad met de Tamron DI 90mm 2.8 .......
    Hou ook een ander aspect in het achterhoofd......handig statief.....
    Succes !

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens voor sont alpha 300

      ok thx

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens voor sont alpha 300

        is dit ok? Sigma 28-300 / 3,5-6,3 DG Macro

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens voor sont alpha 300

          in je beginpost heb je zelf een quote geplaatst waarin staat da de meeste zooms geen echte macro zijn en een echte macro een 1 op 1 projectie hebben, de zoom die jij hier voorstelt heeft (als ik naar de juiste kijk?) een factor 1 op 3. De meeste macro lenzen hebben een vaste brandpuntafstand (je kan dus niet zoomen).
          Sony A550 + glas

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens voor sont alpha 300

            Oorspronkelijk geplaatst door Thedailyleaf Bekijk bericht
            is dit ok? Sigma 28-300 / 3,5-6,3 DG Macro
            Halloooooo, snap je niet goed.....zoals Fly-Stefan ook aangeeft....wil je goede macro's......ga naar een vaste lens 50, 90, 100 mm 150, 180 ..200 mm
            en geef aan wat je doelgroep (item) is wat je wil fotograferen..........

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens voor sont alpha 300

              Oorspronkelijk geplaatst door Thedailyleaf Bekijk bericht
              Dus ik zou graag aan ECHTE macro doen Bepaalde voorstellen voor mijn Sony alpha 300? Prijsklasse: liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk... kben maar een amateurtje & Student
              Hier kan je vinden wat er aan macro voor jouw a300 bestaat :
              http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=2

              Om mee te starten zijn de volgende lenzen zeker OK :

              Tamron 90/2.8 SP Di
              Tokina 100/2.8 AT-X
              Sigma 105/2.8 EX DG

              Iets duurder is bv. een Sony 100/2.8 D

              Goedkoper zijn er ook nog de 50mm's in de link hierboven. Maar het nadeel daarbij is dat je heel dicht bij je onderwerp moet werken. Geen probleem voor een plantje, maar levende beestjes hebben dat niet altijd graag .

              Met een bereik van rond de 100mm heb je toch al iets meer werkafstand, vandaar de drie die ik hierboven aangaf. Persoonlijk zou ik in dat lijstje voor de Tamron gaan. Daar was ik zelf het meest tevreden van, rekening houdend met de lage prijs.

              De Sony werk ik nog liever mee, maar dan vooral vanwege de iets andere kleurweergave en extra 10mm (en ook nog iets betere kwaliteit van materiaal/bouw).
              Maar de Tamron doet dus zeker prima haar werk.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens voor sont alpha 300

                En als je echt héél goedkoop wil gaan, koop dan een omkeerring en zet je kitlens er op.

                Eén nadeel, je afstand wordt wel zeer kort, maar je geraakt zelfs aan grotere vergrotingen dan 1:1.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens voor sont alpha 300

                  Zoals gewoonlijk ben ik het met K-2 eens, de beste "all-rounder" wat betreft prijs/kwaliteit/werkafstand is wellicht de tamron 90mm f2.8 macro, kost 355euro.


                  Wil je "leren" zonder een echte macrolens te kopen, dan kun je zonder veel gezever goed uit de voeten met een goedkope prime lens zoals de 50mm f1.7 (100-130euro) met extension tubes (heb ze 2e hends gezien op 2ehands.be tijdje terug voor 55 euro, nieuwprijs 130 of zoiets)...Als je nog geen 50mm lens hebt is dit natuurlijk ook relatief zotte kost...ruwweg 250 euro (waarmee je bijna een 50mm macro van sigma hebt)


                  Kort: Ik ken geen enkele (echte) macrolens die (optisch) slecht is, zelfs die goedkope phoenix/voightlander/cosina/promaster...100mm f3.5 niet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens voor sont alpha 300

                    Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                    Zoals gewoonlijk ben ik het met K-2 eens
                    Da's dan wederzijds .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens voor sont alpha 300

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Hier kan je vinden wat er aan macro voor jouw a300 bestaat :
                      http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=2

                      Om mee te starten zijn de volgende lenzen zeker OK :

                      Tamron 90/2.8 SP Di
                      Tokina 100/2.8 AT-X
                      Sigma 105/2.8 EX DG

                      Iets duurder is bv. een Sony 100/2.8 D

                      .
                      Hier heb ik dus iets aan! Bedankt voor de info!!!!!
                      Last edited by Thedailyleaf; 30 januari 2009, 12:24.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens voor sont alpha 300

                        Amaai.....hier is precies iemand snel op zijn tenen getrapt ondanks de beste bedoelingen van de andere forumleden die nuttige info willen geven!
                        Misschien kan je als oefening na het aanschaffen van je Macro objectief....even je eigen lange tenen fotograferen en kijken of uw nieuw lenske 1:1 of 1:3 weergeeft !
                        manmanman......

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens voor sont alpha 300

                          :-) :-) :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens voor sont alpha 300

                            Oorspronkelijk geplaatst door mavan Bekijk bericht
                            Amaai.....hier is precies iemand snel op zijn tenen getrapt ondanks de beste bedoelingen van de andere forumleden die nuttige info willen geven!
                            Misschien kan je als oefening na het aanschaffen van je Macro objectief....even je eigen lange tenen fotograferen en kijken of uw nieuw lenske 1:1 of 1:3 weergeeft !
                            manmanman......
                            Waar maak je jezelf toch zo druk in?

                            Comment

                            Working...
                            X