Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC of Mac?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC of Mac?

    Misschien is dit onderwerp al aangesneden, maar ik vind het niet direkt terug.

    Wat zijn de argumenten pro en contra om eventueel over te stappen naar Mac i.p.v. pc, wat betreft weergave en bewerking van foto's dan. Kwaliteit? Niet onbelangrijk: $$$?
    Bijvoorbeeld: momenteel heb ik photoshop elements. Gaat dat werken op een Mac?

    Bedankt voor de info.

    L.
    Last edited by Lieven De Vlaminck; 20 januari 2009, 21:21.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

  • #2
    Re: PC of Mac?

    als geld belangrijk is, blijf bij pc
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: PC of Mac?

      voor mij is het belangrijkste argument om bij pc te blijven dat voor windows veel meer gratis programmaatjes en plugins zijn dan voor mac.

      bovendien heb ik nog nooit echte problemen gehad met windhoos, dus ik heb ook niet direkt een reden om over te stappen.
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Re: PC of Mac?

        1) Adobe licenties zijn niet overdraagbaar naar andere platformen.

        2) een heel persoonlijke aangelegenheid, ga eens naar een mac-store en werk er eens minstens een uur op... ik heb 5 jaar op mac gewerkt maar ben nu perfect gelukkig met mijn pc met Vista... (zoals voor ik bij apple werkte)

        ik vind een apple zijn geld wel waard, maar je komt wel beperkingen tegen voor bepaalde taken (ik toch)
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: PC of Mac?

          in het verleden eea de revue gepasseerd, best dit eerst even doorlezen (ligt bij sommigen hier nogal 'gevoelig' )

          Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.


          Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.


          Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.


          Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.





          en uiteraard heel veel info op www.intermactivity.be

          Comment


          • #6
            Re: PC of Mac?

            ik heb prive een mac book en op men werk een xp machine ik blijf bij men mac alles is zo goed doordacht perfect gewoon
            BD0724BE

            Nikon D 80

            Comment


            • #7
              Re: PC of Mac?

              Goede fotobewerkingsprogramma's heb je voor beide systemen wel (OSX en Windows bedoel ik dan). En kleurweergave zit hem vooral in een goede monitor en die kun je ook op beide systemen wel aansluiten. (moet je natuurlijk geen iMac kopen maar een Mac Mini, Macbook (pro) of Mac pro)

              Mijn motivatie om over te stappen van een Windows machine naar een Mac was als volgt;

              * OSX werkt veel intuďtiever
              * Met OSX heb je geen virusscanners nodig die je systeem vertragen en elke dag geupdated moet worden.
              * OSX werkt niet met een register die vervuild raakt en waardoor je machine steeds trager wordt (zoals Windows) waardoor je vroeg of laat weer opnieuw kunt beginnen met installeren.
              * OSX vraagt geen enorme resources van je computer, zoals Windows Vista wel doet. (Want het slaat toch nergens op dat je al minimaal 2gb RAM geheugen nodig hebt om alléén je besturingsprogramma lekker te laten draaien.)
              * Mac's zijn mooier en stijlvoller
              * etc etc

              Ik heb altijd met Windows machines gewerkt en ben ook meer dan een gemiddelde gebruiker. Zowel hardware-matig als software-matig heb ik mijn machines altijd behoorlijk weten te tweaken. Maar op een gegeven moment was ik gewoon flauw van Windows (zeker sinds de komst van Vista) en ben ik begonnen met een Mac Mini. Dit was een Intel Core solo die ik zelf heb verbouwd naar een Duo core. Vanaf dat moment was ik eigenlijk verkocht aan 't systeem. Heb al vrij vlot mijn Mac Mini verruild voor een tweedehands iMac. (zo'n witte, die hebben namelijk véél betere schermen dan die huidige alu-generatie).

              De enige beperking die mijn huidige mac heeft is het maximale ramgeheugen van 2Gb. Maar dat komt doordat mijn iMac van model begin 2006 is. Maar voor normaal gebruik zoals internetten, tekstverwerking etc is 2gb op een Mac ook altijd nog meer dan genoeg. 't Is net even dat ik tegelijkertijd Lightroom, CS3 (beide met RAW files), iTunes, Safari, Rapidweaver etc, etc wil draaien dat ik te weinig RAM geheugen heb. Anyway, 't is dan ook mijn bedoeling dit jaar mijn iMac te verruilen voor een Macbook (pro) met een los ACD. (Apple Cinema Display)

              Het enige nadeel wat ik aan een Apple kan verzinnen is de prijs. Want toegegeven, ze zijn best wel prijzig. Maar daar krijg je dan wel weer een heleboel voor terug. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens een Macbook met een gemiddelde Windows laptop van welk merk dan ook, en dan niet eens qua specs maar alleen al qua bouw. Daar zit toch écht wel meer dan een klein beetje verschil in. Maar toegegeven dus, daar betaal je dan ook wel wat voor. Maar ik vind het de meerprijs méér dan waard
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: PC of Mac?

                >>OSX werkt veel intuďtiever
                subjectief, "macosx neemt meer belissingen voor zijn gebruiker" is accurater

                >> Mac's zijn mooier en stijlvoller
                Je moet geen lelijke pc vergelijken met een mooie mac, herinner je de powerpc 7400 nog ? de ppc 6400? de oude g3 dekstop ? vergelijk liever een mooie case van Antec met een G5, en de verschillen zijn al een stuk minder opmerkelijk.

                >>Met OSX heb je geen virusscanners nodig die je systeem vertragen en elke dag geupdated moet worden.
                1) op mijn 5 jaar dat ik voor Apple werkte heb ik er anders wel genoeg gezien hoor ('k ben Apple Certified Service engineer)
                2) mijn virusscanner vertraagt mijn pc amper of niet (Eset nod32)
                3) updates gebeuren automatisch (net zoals die van macos zelf) volledig op de achtergrond. enkel bij gratis virusscanners neemt dit vaak te vorm aan van opdringerige meldingen en popups.

                >>OSX werkt niet met een register die vervuild raakt en waardoor je machine steeds trager wordt (zoals Windows) waardoor je vroeg of laat weer opnieuw kunt beginnen met installeren.
                Als je niet om de haverklap software toevoegt en wist dan heb je dit op geen enkel os voor hoor, bij macos is de preference folder een vergaarbak van voorkeuren die allemaal blijven staan als je je programma's wist, deze geraken vaak zelfs corrupt (meest voorkomende reden voor herinstallaties op macos 9 & 10 tussen 2000 en 2005 waren te wijten aan corrupte voorkeuren)

                * OSX vraagt geen enorme resources van je computer, zoals Windows Vista wel doet.
                (Want het slaat toch nergens op dat je al minimaal 2gb RAM geheugen nodig hebt om alléén je besturingsprogramma lekker te laten draaien.)

                macos x 10.5 heeft 1gb ram nodig om vlot te werken. als je dan ook nog eens software wilt draaien kan je er best direct bijsteken... ik heb sinds 2004 nooit een mac verkocht met minder dan 1Gb ram, en vaak véél meer.

                't blijven beide prachtsystemen, ik denk dat er enkel gebruikers bestaan die persoonlijke problemen hebben met een OS ('k heb er genoeg de mac winkel weten buiten razen met de woorden "ik ga me een pc kopen!!!")
                Last edited by RikH; 20 januari 2009, 22:19.
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: PC of Mac?

                  Ik heb persoonlijk gekozen voor pc.

                  Mijn redenen :

                  * voor pc is meer software beschikbaar en bij overgang naar mac ging ik ook software kwijtspelen
                  * de mac schermen zijn tegenwoordig niet meer de beste; er is beter op de markt. Bij een pc kies je zelf uw scherm. Je kan bij mac ook een extern scherm aanschakelen maar dan moet je naar de mini gaan of de pro. De mini vond ik te beperkt uitbreidbaar (2Gb is tegenwoordig niet superveel) en de pro's zijn heel duur.
                  * pc is goedkoper en als je wat moeite doet , kan je een mooi custom systeem maken voor een goed prijsje
                  * het verschil in gebruiksvriendelijkheid zal niet veel meer schillen en vooral kwestie van gewoonte zijn (beide hebben pro en contra's). Persoonlijk bleef ik liever werken met de shortcuts die ik ken. Ik heb voor PS de windows shortcuts in mijn vingers.


                  Wat vooral tegen windows spreekt
                  * zwaar getarget door virussen en het constant draaien en updaten van de virusscanner is a pain in the ass. Bij mac heb je dit niet ;
                  * backupen lijkt mij ook een solieder proces bij mac
                  * Windows zelf pakt belachelijk veel resources. Maar een goed pc systeem kost nog altijd minder dan bij mac.
                  * Mac's zijn wat mooier maar ik vind de huidige pc's van design wel te doen (wel een design case kiezen en geen standaard metalen doos).
                  ik kijk toch op mijn scherm en da's een Eizo, dus hoe mijn pc eruit ziet is minder belangrijk.

                  Belangrijkste redenen om uiteindelijk pc te kiezen was aanbod van software en de mogelijkheid zelf uw scherm te kiezen. Er komen tegenwoordig heel mooie schermen uit waar de mac's niet meer kunnen aan tippen.
                  Last edited by PSG; 21 januari 2009, 09:30.

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC of Mac?

                    Of je een duidelijk, objectief antwoord gaat krijgen op een vraag die al vaakl gesteld is, betwijfel ik.

                    De 'Mac-aanhangers' zullen PC's maar niets vinden en de 'PC-aanhangers' zullen Mac niets vinden.

                    Mijn raad:
                    Ga naar een Applestore, neem een USB mee met wat foto's op, speel wat de Mac en als hij je beter bevalt dan een PC en het valt binnen je budget ga dan voor een Mac.
                    Als blijkt dat Mac het niets is voor jou ga dan voor een PC.

                    Zo heb ik het ook gedaan.
                    Mvg Tim

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC of Mac?

                      Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                      Adobe licenties zijn niet overdraagbaar naar andere platformen.
                      Ik weet niet hoe je daar bij komt maar toen ik mijn license key voor Adobe Creative Suite CS3 (de volledige versie) ontvangen heb
                      stond daar zowel de Windows key als de Mac key op. Ik had echter enkel de Windows DVD box. Voor amper 25€ heb ik dan later ook de
                      Mac DVD box bijbesteld en vervolgens alles geďnstalleerd op m'n Macs.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PC of Mac?

                        Verwacht in de eerste plaats dat hier eerder "mac-strijders" zullen reageren dan andere mensen.

                        Ik ben privé een jaar geleden overgestapt en ik ben echt geďnteresseerd om dingen op mijn computer zelf uit te pluizen en proberen, maar moet toch toegeven dat de overstap tijd vraagt!

                        Is het puur objectief echt de moeite ? Geen idee. Voor mij wel omdat het in mijn interesse gebied een nieuwe wereld geopend heeft, en beide hebben hun voordelen.

                        Net zoals ik op het werk met een qwerty heb leren typen met moeiteloos overstappen op azerty op mijn eigen ding, doe ik hetzelfde tussen mijn pc en mac.

                        Einde van mijn betoog:
                        Koop ik als deze versleten is opnieuw een mac? Wellicht wel.
                        Waarom ? Puur persoonlijk gevoel.
                        Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

                        Comment


                        • #13
                          Re: PC of Mac?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Ik weet niet hoe je daar bij komt maar toen ik mijn license key voor Adobe Creative Suite CS3 (de volledige versie) ontvangen heb
                          stond daar zowel de Windows key als de Mac key op. Ik had echter enkel de Windows DVD box. Voor amper 25€ heb ik dan later ook de
                          Mac DVD box bijbesteld en vervolgens alles geďnstalleerd op m'n Macs.
                          blijkbaar kan het sinds eind 2007, voor versies hoger dan cs3...
                          Ik heb maar tot 2005 bij apple gewerkt, en mijn info was blijkbaar al niet meer actueel. het is echter geen automatisch en ook geen gratis proces:

                          Call Adobe Customer Service (800-833-6687 in the US; 020 7365 0733 in the UK; more country-by-country numbers here) for assistance. The process, as I understand it, involves signing an agreement stating that you've destroyed the product on one platform, and in return Adobe will send you the product for the other platform. According to the service folks, there may be a cost involved; verification of product is required; and restrictions apply
                          Wat elements betreft: Je kan switchen, en het is "gratis*", maar je MOET wel betalen om naar de laatste beschikbare versie te upgraden (oudere versies zijn niet beschikbaar), dus je betaald zowieso opnieuw als er een recentere versie bestaat... uiteindelijk betaal je 80% van de prijs van een volledige nieuwe versie.

                          I'm on the line with Adobe right now (on hold) pre-ordering my mac version of pse 6 (available 3/24). Yeah!

                          FYI for those who will make the cross-platform switch, there is no cost to do this BUT you must upgrade to the current version----meaning you MUST PAY FOR THE UPGRADE. I'm currently using pc PSE5 so it will cost me $69.99+tax to make the switch to mac PSE6.
                          bron: http://www.elementsvillage.com/forum...tform+elements
                          Last edited by RikH; 20 januari 2009, 23:10.
                          Mijn foto's
                          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                          Comment


                          • #14
                            Re: PC of Mac?

                            Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                            blijkbaar kan het sinds eind 2007, voor versies hoger dan cs3...
                            Ik heb maar tot 2005 bij apple gewerkt, en mijn info was blijkbaar al niet meer actueel. het is echter geen automatisch en ook geen gratis proces:
                            Ik ken die verhalen. Bij mij was er echter geen sprake van vernietigen of opbellen. Ik had ze van in 't begin alle twee naast elkaar op papier. Een vergissing bij Adobe??

                            Comment


                            • #15
                              Re: PC of Mac?

                              Ik heb zowel een Macbook als een PC, een goede raad : probeer indien mogelijk, een Mac eerst gedurende een tijdje te testen want het werkt helemaal anders dan windows, intuitiever is een Mac ( voor mij ) zeker niet, maar dat is subjectief.

                              Voor de rest sluit ik me volledig aan bij deze repliek van RikH. Je gaat weinig dergelijke objectieve reacties lezen van Mac-gebruikers.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X