Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 24 PC-E: iemand ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 24 PC-E: iemand ervaring?

    Heeft iemand ervaring met bovenvermelde lens? Ik zou willen beginnen met architectuurfotografie, en deze lens lijkt hiervoor dan wel geschikt.
    Is het werken met tilt-shift niet te gecompliceerd, of wijst dit zichzelf snel uit?


    Kent iemand een winkel (in het Vlaams-brabantse/Brusselse) waar deze lens eventueel te huur is?


    Vr. groeten,
    Jesse
    www.jeverphotography.be
    D700; Nikon 24-85 G AFS ED; Nikon 80-200 ED 2.8; Nikon 50mm 1.8; Nikon 70-300 ED; 2x SB-800

  • #2
    Re: Nikon 24 PC-E: iemand ervaring?

    .........
    Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 17:37. Reden: spelfout, had bang van leonidas

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 24 PC-E: iemand ervaring?

      Ik gebruik ze nu net iets meer dan een maand. Ook vooral architectuurwerk, maar evengoed af en toe een wat landschapjes ook.

      De werkwijze van TheBigPicture vat het goed samen. Er kruipt heel wat tijd in het maken van een foto, maar het resultaat is de moeite waard.

      Ik ben zeer tevreden over de scherpte, de kleuren en het gebrek aan vervorming en flare. Als je wat te veel shift, dan krijg je natuurlijk wel wat vignettering en randonscherpte, maar dat is volkomen normaal bij extreme verstellingen.

      Tijdens mijn stageperiode heb ik ook gewerkt met de shiftlenzen van Canon, en ik moet zeggen dat ik de optische kwaliteit van de Nikon 24 mm als beter ervaar. Qua gebruiksgemak ligt het voordeel dan weer bij Canon. De canons zijn ietsje kleiner en lichter, maar vooral: het ontgrendelingsknopje om de lens te kunnen draaien is bij Canon veel beter ingeplant. Als je verticale opnames maakt, is dit knopje bij de Nikon uiterst moeilijk bereikbaar. Een flexibele pols is soms vereist.

      Het is natuurlijk overbodig om te zeggen dat je aan de 24mm het meeste plezier gaat beleven met een full-frame camera. Desalniettemin is ze ook bruikbaar op vele cropcamera's, mits een verlies aan beeldhoek.

      Voorbeelden vind je hier en hier

      Als je er eens eentje op groot formaat wil zien, dan moet je maar iets laten weten.
      Mijn website: www.nickvangoubergen.be

      Comment

      Working...
      X