Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

    Beste mede-forumleden... een dilemma. Enige tijd geleden dacht ik eraan een 300f2.8L tweedehands te kopen maar ik ben voor een 70-200f2.8Lis gegaan, vanwege m'n budget en het gemak van een tele-zoom met IS....

    Nu denk ik eraan tweedehands een 200f1.8L te kopen en m'n 70-200 te verkopen... die 200 is al enkele jaren mijn 'droomlens' !

    Om de leegte tussen 50 en 200 op te vullen zou ik dan binnen enkele maanden waarschijnlijk een 85f1.8 en 135f2 aanschaffen...

    Wat denken jullie? Smart move? Of zal ik het gebruiksgemak van m'n zoom missen?
    Ik fotografeer af en toe een huwelijk en evenementen, alsook setfotografie.. m'n gedacht is dat ik het misschien moeilijker ga krijgen zonder zoom....
    Moeilijke keuze... input please

  • #2
    Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

    Niet doen...

    Comment


    • #3
      Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

      Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
      Beste mede-forumleden... een dilemma. Enige tijd geleden dacht ik eraan een 300f2.8L tweedehands te kopen maar ik ben voor een 70-200f2.8Lis gegaan, vanwege m'n budget en het gemak van een tele-zoom met IS....

      Nu denk ik eraan tweedehands een 200f1.8L te kopen en m'n 70-200 te verkopen... die 200 is al enkele jaren mijn 'droomlens' !

      Om de leegte tussen 50 en 200 op te vullen zou ik dan binnen enkele maanden waarschijnlijk een 85f1.8 en 135f2 aanschaffen...

      Wat denken jullie? Smart move? Of zal ik het gebruiksgemak van m'n zoom missen?
      Ik fotografeer af en toe een huwelijk en evenementen, alsook setfotografie.. m'n gedacht is dat ik het misschien moeilijker ga krijgen zonder zoom....
      Moeilijke keuze... input please
      Als je 1x de 200mm 1.8 gebruikt hebt, zit je met het probleem, dat je de kwaliteit van een zoom niet hoog genoeg gaat vinden... (ik spreek uit ervaring hier)

      Comment


      • #4
        Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

        Als je de komende maanden regelmatig huwelijken en evenementen moet/mag doen, kan ik me niet voorstellen dat je al die tijd met alleen een 200 mm F/1.8 gelukkig zult zijn.... Kwaliteit is ongetwijfeld top maar wel tegen een forse prijs en een stevig gewicht (ruim 3 kg + enkele onsjes voor de zonnekap).

        Mocht je het geld er voor hebben liggen dan moet je je droomlens zeker kopen, maar ik zou dat niet doen ten koste van objectieven (bv de 70-200) die je door de bank genomen vaker zult kunnen gebruiken dan die droomlens.
        Last edited by hapa; 23 januari 2009, 21:30.

        Comment


        • #5
          Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

          Als hebbeding, doen, of zijn opvolger de nieuwe f2
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

          Comment


          • #6
            Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Niet doen...
            misschien ook even zeggen waarom

            Comment


            • #7
              Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

              Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
              Beste mede-forumleden... een dilemma. Enige tijd geleden dacht ik eraan een 300f2.8L tweedehands te kopen maar ik ben voor een 70-200f2.8Lis gegaan, vanwege m'n budget en het gemak van een tele-zoom met IS....

              Nu denk ik eraan tweedehands een 200f1.8L te kopen en m'n 70-200 te verkopen... die 200 is al enkele jaren mijn 'droomlens' !

              Om de leegte tussen 50 en 200 op te vullen zou ik dan binnen enkele maanden waarschijnlijk een 85f1.8 en 135f2 aanschaffen...

              Wat denken jullie? Smart move? Of zal ik het gebruiksgemak van m'n zoom missen?
              Ik fotografeer af en toe een huwelijk en evenementen, alsook setfotografie.. m'n gedacht is dat ik het misschien moeilijker ga krijgen zonder zoom....
              Moeilijke keuze... input please
              Ik heb alledrie die lenzen, en geen enkele gaat weg ;-))

              Canon EF 70-200 f2.8 IS => SUPER-scherpe/snelle lens voor allround sportfotografie waar je toch af en toe beetje zoomrange nodig hebt.

              Canon EF 300 f2.8 (met of zonder IS) => superscherpe lens, en met 300mm in combinatie met dat diafragma f2.8 kan je echt geweldige foto's maken.
              (is een lens die heel populair is in airshow, voetbalfotografie, lowlight (op monopod) enz enz... kortweg, superlens)

              Canon EF 200 f1.8 ... mja what can I say ;-) geval appart. Het is verre van een universele lens gezien ze nogal groot is en wel wat gewicht heeft, maar als je ergens naar een event gaat met zaken die je wil fotograferen op een niet al te verre afstand, dan is dit echt een pracht van een lens. De DOF die je daarmee op uw foto's krijgt is gewoonweg prachtig, en de kleuren zijn eigenlijk ook geweldig.
              Ik heb nog nooit een vergelijkende test gedaan tussen vb 300 f2.8 en 200 f1.8 kleuren... maarja bon, 't is een pracht van een lens.


              ps: als je wil, ik verkoop een 300 f2.8 L USM (non-IS version) wegens ondertussen in bezit van IS version.
              (ik heb vorige week nog eens wat shots met de non-IS version gemaakt, en eigenlijk, als het outdoor is, met een monopod (of zelfs zonder) met de huidige camera's waar je zonder ruis tot 640 a 800 ISO kan gaan begint die IS minder en minder rol te spelen, maarja, het blijft nog altijd een tikje beter met. Prijs is wel meer dan een tikJE hoger met IS.
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

              Comment


              • #8
                Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

                Bedankt voor jullie reacties!! Het lijkt nu inderdaad niet ZO'n verstandige zet....
                Ik zal wachten tot het budget rijp is om de 70-200 ernaast te houden..

                b-@rt; ik denk dat het uw 300f2.8 is die ik in Gent even uitgeprobeerd heb, niet? In het shoppingcenter Zuid... machtig stuk ook.

                Okay, we gaan nog even wat sparen, ben nu toch aan 't stoppen met roken dus:

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

                  Als je echt de lichtsterkte nodig hebt, dan is een 200mm f1,8 (of f2) duidelijk in het voordeel (ze zal op f2,8 ook heel wat scherper zijn dan de 70-200). Wil je meer flexibiliteit, dan is een 70-200 f2,8 L IS weer in het voordeel.

                  Ik zou ook niet de ene wegdoen voor de andere.
                  Vorig jaar heb ik een tweedehands 135mm f2 gekocht, maar daarom doe ik de 70-200 f2,8 L IS nog niet weg. Dat is eerder een aanvulling op het assortiment, ze hebben elk hun eigen specifieke sterke punten.

                  Een 200mm f2 L IS en een 300mm f2,8 L IS zou ik wel eens willen proberen, maar voorlopig heb ik er toch niet het budget voor (dan moeten ze eerst eens de juiste nummertjes trekken op zaterdagavond, eerder zal dat er niet van komen).
                  Hoe goed ze ook mogen zijn, door hun omvang en gewicht zou ik ze toch alleen maar gebruiken in heel specifieke omstandigheden. Het zijn geen objectieven om dagelijks mee te sleuren naar elke fotoshoot...

                  Voor optredens zou een 200mm f1,8 (of een f2 L IS) wel een prima objectief kunnen zijn.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                    Okay, we gaan nog even wat sparen, ben nu toch aan 't stoppen met roken dus:
                    Hoeveel kost een pakje van 25 sigaretten tegenwoordig?
                    Is dat nog 4,2 euro, dan bespaar je zo'n 1500 euro per jaar als je 1 pakje per dag rookte, ik ken er die zelfs twee pakjes per dag nodig hebben...

                    Je kan er dus best zo snel mogelijk mee stoppen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

                      @ Pol Parasol; ...jaloers dat Nikon zo 'n ding niet heeft

                      @ Black Bandit; ...een 200L1.8 koop je niet voor de lichtsterkte!

                      Doen zou ik zeggen!
                      CANON Inc. Made In Japan

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                        @ Pol Parasol; ...jaloers dat Nikon zo 'n ding niet heeft

                        @ Black Bandit; ...een 200L1.8 koop je niet voor de lichtsterkte!

                        Doen zou ik zeggen!
                        Heb een paar fototjes van jou gezien met die 200 1.8.. Ik zou het ook doen

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

                          Het hangt er ook vanaf of de 1.8 200 een buitenkans is qua prijs, want zo vaak zie je die natuurlijk niet en de rest van de lenzen kun je zowel nieuw als tweedehands elke dag/week zo kopen.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                            @ Pol Parasol; ...jaloers dat Nikon zo 'n ding niet heeft

                            @ Black Bandit; ...een 200L1.8 koop je niet voor de lichtsterkte!

                            Doen zou ik zeggen!
                            Volgens mij heeft Nikon ook een 200mm prime hoor

                            Johan

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70-200f2.8IS weg voor een 200f1.8L ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                              Volgens mij heeft Nikon ook een 200mm prime hoor

                              Johan
                              Nikon heeft een F2.0, geen F1.8 (ook bij canon niet meer in het gamma, helaas...)

                              Comment

                              Working...
                              X