Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

    als eindwerk reportagefotografie deed ik vorig jaar een reportage van een 2daags rockfestival. ik stelde via pixumsoftware een fotoboek samen van 66 pagina's als eindwerk waarvoor ik uiteraard aan pixum betaalde.
    nu is die vzw zo in de wolken van mijn boek dat ze er prompt 10 willen. maar ze zouden dat graag inbrengen als onkosten.
    nu is mijn vraag. hoe 'factureer' ik aan hen ?? kan dat ? of moet ik hen een profiel laten maken bij pixum en mijn foto's 'geven' ? zodat zij 10 x het bedrag op papier hebben op een papier op hun naam en het zo inbrengen ? zij hebben een btw nummer. ik zeker niet !
    andere opties ?
    estamos llegando
    http://users.telenet.be/studiocamosci

  • #2
    Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

    schrijf gewoon een kostennota, als student kun je dat.
    je rekent geen BTW, dus de vzw dient er geen te betalen.

    ander alternatief is natuurlijk ze zelf bij pixum de boeken te laten bestellen.
    in dat geval krijgen ze een factuur van pixum, met (terugtrekbare) btw en al.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      schrijf gewoon een kostennota, als student kun je dat.
      je rekent geen BTW, dus de vzw dient er geen te betalen.

      ander alternatief is natuurlijk ze zelf bij pixum de boeken te laten bestellen.
      in dat geval krijgen ze een factuur van pixum, met (terugtrekbare) btw en al.

      mm
      ksnap hem niet volledig. dus ik schrijf als het ware een onkostennota van 10x het bedrag dat ik zelf moet aan pixum dus. als ik bestel op mijn naam is dat zowiezo een prijs met btw erin vermoed ik .

      alternatief vind ik minder aangenaam. dan moet ik als het ware het op mijn pc opgeslagen bestandje aangemaakt met pixumsoftware aan hen geven zodat zij kunnen uploaden via hun aangemaakt profiel.
      of ik maak een profiel aan met hun gegevens voor hen op mijn pc ?
      estamos llegando
      http://users.telenet.be/studiocamosci

      Comment


      • #4
        Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

        jij bestelt voor hen die albums bij pixum.
        jij schrijft aan je "klant" een kostennota voor dat bedrag.
        dat overhandig jij aan je "klant", zij betalen en jij geeft hen de albums.

        nadeel:
        jij betaalt aan pixum, betaalt btw en kunt die niet recupereren.
        jij schrijft een nota voor het VOLLEDIGE bedrag (incl btw).
        klant betaalt het VOLLEDIGE bedrag maar kan geen btw recupereren.

        voordeel:
        jij kunt "commissie" rekenen op dat bedrag.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

          heeft een vzw een btw nummer??
          http://www.jvs-photography.be/

          Comment


          • #6
            Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

            vzw's hebben een btw nummer voor zover ze aktiviteiten hebben die btw plichtig zijn voorbeeld : een vzw voetbalclub met een kantine

            Comment


            • #7
              Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

              bedankt voor de reacties. nuttig ! mercikes
              estamos llegando
              http://users.telenet.be/studiocamosci

              Comment


              • #8
                Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

                Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                vzw's hebben een btw nummer voor zover ze aktiviteiten hebben die btw plichtig zijn voorbeeld : een vzw voetbalclub met een kantine
                ha da wist ik ni
                oke , weer wa slimmer
                http://www.jvs-photography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

                  Hoi,

                  effe een opmerking, als particulier kan je geen factuur uitschrijven en mag je dit ook niet. Want dit zou een ongeldig document zijn zonder rechtsgeldigheid. Omdat je zelf niet BTW-plichtig bent. (heel lang geleden kon dit wel voor de verkoop van een tweedehandswagen. Dan mocht je een eenmalige factuur maken, daarmee moest de koper naar de dienst BTW en daar moest hij dan BTW betalen. Maar dit is iets uit vervlogen tijden.)

                  Wat je inderdaad kan is een soort commissieloon aanrekenen. Daarvan een attestje opmaken. Om twee redenen eigenlijk.
                  1,voor de boekhouding van de club waarvoor je fotografeerde.
                  2 voor uw eigen belastingsaangifte. (invullen onder de rubriek andere inkomsten.)

                  Maar BTW kan jij niet aanrekenen en ontvangen. Omdat jij die niet kan verekenen, en/of doorstorten naar onze lieve vrienden van de BTW in Brussel.

                  Greetzzz

                  Krissss
                  www.kris-sinnaeve.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

                    Volgens het wetboek op de inkomstenbelasting heeft iedere belastingsplichtige het recht om "occasionele" inkomsten te verwerven die belastingsvrij zijn. Er mag wel geen systeem in zitten zodat inkomsten van dezelfde aard regelmatig terugkomen. Voorbeeld hiervan is eBay en zelfs deze website van Belgiumdigital waar regelmatig foto materiaal te koop wordt aangeboden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

                      Het beste en écht juiste antwoord kan je het best krijgen via het plaatselijk belastingskantoor (kan je eventueel schriftelijk aanvragen). Dan ben je zéker van het antwoord en kan je dit schriftelijk laten bevestigen. Want er wordt veel gezegd...maar nooit iemand die het zeker weet.
                      Ik heb dit vroeger ook gedaan ivm privésponsering voor een bepaalde sport en heb een papiertje gekregen met de nodige uitleg. Dus altijd handig als er later toch "ambras" zou van komen. Groetjes,
                      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

                        Ik ben zelf regelmatig in dezelfde situatie:
                        Op de hondenschool waar ik lid ben vragen ze mij regelmatig foto's te nemen van wedstrijden enz.
                        Soms laten ze voor de winnaars een fotocollage maken door mij, deze willen ze dan uiteraard ook inbrengen.

                        Opgelet:
                        Terwijl ik zelf helemaal niets ken van fiscale zaken kan ik niet garanderen dat onderstaande uitleg correct is. Ik heb dit echter uitgezocht samen met een kennis van mij die boekhouder is, en ben er dus wel vrij zeker van dat de uitleg klopt:

                        Als particulier kan jij zoals reeds gezegd, zogenaamde "diverse inkomsten" inbrengen op je belastingsaangifte.
                        Deze inkomsten worden belast aan 33%. De verdiensten die je hier invuld maken deze wettelijk, terwijl deze anders als zwartwerk zouden beschouwd worden...
                        Het mag hierbij echter om niet al te grote bedragen en zeker niet om regelmatige activiteit gaan.
                        Wat is een te groot bedrag? en vanaf wanneer spreken we over regelmatige activiteit? Dat hang volledig van de stemming van de belastingscontroleur af die jou belastingsaangifte overloopt, hier kan dus niemand harde nummers opplakken. Maar ik denk als je een beetje je gezond verstand gebruikt, je zelf wel kan uitmaken wat teveel is...

                        In principe kan/mag je als particulier geen FACTUUR schrijven, omdat je geen BTW nummer hebt. Je mag echter wel een KWITANTIE schrijven.
                        Een kwitantie is niet meer dan een simpel blaadje papier waar op staat bv:
                        "xxx EUR ontvangen voor xx fotoboeken aan xxEUR/stuk"
                        Met de datum eronder, opgemaakt in dubbel en getekend door beide partijen (koper er verkoper).
                        Deze kwitantie kan de VZW waaraan je verkoopt inbrengen onder hun onkosten.
                        Als ze deze kwitantie inbrengen moet jij er echter wel voor zorgen dat jij deze verdiensten zeker inbrengt onder je 'diverse inkomsten' op je volgende belastingsaangifte.
                        Want als de fiscus ziet dat de VZW een kwitantie met jou naam op inbrengt, kunnen ze natuurlijk heel makkelijk controleren of jij deze inkomsten wel degelijk ingebracht heb

                        Ik hoop dat je hiermee iets bent
                        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                        Foto-Alex

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

                          Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
                          Ik ben zelf regelmatig in dezelfde situatie:
                          Op de hondenschool waar ik lid ben vragen ze mij regelmatig foto's te nemen van wedstrijden enz.
                          Soms laten ze voor de winnaars een fotocollage maken door mij, deze willen ze dan uiteraard ook inbrengen.

                          Opgelet:
                          Terwijl ik zelf helemaal niets ken van fiscale zaken kan ik niet garanderen dat onderstaande uitleg correct is. Ik heb dit echter uitgezocht samen met een kennis van mij die boekhouder is, en ben er dus wel vrij zeker van dat de uitleg klopt:

                          Als particulier kan jij zoals reeds gezegd, zogenaamde "diverse inkomsten" inbrengen op je belastingsaangifte.
                          Deze inkomsten worden belast aan 33%. De verdiensten die je hier invuld maken deze wettelijk, terwijl deze anders als zwartwerk zouden beschouwd worden...
                          Het mag hierbij echter om niet al te grote bedragen en zeker niet om regelmatige activiteit gaan.
                          Wat is een te groot bedrag? en vanaf wanneer spreken we over regelmatige activiteit? Dat hang volledig van de stemming van de belastingscontroleur af die jou belastingsaangifte overloopt, hier kan dus niemand harde nummers opplakken. Maar ik denk als je een beetje je gezond verstand gebruikt, je zelf wel kan uitmaken wat teveel is...

                          In principe kan/mag je als particulier geen FACTUUR schrijven, omdat je geen BTW nummer hebt. Je mag echter wel een KWITANTIE schrijven.
                          Een kwitantie is niet meer dan een simpel blaadje papier waar op staat bv:
                          "xxx EUR ontvangen voor xx fotoboeken aan xxEUR/stuk"
                          Met de datum eronder, opgemaakt in dubbel en getekend door beide partijen (koper er verkoper).
                          Deze kwitantie kan de VZW waaraan je verkoopt inbrengen onder hun onkosten.
                          Als ze deze kwitantie inbrengen moet jij er echter wel voor zorgen dat jij deze verdiensten zeker inbrengt onder je 'diverse inkomsten' op je volgende belastingsaangifte.
                          Want als de fiscus ziet dat de VZW een kwitantie met jou naam op inbrengt, kunnen ze natuurlijk heel makkelijk controleren of jij deze inkomsten wel degelijk ingebracht heb

                          Ik hoop dat je hiermee iets bent
                          ok, ik denk dat ik hiermee kortbij een oplossing ben. een ding vraag ik me nog af.
                          stel: ik bestel 10 boeken , hetgeen ongeveer 680 euro kost verzendkosten incluis.zodanig kost één boek ongeveer 68 euro.( bestel je één boek kost die duurder omdat de verzendkosten altijd vast zijn.)
                          en stel: ik maak kwitantie op voor 700 euro met als het het ware een slordige 20 euro extra voor mijn 'werk' om het boek te ontwerpen. ik mag hier wel van ontwerpen spreken want het 66 pagina's tellend boek heb ik steevast de achtergronden veranderd, de voorgekauwde vorm anders geschikt, kaders gedraaid, kaders vergroot, toegevoegd weggenomen etc. (vandaar dat ik niet happig ben hen zelf het boek laten te bestellen omdat ik anders mijn opgeslagen werkstuk moet doorsturen).
                          dus ik maak voor hen een papier op van 700 euro. dan moet ik toch geen 700 euro inbrengen want ik moet die boeken aan pixum betalen. ik vul uiteindelijk toch maar 20 euro in hetgeen zal belast worden aan 33%...?
                          estamos llegando
                          http://users.telenet.be/studiocamosci

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

                            Als het ou over 20 € gaat, zwijg er dan over in je belastingsaangift.
                            Hou de factuur van Pixum goed bij, en als er ooit vragen over komen, dan zeg je dat 20€ komt van verplaatsingskosten. Geen haan die er naar zal kraaien.

                            Comment


                            • #15
                              Re: ik ben particulier. hoe factureer ik aan een vzw die btw nummer heeft

                              Jij moet altijd 700eur op je kwitantie zetten, aangezien dat dat het bedrag is wat de vzw uitgegeven heeft.
                              Jij kan dan idd maar 20eur op je belastingsaangifte inbrengen, maar moet er dan wel zorgen dat je de facturen van pixum bijhoudt, het kan namelijk goed zijn dat als de fiscus ziet dat de vzw een kwitantie op jou naam voor 700eur inbrengt, maar op jou belastingsaangifte maar 20eur terugvindt, dat niet pluis gaat vinden dan heb jij bewijsmateriaal nodig om aan te tonen dat je zelf 680eur onkosten (kosten voor de prints bij pixum) gehad hebt.

                              maar iig moet het bedrag dat jij ontvangt van de vzw gelijk zijn aan hetgeen op je kwitantie komt te staan
                              Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                              Foto-Alex

                              Comment

                              Working...
                              X