Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter op Sigma 10-20mm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter op Sigma 10-20mm ?

    Ik ben van plan de Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC Digital HSM te kopen.
    Nu had ik graag geweten (van mensen die deze reeds gebruiken) of het geen probleem oplevert als ik hier een gewone B+W UV Filter op plaats, in verband met vignettering of neem ik beter de SLIM versie ?

  • #2
    Re: Filter op Sigma 10-20mm ?

    ik kan enkel uit ervaring spreken van een Canon EF 16-35 f2.8L op een 5D van Canon... als ik een Slimline gebruikte was de scherpte zeer goed.
    Met een gewone (dure) B&W wilter waren mijn foto's soft.
    Dus.... best slimline pakken gok ik.

    Oorspronkelijk geplaatst door ollie Bekijk bericht
    Ik ben van plan de Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC Digital HSM te kopen.
    Nu had ik graag geweten (van mensen die deze reeds gebruiken) of het geen probleem oplevert als ik hier een gewone B+W UV Filter op plaats, in verband met vignettering of neem ik beter de SLIM versie ?
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

    Comment


    • #3
      Re: Filter op Sigma 10-20mm ?

      B+W vigneteert en er moeteen slim filter op,maar met een Hoya Pro gaat het wel met een gewoon filter.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Filter op Sigma 10-20mm ?

        Scherpte heeft op zich niks met een wel of niet slim filter te maken. Op de Slimme van b+w kun je geen lensdop meer zetten, op dunne van Hoya e.d. wel.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Filter op Sigma 10-20mm ?

          Ik zou de slim en de gewone versie eens naast elkaar vergelijken. Ikheb namelijk net die test gedaan toen ik een B+W MRC kocht voor mijn canon 10-22, en er is geen verschil tussen beide waarneembaar, tot grote verbazing van ook de verkoper. Scheelt weeral in prijs!

          Een polarisatiefilter daarentegen heeft een dikkere rand, daarom zal je bij B+W wel een slim circ polar moeten nemen. De rand van Hoya is ook hier weer smaller, dus misschien daar weer geen slim polar nodig? Want inderdaad, de slim versies van B+W hebben een irritante lensdop, die er na een tijdje begint af te vallen...
          Mvg, Fre

          Comment


          • #6
            Re: Filter op Sigma 10-20mm ?

            ik heb de Sigma 10-20 en gebruikt er een gewoon polafilter op van Hoya zonder vignettering.

            Comment


            • #7
              Re: Filter op Sigma 10-20mm ?

              Kan je gerust stellen
              Ik heb zojuist me ook deze lens gekocht
              Heb er dadelijk een UV filter op aangeschaft
              Wel van SIGMA zelf omdat dan ook het lensdeksel er terug goed op past zoals op de lens zonder filter
              (Meermaals gezien dat een filter van een ander merk problemen verschafte met het dekseltje van de lens. Zo gebeurde het me ooit dat ik dat lensdekseltje kwijt gespeeld was doordat dit net niet goed paste op het filter)
              Het filter heeft me wel €57.95 gekost maar het is nu éénmaal ook de bescherming van je dure lens
              Bovendien is dit filter van top kwaliteit
              Dus helemaal de moeite, en zoals gezegd zonder probleem
              Ik kan het maar aanraden

              Comment


              • #8
                Re: Filter op Sigma 10-20mm ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hestia Bekijk bericht
                Meermaals gezien dat een filter van een ander merk problemen verschafte met het dekseltje van de lens. Zo gebeurde het me ooit dat ik dat lensdekseltje kwijt gespeeld was doordat dit net niet goed paste op het filter
                Hier een sigma eigenaar met een gewone b&w (circ pol) filter, geen vignettering en geen lensdop die er af valt

                circ pol werkt wel niet zo denderend op breedhoek...
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: Filter op Sigma 10-20mm ?

                  Het voorste lenselement van de Sigma 10-20 is heel wat kleiner dan de schroefdraad (er zit dus nog een brede rand tussen), en daardoor is het best mogelijk dat een gewoon filter ook geen extra vignetting geeft. In dat geval is het helemaal niet nodig om een "slim" filter te kopen (en dan spaar je nog geld uit).

                  Ik heb zelf nooit filters gebruikt op de 10-20 (ik heb ze ondertussen ook niet meer), maar als de de vroige reacties lees, dan kan het dus geen kwaad om een gewoon filter te gebruiken op de 10-20.

                  Het enige voordeel van een uv-filter is trouwens dat je wat extra bescherming hebt, de beeldkwaliteit zal er nooit beter van worden. Eerder slechter, en dat is voor mij de reden om bijna nooit een uv-filter te gebruiken. Tijdens de kerstcross (motorcross) vorige maand heb ik nog eens een uv-filter op de 70-200 geschroefd (de grond was bevrozen, en er vlogen dus harde brokken in het rond).
                  Een uv-filter geeft meestal meer problemen bij tegenlicht-foto's (verminderd contrast, flare), bij nachtfotografie zorgt die voor veel meer flarevlekken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X