Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 mm een goede keuze?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50 mm een goede keuze?

    Hallo,

    Ik heb momenteel de 100mm macro lens. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor macro, maar aangezien ik journalistiek studeer, moet ik ook af en toe portretten maken bij mijn artikels. Tot nu toe heb ik hier steeds deze macro lens voor gebruikt, omdat ik hiermee ook heel mooie en scherpe portretten kan trekken. Het enige grote nadeel is dat het met deze lens moeilijk is om binnenshuis uit de hand te trekken (buiten gaat dat meestal wel perfect). En er is ook de grote afstand tot het object waar ik telkens rekening mee moet houden. Zo moet ik echt enorm ver gaan staan als ik iemand in zijn geheel op de foto wil.

    Ik ben dus op zoek naar een andere lens die ik ook kan gebruiken voor portretten (en liefst ook een beetje voor all-round gebruik). Ik dacht hiervoor aan de canon 50mm f1.8. Maar mijn body is een eos 400D en een vriendin vertelde me dat een 50mm misschien niet zo'n heel goede lens is voor mijn body en dat ik misschien beter naar een lens met een hoger brandpuntsafstand kan zoeken. Klopt dit of is een 50mm perfect voor mijn doeleinden?

    Alvast bedankt! (en sorry voor de lange uitleg )

    Lieze


    ps: Toch even melden dat ik het niet heb over studioportretten, maar over portretten die zowel binnen als buiten getrokken worden.
    Live your life with passion...

  • #2
    Re: 50 mm een goede keuze?

    voor de prijs van die lens heb je geen betere
    ik heb zelf een eos400 en ben heel tevreden met de 50mm
    wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

    Comment


    • #3
      Re: 50 mm een goede keuze?

      50mm is goed, maar je hebt er zo veel verschillende.
      bedoel de prijs en lichtsterkte.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: 50 mm een goede keuze?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        50mm is goed, maar je hebt er zo veel verschillende.
        bedoel de prijs en lichtsterkte.
        grt,bouk.
        Ik dacht aan de "Canon EF 50mm F 1.8 II ø 52 mm". De 1.4 ligt nogal ver boven mijn budget. Ik ben maar een arm studentje. Kan het zijn dat de f1.8 onlangs verhoogd is van 80 naar 100 euro? Of heb ik iets gemist en is dit gewoon een nieuw model?

        Aangezien de f1.8 II blijkbaar toch een geschikte lens is voor mijn doeleinden, zal ik me er dan binnenkort zo eentje aanschaffen. Al dan niet tweedehands uiteraard.
        Live your life with passion...

        Comment


        • #5
          Re: 50 mm een goede keuze?

          De 50mm f/1.8 is een schitterende lens, zeker voor de prijs die je ervoor betaalt.
          Niet twijfelen!

          Mocht je er nadien toch om de een of andere reden vanaf willen, kan je deze voor bijna de nieuwprijs 2dehands verkopen, altijd wel kandidaten voor.
          Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

          Comment


          • #6
            Re: 50 mm een goede keuze?

            ik denk dat bijna iedere Canon shooter wel een 50mm in zijn tas zal hebben, ik heb ook bewust voor de goedkope 1.8 versie gekozen omdat ik ze niet echt veel gebruik en de meerprijs voor de 1.4 versie een beetje te veel van het goede vond.

            Ik gebruik hem vooral voor schaalmodellen, werkt prima.

            Op een 40D met grip en 580 EX II flits ziet het er wel belachelijk uit, zo'n mini lensje, maar de resultaten zijn wat telt

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: 50 mm een goede keuze?

              Je moet eens kijken op



              Deze site bechrijft mooi waartoe deze lens in staat is. Heel zeker aankopen.

              Opgepast met de crop factor, bij 1.6 wordt deze lens 80 mm (50x1.6) Succes met je studies.

              Grt
              Jef

              Comment


              • #8
                Re: 50 mm een goede keuze?

                Oorspronkelijk geplaatst door JosDel Bekijk bericht
                Je moet eens kijken op



                Deze site bechrijft mooi waartoe deze lens in staat is. Heel zeker aankopen.

                Opgepast met de crop factor, bij 1.6 wordt deze lens 80 mm (50x1.6) Succes met je studies.

                Grt
                Jef
                Dankjewel Jef Ik geraak alleen in de war over al die uitleg over de crop factor etc en de verandering van brandpuntsafstand daardoor, maar door de examens heb ik nog geen tijd gehad om er zelf informatie over op te zoeken. Maar ik zal er precies toch dringend eens tijd voor moeten maken.
                Live your life with passion...

                Comment


                • #9
                  Re: 50 mm een goede keuze?

                  ik werk met fuji (en dus nikon lenzen), maar de 50mm f1.8 zit er bij mij standaard op. Aangezien ik meer naar de reportage fotografie neig, is 50mm nog wel iets te veel in crop, maar als je echt portretten wil schieten zonder teveel errond is het wel een goeie. Reken een afstand van 1,5 tot 2m voor een beeldvullend portret van 1 persoon, wil je meer op je foto, dan zal je verder achteruit moeten, of minder mm kopen.
                  als ik mij niet vergis heeft sigma een 30mm f1.4 (of f1.8 ben het kwijt) voor crop camera's ook hier enkel maar goeds over gehoord.
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50 mm een goede keuze?

                    Je kunt toch met je kitlens op 50mm besluiten of je met die beeldhoek goed uit de voeten kun? De 1.8 is dan 2 stops lichtsterker, met mooiere (mmeer) onscherpte in de achtergrond.
                    Wel is de AF van deze lens wat krakkemikkig door de goedkope bouw, maar voor het doel is de lens prima (en in dat budget ook wel de enige denk ik).
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50 mm een goede keuze?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JosDel Bekijk bericht
                      Opgepast met de crop factor, bij 1.6 wordt deze lens 80 mm (50x1.6) Succes met je studies.
                      De lens wordt geen 80mm. De lens gaat op een 80mm lijken. De beeldhoek blijft als bij een 50mm.
                      Desondanks is de 50mm/1.8 een 'no brainer'. In huis halen die handel

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50 mm een goede keuze?

                        Zoek hier maar eens naar "plastic" of naar "fantastic", of zelfs naar de combinatie "plastic fantastic" of "fantastic plastic". Zoals eerder al gezegd: mag in de tas van elke fotograaf steken!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment

                        Working...
                        X