Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

All-rounder lens???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • All-rounder lens???

    Hey allemaal,

    Eerst en vooral wil ik zeggen dat dit een zeer informatieve site is.Heb de forums al een klein beetje bekeken en ik denk dat ik er nog een tijdje zoet mee ben.
    Ik heb dus onlangs een Canon EOS 1000D + kitlens(18-55MM IS) gekocht.Heb het nu ongeveer een maandje in bezit maar vind toch dat de lens zijn beperkingen heeft. Met name als ik voorwerpen op langere afstanden wil fotograferen.
    Ik zou dus willen vragen of iemand mij goede raad kan geven bij het aanschaffen van een nieuwe lens.De bedoeling is dat ik er veel mee kan doen,als ik op reis ben,zonder al te veel van lenzen te wisselen.Wat ik dus nodig heb,is een soort van all-rounder.Objecten van dichtbij en veraf fotograferen,als t mogelijk is,met één lens.
    Kan iemand deze leek helpen?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: All-rounder lens???

    Hoi,

    Een spiegelreflex kopen heeft niet als bedoeling slechts 1 lens te gebruiken, ipv een 1000D ben je dan beter af met een Canon S5 IS bridge bvb.

    Een kitlens zou ik nooit kopen, maar t'is nu te laat, evt dumpen op 2e handsmarkt.
    Als beginner best enkel een body + Tamron 17-50 2.8 en Canon 55-250 IS (samen rond de €550 low budgetlenzen maar toch kwaliteit).

    Als je echt "lui" wil zijn en een groot zoombereik wenst zonder te wisselen :
    Tamron 18-270.

    Maar vergeet niet dat die "allrounders" minder zijn qua lichtsterkte, en je niet het voordeel hebt van de 17-50 die over gans het bereik f2.8 en superscherp is

    Greetz,
    CanonYouCan

    Comment


    • #3
      Re: All-rounder lens???

      hoi,

      Ik heb voor hetzelfde doel (reizen en daguitstapjes met de vrouw) een Sigma 18/200 OS gekocht. Zoals alle superzoom's niet echt lichtsterk maar voor statische opnames compenseert de OS dat enigszins. Daar ben ik wel tevreden van maar dan enkel voor dat doel.
      Canon heeft er zelf ook zo één in haar eigen assortiment, wel wat duurder naturlijk.

      grtjs Jos
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: All-rounder lens???

        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Hoi,

        Een spiegelreflex kopen heeft niet als bedoeling slechts 1 lens te gebruiken, ipv een 1000D ben je dan beter af met een Canon S5 IS bridge bvb.

        Een kitlens zou ik nooit kopen, maar t'is nu te laat, evt dumpen op 2e handsmarkt.
        Als beginner best enkel een body + Tamron 17-50 2.8 en Canon 55-250 IS (samen rond de €550 low budgetlenzen maar toch kwaliteit).

        Als je echt "lui" wil zijn en een groot zoombereik wenst zonder te wisselen :
        Tamron 18-270.

        Maar vergeet niet dat die "allrounders" minder zijn qua lichtsterkte, en je niet het voordeel hebt van de 17-50 die over gans het bereik f2.8 en superscherp is

        Greetz,
        CanonYouCan
        Typisch weer iemand die zich een beetje blindstaart op 'lichtsterkte' .De IS versie van de 18-55 kitlens is minstens even scherp als de Tamron. Als je de Tamron wijdopen gebruikt, en dus op zijn 'lichtsterkte' is de scherptediepte zo beperkt dat je veel sneller last hebt van het feit dat de focus ergens verkeerd ligt. Je hoort me niet zeggen dat de Tamron slecht is, maar ik vind dat je veel meer bent met IS dan met F2.8.
        Aan de topicstarter: koop gewoon de 55-250IS van Canon erbij en je hebt een uitstekende set.

        Comment


        • #5
          Re: All-rounder lens???

          Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
          Als je de Tamron wijdopen gebruikt, en dus op zijn 'lichtsterkte' is de scherptediepte zo beperkt dat je veel sneller last hebt van het feit dat de focus ergens verkeerd ligt.
          Dan moet je zorgen dat je focus goed legt, als je geen gebruik wil maken van de scherptediepte en maar één lens wil gebruiken, tja waarom daneen .....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: All-rounder lens???

            Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
            Aan de topicstarter: koop gewoon de 55-250IS van Canon erbij en je hebt een uitstekende set.
            Ben het hier mee eens!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: All-rounder lens???

              Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
              Typisch weer iemand die zich een beetje blindstaart op 'lichtsterkte' .De IS versie van de 18-55 kitlens is minstens even scherp als de Tamron. Als je de Tamron wijdopen gebruikt, en dus op zijn 'lichtsterkte' is de scherptediepte zo beperkt dat je veel sneller last hebt van het feit dat de focus ergens verkeerd ligt. Je hoort me niet zeggen dat de Tamron slecht is, maar ik vind dat je veel meer bent met IS dan met F2.8.
              Aan de topicstarter: koop gewoon de 55-250IS van Canon erbij en je hebt een uitstekende set.
              Ik volg je standpunt volledig .. alleen begrijp ik niet waarom focus verkeerd zou moeten liggen bij F2.8 tenzij je op volautomatisch zit te klooien
              & BTW ik heb ook een Sigma 18-200OS en ik ben daar heel tevreden over om de zeer eenvoudige reden dat ik vrijwel in alle situaties waarden rond F8 kan gebruiken, wat ik daar meestal verlies aan sluitersnelheid vangt de OS (en op de 40D de auto-iso) op dus welke nood heb ik ooit aan F2.8 ? nada, geen !
              &BTW2 de allrounders waar kan naar gekeken worden zijn de eerder vernoemde Tamron 18-270VC
              maar ook de Canon 18-200IS en uitkijken naar de nieuwe Sigma 18-250 OS misschien ?
              ... en persoonlijk vind ik dat op reis van lens verwisselen een kwadatische PITA ... dit fenomeen schijn onverbrekelijk gelinkt aan de meest strenge wetten van Murphy ttz altijd op de slechtste momenten en in de meest kl....ge, ongunstige omstandigheden .. voor mij lag de keuze snel voor de hand ... en ik hoef mijn fotos zo nodig niet direct op de voorpagina van Time-Magazine oid, trouwens die van de geroemde eigenaars van die superscherpe 17-50 dingskes zie ik daar ook niet
              FWIW
              Last edited by Guest41; 21 januari 2009, 11:29.

              Comment


              • #8
                Re: All-rounder lens???

                Eerst en vooral bedankt voor jullie opinies. Met de verschillende modellen in mn achterhoofd,ben ik naar een fotozaak gestapt.Ik heb gekozen voor de canon 55-250mm IS lens.Aangezien ik nog veel moet leren op t gebied van fotografie,vond de verkoper dit wel een goede aanvulling op mijn kitlens.Ik was eerst geinteresseerd in de 18-200mm IS lens.Maar dan had ik minder bereik en werd mijn lens overbodig volgens de verkoper.

                Comment


                • #9
                  Re: All-rounder lens???

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Ik volg je standpunt volledig .. alleen begrijp ik niet waarom focus verkeerd zou moeten liggen bij F2.8 tenzij je op volautomatisch zit te klooien
                  FWIW
                  Het leuke aan een spiegelreflex is de enorme snelheid tov een compact of bridge, en in veel situaties wil ik gewoon 'point en shooten' zonder me zorgen te moeten maken dat mijn onderwerp op de juiste plaats scherp is. Als je portretten trekt in een studio, kan je wel effecten oproepen met beperkte scherptediepte, en kan je je focus naar hartelust verschuiven. Als je echter spontane shots wil vergeet het dan maar. En trouwens, ik werk nauwelijks nog in volautomaat. (vooral in Av)

                  Comment


                  • #10
                    Re: All-rounder lens???

                    Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                    Als je echter spontane shots wil vergeet het dan maar.
                    Hoe kan deze foto dan? Zo maar uit de hand 200mm 2.8?



                    Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                    En trouwens, ik werk nauwelijks nog in volautomaat. (vooral in Av)
                    Halfautomaat......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment

                    Working...
                    X