Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor binnenfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor binnenfotografie

    Welke lens kan ik best aanschaffen voor foto's binnen te maken? Moet een lichtsterke lens zijn (tis vooral voor babyfoto's dus tmoet niet echt een professionele lens zijn van 1000-en euro s he)

  • #2
    Re: welke lens voor binnenfotografie

    Op welke camera en wat voor onderwerpen?
    Welke lenzen heb je al?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor binnenfotografie

      Een lichtsterke (b.v. f/1,8) prime van 50mm of 85mm is goed betaalbaar. Mijn 17-55 f/2,8 is alleszins een stuk duurder. Trouwens, ik meen ergens gelezen te hebben dat een prime voor portretten minder vervorming zou geven dan een zoomlens. Kan iemand dat bevestigen?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor binnenfotografie

        primes geven gewoonlijk minder vervorming ja
        afhankelijk van de afstand:
        Sigma 30mm f/1.4
        Canon 50mm f/1.8 of f/1.4
        Canon 85mm f/1.8

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor binnenfotografie

          Als je liever een lichtsterke zoomlens wil, dan is er keuze tussen de Tamron 17-50 f2,8 XR DI en de Sigma 18-50 f2,8 EX DC, die kosten zo'n 400 euro.
          Dat zijn de goedkoopste breedhoekzoomlenzen voor een 1,5 of 1,6x crop camera.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor binnenfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Op welke camera en wat voor onderwerpen?
            Welke lenzen heb je al?
            oops vergeten. een Canon 450D en heb een 18-55 kit.
            of is deze 18-55 voldoende?
            Last edited by icecoldkillahh; 19 januari 2009, 06:59.

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor binnenfotografie

              Wat we bij die informatie van je lens nog missen is de lichtsterkte. Even snel gecheckt en die is f3,5-5,6, terwijl wij je hier allemaal lichtsterkere objectieven aanraden (f/2,8; f/1,8: f/1,4)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor binnenfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als je liever een lichtsterke zoomlens wil, dan is er keuze tussen de Tamron 17-50 f2,8 XR DI en de Sigma 18-50 f2,8 EX DC, die kosten zo'n 400 euro.
                Dat zijn de goedkoopste breedhoekzoomlenzen voor een 1,5 of 1,6x crop camera.
                de tamron 17-50mm staat nu 325euro

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor binnenfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
                  primes geven gewoonlijk minder vervorming ja
                  afhankelijk van de afstand:
                  Sigma 30mm f/1.4
                  Canon 50mm f/1.8 of f/1.4
                  Canon 85mm f/1.8
                  50 mm f/1.8 behoort volgens mij tot de basisuitrusting van elke fotograaf, zeker als je de kids (binnen) wilt vastleggen.

                  + kleine, onopvallende lens
                  + uiterst goedkoop (100 eur)
                  + zeer lichtsterk, perfect binnen te gebruiken zonder ISO-overkill
                  + herverkoopwaarde (als je naar de 1.4 zou overstappen)
                  + op 1.8 hele mooie DOF (wazige achtergronden)

                  - vast brandpunt, dus wat meer bewegen om je onderwerp te kadreren (geldt uiteraard voor alle primes.)


                  Persoonlijk ook heel veel plezier aan mijn Tamron 28-75 f/2.4 gehad. Einenlijk hele knappe, scherpe, lichte lens voor weinig geld (doe maar even een search op BD en laat je niet afschrikken door de scherpteproblemen van de allereerste series) - richtprijs 300 eur.
                  Last edited by Sjillie; 19 januari 2009, 21:43. Reden: dof op 1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens voor binnenfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Wat we bij die informatie van je lens nog missen is de lichtsterkte. Even snel gecheckt en die is f3,5-5,6, terwijl wij je hier allemaal lichtsterkere objectieven aanraden (f/2,8; f/1,8: f/1,4)
                    f2.8 vind ik persoonlijk té weinig lichtsterk. Verschil met f3.5 is te klein. Zeker gezien de kostprijs.

                    Als het puur om lichtsterkte gaat, zou ik toch kijken naar f1.8-1.4.
                    Sigma 30mm f1.4 kan ik aanraden, alsook de basis 50mm f1.8, waar je niets meer verkeerd kan doen, gezien de prijs. Wel is 50mm eigenlijk 80mm op een 40D.

                    Daarom dat de Sigma mijn voorkeur heeft. Of Canon equivalent.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens voor binnenfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      f2.8 vind ik persoonlijk té weinig lichtsterk. Verschil met f3.5 is te klein. Zeker gezien de kostprijs.
                      Klopt - maar niet helemaal. Die f/3.5 is op 18 mm. Eens je naar 50mm gaat zit je tegen de f5.6
                      En dan wordt het verschil met een f2.8 ineens wél wat groter.

                      (Wat ook een rol speelt is op de lens op grootste opening ook effectief scherp is.)

                      Icecoldkillah - wat ben je voor de rest nog plan te fotograferen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens voor binnenfotografie

                        bedankt! Die 50 f1.8 is een goed(koop) idee...!!!! Die gaat het worden voor den bébé

                        voor de rest wil ik all round fotograferen, vanalles en nog wat. Maar dan koop ik me nog wel, bv een 17-85 of zo of hebben jullie nog zo dergelijke schitterende tips, maar dan voor te all rounden?

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens voor binnenfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                          bedankt! Die 50 f1.8 is een goed(koop) idee...!!!! Die gaat het worden voor den bébé
                          nicknaam voor die lens is dan ook niet voor niets de 'plastic fantastic'

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens voor binnenfotografie

                            was het niet net andersom
                            ik heb de nikon versie ervan, maar
                            hoe meer f**k hoe meer vreugd

                            **=ol

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens voor binnenfotografie

                              De ene zegt "plastic fantastic", de andere (waaronder ikzelf) "fantastic plastic". Alleszins, en er zijn er maar weinigen die dit niet zullen beamen: de 50mm f/1.8, zij het voor Canon, Nikon of welke camera dan ook, is een zeer betaalbaar objectief, o.m. voor portretten bij weinig licht. Je moet er wel mee leren werken, en, omdat het een prime is: je voeten moeten voor de "zoom" zorgen!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X