Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IS aan of uit op statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IS aan of uit op statief

    Ik heb ergens gelezen dat een ISlens die op een statief staat niet echt goed presteert. Dus concludeer ik dat je op statief de IS af zet.
    Klopt dit of niet?
    Werk meestal met een Wimberley-schommelkop, maar zet deze bij "brave" beestjes wel dikwijls vast.

  • #2
    Re: IS aan of uit op statief

    Wordt aanbevolen, ja. Ik zet in ieder geval bij mijn twee IS objectieven (EF-S 17-55 f/2,8 en EF-S 55-250) de IS op af.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: IS aan of uit op statief

      Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
      Ik heb ergens gelezen dat een ISlens die op een statief staat niet echt goed presteert. Dus concludeer ik dat je op statief de IS af zet.
      Klopt dit of niet?
      Werk meestal met een Wimberley-schommelkop, maar zet deze bij "brave" beestjes wel dikwijls vast.
      Als je zo een wimberly kop gebruikt veronderstel ik dat er ook een nogal lange tele aan hangt en dan laat je de IS beter aan.

      Comment


      • #4
        Re: IS aan of uit op statief

        Bij m'n 500mm staat de IS altijd aan, zowel vanop monopod, rijstzak als statief , uit de hand is zoiezo geen optie, daarvoor ben ik niet stevig genoeg gebouwd
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: IS aan of uit op statief

          Werk inderdaad meestal met 500mm.

          Comment


          • #6
            Re: IS aan of uit op statief

            mijn is op mijn 100-400 staat ook altijd aan
            ALLE TIPS VAN ONGEVALLEN OF BRANDEN MAG JE ALTIJD GEVEN SMS OF BEL 0478379204
            WWW.PH-A.BE

            Comment


            • #7
              Re: IS aan of uit op statief

              Volgens mij hangt het ervan af.

              Als je zeker bent dat het stabiel staat en niet onderhevig is aan externe factoren als wind en virbaties, dan zet je hem toch best af vrees ik.

              Uiteraart is dat enkel een optie als je rustig kan scherpstellen op wat je exact wenst en dan met een externe sluiterknop bediend (of met uitstel van tijd).
              Canon 30Dtje ; 2 zoomlensjes ; SpeedLite flitsertje ; een onstabiel statief ; Kleine rugzak

              Comment


              • #8
                Re: IS aan of uit op statief

                Ik hoor langs alle kanten dat je IS/VR/OS altijd moet afzetten wanneer je op statief werkt (zelfs van mensen die fotografie doceren). Anders bestaat de kans dat hij bewegingen wil gaan compenseren die er helemaal niet zijn, waardoor je foto onscherp is.
                Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

                Comment


                • #9
                  Re: IS aan of uit op statief

                  Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
                  Ik hoor langs alle kanten dat je IS/VR/OS altijd moet afzetten wanneer je op statief werkt (zelfs van mensen die fotografie doceren). Anders bestaat de kans dat hij bewegingen wil gaan compenseren die er helemaal niet zijn, waardoor je foto onscherp is.
                  Alles hangt ook af van welke lens je gebruikt hé , op mijn 500F4 IS ( net als de TS dacht ik ) blijft de IS aanstaan ook als ie op een tripod staat ( een zware Gitzo ) , in de gebruikershandleiding van deze lens staat zelfs beschreven dat dit geen probleem is.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment

                  Working...
                  X