Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

testen front- of backfocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • testen front- of backfocus

    Als reactie op 1 van mijn geplaatste foto's kreeg ik te horen dat mijn nieuwe lens waarschijnlijk wat last heeft van frontfocus.
    Ik heb inmiddels wat testjes gedaan met een testkaart en daar kwamen vreemde resultaten uit.

    Volledig uitgezoomd (brandpunt 100mm) : resultaat nagenoeg zoals het hoort.
    Volledig ingezoomd (brandpunt 300mm) : behoorlijke frontfocus.

    Dit kan toch niet kloppen? De resultaten hadden toch gelijk moeten zijn?
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: testen front- of backfocus

    Het is bij een zoombjectief mogelijk dat er verschillende afwijkingen zijn tussen de breedste en de langste stand.
    Bij sommige nieuwe camera's kan je objectieven "bijregelen" zodat ze perfect focussen op die camerabody, maar als er zo'n verschil is, dan kan je dat niet goed corrigeren.
    Je kan dan kiezen om de correctie te maken in de tele-stand, of in de breedste stand, maar ik denk dat het dan toch nog beter is om een gemiddelde te nemen.

    Als de afwijking te groot is, en alle andere objectieven focussen wel min of meer correct, dan zit de fout in dat objectief, en zal je dat moeten opsturen voor callibratie.

    Jouw camera heeft niet de mogelijkheid om de AF te corrigeren, je zal dan ook geen andere mogelijkheid hebben dan het objectief te laten callibreren.

    Elke camera en elk objectief heeft een minimale afwijking (binnen de fabrieks-toleranties), maar als beide dezelfde afwijking hebben, dan vergroot het probleem.

    Ik heb met de Canon 100-400 nooit problemen gehad op de 300D/20D/40D, maar op de 1D MKIII heeft die ook duidelijk last van frontfocus.
    Met die 1D is er wat minder scherptediepte, en dan valt dat nog sneller op, maar ik denk dat het hier ook gaat over de twee toleranties die elkaar "versterken" in de verkeerde richting.
    Gelukkig was dat heel gemakkelijk te corrigeren met de AF-fijnafstelling.
    Last edited by Black B@ndit; 23 januari 2009, 22:32.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: testen front- of backfocus

      Ik heb de test nog eens gedaan. De hoek van 45gr zoals in de beschrijving van de testkaart is aangegeven, heb ik nu netjes aangehouden.
      Op onderstaande resultaten is volgens mij te zien, dat er niet veel met de lens aan de hand is. Of zie ik dat verkeerd?



      Lens Focal Length: 100,00 mm ()
      Shutter Speed: 1/125 sec
      F-Number: F4,0


      Lens Focal Length: 300,00 mm ()
      Shutter Speed: 1/125 sec
      F-Number: F4,0
      Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

      http://ubovdburg.zenfolio.com/

      Comment


      • #4
        Re: testen front- of backfocus

        Geen stress

        Gewoon schieten nu

        Comment


        • #5
          Re: testen front- of backfocus

          Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
          Ik heb de test nog eens gedaan. De hoek van 45gr zoals in de beschrijving van de testkaart is aangegeven, heb ik nu netjes aangehouden.
          Op onderstaande resultaten is volgens mij te zien, dat er niet veel met de lens aan de hand is. Of zie ik dat verkeerd?



          Lens Focal Length: 100,00 mm ()
          Shutter Speed: 1/125 sec
          F-Number: F4,0


          Lens Focal Length: 300,00 mm ()
          Shutter Speed: 1/125 sec
          F-Number: F4,0
          Deze testen bewijzen NIKS:
          Waarom?
          ten eerste heb je onzorgvuldig gedaan, je blad ligt scheef.
          ten tweede kan je NOOIT een oordeel vellen op een focus onder een hoed van x graden. Je denkt dat ie op de horizontale lijn scherpstelt, maar wie zegt dat dat zo is. En de sensoren in de camera zijn groter (of langer) dan de lijn, hoe weet je dan of dit juist gefocussed is?? Onbetrouwbaar dus.
          Er is maar 1 juiste manier, en dat is focussen op een vlak evenwijdig met je camera, en dan kan je wel eventueel een soort meetlat ernaast leggen, waar je dan wel ziet waar je focus punt ligt.
          Eventueel ook 3 objecten op iets verschillende afstanden plaatsen, en zo uitzoeken waat je punt juist ligt.

          Maar dit blad geeft nooit een betrouwbare uitkomst!!

          Comment


          • #6
            Re: testen front- of backfocus

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Deze testen bewijzen NIKS:

            Je denkt dat ie op de horizontale lijn scherpstelt, maar wie zegt dat dat zo is. En de sensoren in de camera zijn groter (of langer) dan de lijn, hoe weet je dan of dit juist gefocussed is?? Onbetrouwbaar dus.
            Bij deze test zit een hele instructie. Tevens wordt er in aangegeven dat er mensen zijn die niet in deze test geloven. Daarom is de instructie voorzien van een uitleg over het AF-systeem (interressante en overtuigende uitleg geschikt voor iedereen).

            De test wordt uitgevoerd met de spot-AF (vierkantje in midden). Hierdoor weet je absoluut zeker dat de camera nergens anders op kan scherpstellen dan de zwarte lijn (eromheen is immers een groot vlak wit).
            Het lijkt inderdaad dat het papier scheef ligt. Dit zal echter bij iedereen zo zijn die deze test uitvoerd. Dit wordt namelijk veroorzaakt door de 45gr. hoek. Ik zat tijdens het nemen van de foto, gewoon recht voor de testkaart.
            Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

            http://ubovdburg.zenfolio.com/

            Comment


            • #7
              Re: testen front- of backfocus

              Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
              Tevens wordt er in aangegeven dat er mensen zijn die niet in deze test geloven.
              Terecht. Ik heb deze testchart van Mijnheer Tim Jackson ook nooit betrouwd

              De testmethode die Rudy aanhaalt is de enige goede. Kijk bv naar de Lensalign

              Ik ga die overigens zelf namaken in een grotere versie

              Comment


              • #8
                Re: testen front- of backfocus

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Terecht. Ik heb deze testchart van Mijnheer Tim Jackson ook nooit betrouwd

                De testmethode die Rudy aanhaalt is de enige goede. Kijk bv naar de Lensalign

                Ik ga die overigens zelf namaken in een grotere versie
                als dit geluk is kan dit gedeeld worden op't forum desnoods link je naar een pdf'ken op word doc'je! zullen hier wel geïnteresseerden zijn! oa ik
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: testen front- of backfocus

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Terecht. Ik heb deze testchart van Mijnheer Tim Jackson ook nooit betrouwd

                  De testmethode die Rudy aanhaalt is de enige goede. Kijk bv naar de Lensalign

                  Ik ga die overigens zelf namaken in een grotere versie
                  Ik heb een van de dagen de beschikking over de lensalign pro, kunnen we dat eens goed bekijken... En er betsaat ook bij die gasten al een GROTERE meetlat voor GROTERE lenzen ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: testen front- of backfocus

                    Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    als dit geluk is kan dit gedeeld worden op't forum desnoods link je naar een pdf'ken op word doc'je! zullen hier wel geïnteresseerden zijn! oa ik
                    Dat is altijd mogelijk

                    Mijn bedoeling is dat ding na te maken in MDF op een grootte ca 50x50cm om zo mijn tele's te checken op 30-60-100 meter omdat dit de realiteit het meest benadert. Het moeilijkste wordt ongetwijfeld de grootte van de kijkgaatjes. Om de gaatjes perfect recht te krijgen is een kolomboor een must. Voor een exacte uitlijning ga ik de voorste en achterste plaat tijdens het boren op mekaar klemmen. Verder is het een enkel kwestie van 'm deftig te monteren, maar met het gebruikte materiaal verwacht ik echt geen probleem. In de constructie van de meetlat ga ik niet teveel tijd stoppen: gewoon een scharnier met een een stuk MDF en hierop de lat met vleugelmoeren zodat ik 'm ter plaatse kan monteren/afgeregeld kan worden. Op de bodem kan ik dan nog een Arca-Swiss snelkoppeling monteren voor gebruik op statief. Als focusdoel denk ik aan stickers met veel zwart-wit of diverse barcodes.

                    En dan nog tijd vinden om het allemaal ten uitvoering te brengen

                    Comment


                    • #11
                      Re: testen front- of backfocus

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Ik heb een van de dagen de beschikking over de lensalign pro, kunnen we dat eens goed bekijken... En er betsaat ook bij die gasten al een GROTERE meetlat voor GROTERE lenzen ;-)
                      Aha... dan wordt het al veel interessanter Kopen gaat in ieder geval sneller dan zelf bouwen

                      Waar heb je dat van die grotere lat overigens gevonden?

                      Comment


                      • #12
                        Re: testen front- of backfocus

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

                        om zo mijn tele's te checken op 30-60-100 meter omdat dit de realiteit het meest benadert.
                        Dat is dus het hele probleem, een lens correct krijgen op de afstand die je zelf het meest gebruikt, in plaats van wat de fabrikant jou voorkauwt ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: testen front- of backfocus

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Aha... dan wordt het al veel interessanter Kopen gaat in ieder geval sneller dan zelf bouwen

                          Waar heb je dat van die grotere lat overigens gevonden?

                          Kijk hier even, ze zijn overigens "in ontwikkeling"

                          Comment


                          • #14
                            Re: testen front- of backfocus

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Kijk hier even, ze zijn overigens "in ontwikkeling"

                            http://www.rawworkflow.com/lensalign...on/post/620554
                            Ah, OK

                            Net even wat DOF berekeningen gedaan, en op 50m zal ik toch een serieuze meetlat moeten meebrengen

                            Comment


                            • #15
                              Re: testen front- of backfocus

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Dat is dus het hele probleem, een lens correct krijgen op de afstand die je zelf het meest gebruikt, in plaats van wat de fabrikant jou voorkauwt ;-)
                              De 100-400 + 1,4x tc heb ik afgeregeld door foto's te maken van de ganzen die hier vlakbij op de vaart zitten. Eerst focuste die combinatie een stukje voor de ganzen, nu is het altijd "raak".
                              Een tele moet je inderdaad niet afregelen op de kortst mogelijke scherpstel-afstand, want daarvoor gebruik je die bijna nooit.

                              Ik merk ook dat de 1D MKIII heel wat minder scherptediepte heeft dan een 20D/40D, dat is waarschijnlijk ook de reden waarom die front-focus van de 100-400 niet zo snel opvalt bij een 20D/40D (zonder TC heeft die 100-400 er ook een beetje last van). Bij een full-frame camera zal de AF nog nauwkeuriger moeten zijn, dat is waarschijnlijk een reden waarom je bij de nieuwste modellen zelf de correcties kan uitvoeren.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X