Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in scherpte en contrast tussen de nikkors 16-85 en 18-105?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in scherpte en contrast tussen de nikkors 16-85 en 18-105?

    Hoi Allemaal,

    Welke lens geeft meer detail in je foto's en is scherper 16-85 of 18-105? Als ik een foto op A4 formaat uitprint, zie ik dan echt kwaliteitsverschil tussen de twee foto's?

    de groothoek van 16-85 en de tele van 18-105 hou ik dan buiten beschouwing, ook de vertekening, het gaat me puur om de scherpte en contrast in de 18-85 mm reeks.

    graag hoor ik jullie reacties...

  • #2
    Re: Verschil in scherpte en contrast tussen de nikkors 16-85 en 18-105?

    Volgens deze site http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests is de 16-85 zowel optisch als mechanisch beter dan de 18-105 zie ook prijsverschil.
    Eric Van Aerschot BD0730BE

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in scherpte en contrast tussen de nikkors 16-85 en 18-105?

      Hoi Eva,

      Ik ben o.a. bekend met photozone.de ik was echter benieuwd naar de gebruikerservaringen, vandaar mijn vraag.

      Betekend een optisch betere lens ook per direct een betere contrast en scherpte, die ik als amateur direct kan waarnemen?

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in scherpte en contrast tussen de nikkors 16-85 en 18-105?

        Er zullen, denk ik, weing mensen zijn de de ervaring met beide lenzen hebben.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Verschil in scherpte en contrast tussen de nikkors 16-85 en 18-105?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Er zullen, denk ik, weing mensen zijn de de ervaring met beide lenzen hebben.
          Dat denk ik ook niet...

          Ik gebruik de 18-105 VR op mijn D60 en ben er erg blij mee. Ben tevreden met het contrast en de scherpte.

          Ik denk wel dat als je foto's met beide lenzen op pixelniveau gaat bekijken de 16-85 beter presteert... dat mag ik ten minste toch hopen voor de prijs die je er voor betaald.

          Maar mijn 18-105 VR was een bewuste keuze... hij presteert voor mij goed genoeg en ik weet zeker dat foto's geprint op A4 er ook mooi uit zullen zien.
          De extra millimeters en de lagere prijs waren voor mij bepalend boven de evt. betere beeldkwaliteit... ik ben ook maar een amateur en hoef mijn brood niet te verdienen met megagrote prints in tijdschriften (lijkt me wel mooi werk overigens...).

          Comment

          Working...
          X