Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Qihe setje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Qihe setje

    Vandaag ff een studiosetje van Qihe geprobeerd.
    Model mijn Hondje Tosha en mijn dochter Joy...
    Graag jullie mening en evt tips om de foto's beter te maken of op te letten.
    De foto van Tosha is gemaakt op 1/100 en F16 iso 200.
    De foto van Joy is gemaakt op 1/60 en F20 iso 200.

    Tosha


    Joy


    Grtz Jan
    Canon G1X, G7

  • #2
    Re: Qihe setje

    Waarom op F20 ? Je verliest scherpte door je diafragma zo ver dicht te knijpen.
    BD0808BE

    Comment


    • #3
      Re: Qihe setje

      Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
      Waarom op F20 ? Je verliest scherpte door je diafragma zo ver dicht te knijpen.
      Geen idee! ik heb nog nooit een studioset gehad en daarom vroeg ik ook tips om het te verbeteren
      Welke diafragma is dan wel toepasselijk? ik heb er ook niet echt een goede beschrijving bij gekregen er stond iets van 1/125 en F11 maar dan werd het niet echt mooi.
      Met F20 kreeg ik het voor mijn gevoel wel goed.

      Grtz Jan
      Canon G1X, G7

      Comment


      • #4
        Re: Qihe setje

        Afhankelijk van je toestel en de gebruikte lens krijg je diffractie vanaf een bepaald punt. Dit zorgt ervoor dat je aan scherpte inboet. Ik zal zelden boven de F11 voor die reden.
        BD0808BE

        Comment


        • #5
          Re: Qihe setje

          Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
          Afhankelijk van je toestel en de gebruikte lens krijg je diffractie vanaf een bepaald punt. Dit zorgt ervoor dat je aan scherpte inboet. Ik zal zelden boven de F11 voor die reden.
          Ik gebruik een Nikon D90 met een 16-85 lens, welke sluitertijd zou je mij dan aan bevelen?

          Dan kan ik morgen nog eens een poging wagen.

          Grtz Jan
          Canon G1X, G7

          Comment


          • #6
            Re: Qihe setje

            De sluitertijd heeft niets te maken met diffractie, het gekozen diafragma wél. Met jouw combo zou ik starten op F8. Ik ben geen Nikon kenner, maar ik dacht dat je camera een cropfactor heeft van 1,5. Qua scherptediepte zou je op 50mm niet echt in de problemen mogen komen.
            BD0808BE

            Comment


            • #7
              Re: Qihe setje

              als ik in de studio ga gebruik ik meestal f/8 en dan een bijpassende sluitertijd... ik ben ook nog wel pas begonnen dus er zullen nog wel meer regeltjes zijn

              wat betreft je foto's, de kleuren van de eerste vind ik veel te flets.
              De 2e is al beter maar daar stoort me enkel de hand die voor dat handvat zit.
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Qihe setje

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                als ik in de studio ga gebruik ik meestal f/8 en dan een bijpassende sluitertijd...
                Dat laatste.. nooit meer zeggen
                Gewoon op 1/125 houden, dan staat ie goed

                Comment


                • #9
                  Re: Qihe setje

                  Iso zo laag mogelijk,camera op M, instellen op sluitertijd 1/125 en diafragma f8. Ga daar maar eerst een keer mee starten en beoordeel je histogram. Aan de hand daarvan kun je dan bijv. je diafragma wat bijstellen. Ik ben ooit ook met een Qihe setje begonnen en deed het op die manier, ook omdat ik nog niet zoals nu over een flitsmeter beschikte. Succes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Qihe setje

                    Bedankt voor jullie reacties!!
                    Zodra ik er weer tijd voor heb en de ruimte dan ga ik het eens uit proberen.
                    Ben nu nl ff de zolder aan het opruimen voor het studio werk

                    Grtz, Jan
                    Canon G1X, G7

                    Comment


                    • #11
                      Re: Qihe setje

                      voor tips en hoe het beter kan en waar je op moet letten; hebben ze een speciale afdeling hier, genaamd Fotobeoordeling.
                      over de opnamen: het begin is er!
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Qihe setje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                        Dat laatste.. nooit meer zeggen
                        Gewoon op 1/125 houden, dan staat ie goed
                        dus camera "vastzetten" op f/8 + 1/125 + ISO100 en naargelang nodig de flitskracht bijregelen dan?
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: Qihe setje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                          dus camera "vastzetten" op f/8 + 1/125 + ISO100 en naargelang nodig de flitskracht bijregelen dan?
                          Niet opgelet in de les, Hans?!? Hahaha!! Yep, proberen toe te werken naar 8.0, 1/125 bij ISO 100 en dan flitskracht instellen.

                          Als je dan niet genoeg flitskracht hebt, dan kan je:
                          - ISO verhogen (tot 400 kan perfect zonder ruis)
                          - diafragma vergroten (5.6 is ook zeker nog goed aanvaardbaar)
                          - sluitertijd verlengen heeft geen effect op de helderheid van het flitslicht, wel op het omgevingslicht. De sluitertijd verlengen gaat dus geen compensatie geven voor uw tekort aan flitskracht.
                          www.focusfotografie.be
                          www.facebook.com/eviwilmus

                          Comment


                          • #14
                            Re: Qihe setje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
                            Niet opgelet in de les, Hans?!? Hahaha!! Yep, proberen toe te werken naar 8.0, 1/125 bij ISO 100 en dan flitskracht instellen.

                            Als je dan niet genoeg flitskracht hebt, dan kan je:
                            - ISO verhogen (tot 400 kan perfect zonder ruis)
                            - diafragma vergroten (5.6 is ook zeker nog goed aanvaardbaar)
                            - sluitertijd verlengen heeft geen effect op de helderheid van het flitslicht, wel op het omgevingslicht. De sluitertijd verlengen gaat dus geen compensatie geven voor uw tekort aan flitskracht.
                            hey Evi, als ik me niet vergis was de studio-les de laatste in het rijtje en die heb ik jammer genoeg moeten missen

                            is het in die volgorde dat je best aanpassingen maakt?
                            1/ ISO
                            2/ diafragma
                            3/ sluitertijd
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Qihe setje

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                              hey Evi, als ik me niet vergis was de studio-les de laatste in het rijtje en die heb ik jammer genoeg moeten missen

                              is het in die volgorde dat je best aanpassingen maakt?
                              1/ ISO
                              2/ diafragma
                              3/ sluitertijd
                              Sluitertijd is niet belangrijk in een studio. Sluitertijd is enkel van belang als je ook nog omgevingslicht hebt !!! Standaard zetten vele fotografen die op 1/125ste maar je hebt hetzelfde effect als je hem op 1/200ste zet... Zolang je met je sluitertijd maar niet over je maximale synchronisatietijd gaat (bij de meeste toestellen 1/250 ste)

                              ISO proberen zo laag mogelijk te houden (ISO 100 of ISO 200). Zelf gebruik ik vaak ISO 200 omdat de flitsers dan iets minder power moeten geven.

                              Dan flits instellen en je diafragma aanpassen (lichtmeter gebruiken hé !!! echt handig zo een ding ) In de studio mik ik zelf bijna altijd op een F8, omdat bij de meeste lenzen dit het diafragma is waar de lens het best op presteert.
                              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                              Comment

                              Working...
                              X