Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mamiya NC1000S

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mamiya NC1000S

    Geachte,

    ik bezit een Mamiya NC1000S met bijhorende lenzen (Auto Mamiya-Sekor CS interchangeable lenses - bayonet mount).
    Mijn vraag is of ik deze lenzen kan gebruiken op de nieuwe digitale fototoestellen ?

    Alvast bij voorbaat dank

    Chille

  • #2
    Re: Mamiya NC1000S

    Ik ben bang van niet. Tenminste niet rechtstreeks en met behoud van functies.
    De tegenwoordige digitale camera's zijn allemaal autofocus, en met diafragma instelling en aansturing door de camera.
    Jouw lenzen hebben dat dacht ik niet.
    Je kan ze misschien wel met een verloopring op een dslr gebruiken, maar dan volledig manueel.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: Mamiya NC1000S

      Bedankt BasK,

      het zijn lenzen " fully automatic diaphragm, automatic exposure provision with full-open-aperture metering"

      Mvg,

      Chill

      Comment


      • #4
        Re: Mamiya NC1000S

        Ik heb hier ook nog zo'n toestel op zolder teruggevonden met 2objectieven en 2flitsers

        - mamiya CS 49 1:1,7 50mm
        - mamiya CS 52 1:2,8 135mm
        - agfatronic 240b flits opzetflits
        - braun 420bvc flits (hier zit een kabeltje bij maar past niet)

        Om de objectieven te gebruiken heb je dus een verloopring nodig?
        En de flitsen kunnen deze werken op een 450D?

        Comment


        • #5
          Re: Mamiya NC1000S

          De flitsen van die generatie hebben allen een te hoge spanning op het flitscontact en kunnen schade veroorzaken aan je toestel. Het loont echt de moeite niet om dat risico te nemen. Je vindt genoeg veilige flitsers op de tweedehandsmarkt die wel veilig zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Mamiya NC1000S

            De Agfatronic 240B heeft een ontsteekspanning van 238 V en dat is beslist te hoog voor de huidige generatie digitale camera's, met uitzondering van enkele Fuji's.
            De Braun 420BVC heeft een ontsteekspanning van 11,7 V.
            Omdat Canon wil dat je een Canon flitser koopt, beweren ze dat de ontsteekspanning niet hoger mag zijn dan 6 V.
            Of bij 11,7 V de camera de geest zal geven weet ik niet en proberen is geen optie.
            Om deze flitsers te kunnen gebruiken zul je een Wein Safe Sync moeten aanschaffen of zelf bouwen.

            Comment

            Working...
            X