Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor sportfotografie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor sportfotografie.

    Mijn eerste post hier op het forum.

    Misschien is dit al eens ter sprake gekomen in deze topic, maar als sportfanaat ben ik op zoek naar de geschikte lens om mooie sportfoto's te trekken.

    Ik wil mij ook niet blauw betalen om een super, gesoftisticeerde lens aan te kopen.

    Mijn toestel is een Canon 350D (ik weet het, al redelijk oud).
    Last edited by Ragabash; 15 januari 2009, 13:19.

  • #2
    Re: Tips voor sportfotografie.

    Oorspronkelijk geplaatst door Ragabash Bekijk bericht
    Mijn toestel is een Canon 350D (ik weet het, al redelijk oud).
    Dat doet er niet echt toe.

    Koop er een Canon 70-200 L F4 voor, tweedehands te vinden voor minder dan 450 euro. En daar ga je nooit spijt van hebben.
    Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor sportfotografie.

      zijn de sporten die je wenst te trekken voornamelijk binnen of buiten?
      in geval van binnen zal je toch een investering moeten doen voor lichtsterke objectieven.
      buiten zal dit (overdag) minder doorslaggevend zijn.
      een 70-200 f4 is dan meestal wel genoeg (tenzij ze op afstand zijn)
      een andere (veel) goedkopere oplossing is domweg de 75-300 usm. het is alles behalve een toplens, maar mits wat oefening krijg je er zeker ook mooie resultaten mee (ik ben daarmee begonnen, om dan over te stappen op een 100-400 en een 70-200)
      andere opties zijn natuurlijk primes, maar ik vind een zoomlens veel gemakkelijker, zeker bij sport
      hopelijk heb je hier iets aan
      Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor sportfotografie.

        Oorspronkelijk geplaatst door Meneer Peeters Bekijk bericht
        Dat doet er niet echt toe.

        Koop er een Canon 70-200 L F4 voor, tweedehands te vinden voor minder dan 450 euro. En daar ga je nooit spijt van hebben.

        Ik denk dat het er veel toe doet , misschien is het beter om even te vragen welke sporten de TS wil gaan fotograferen, het zou zonde zijn om de TS 450 euro te laten besteden aan een F4 lens voor bvb indoor sporten te gaan fotograferen, veel soeps zal daar niet uitkomen denk ik zo ( tenminste als het geen proff. tornooien zijn ).

        Voor buiten in goed licht zal een 70-200 F4 best lukken maar hou er rekening mee dat voor binnen F4 zeker niet zal volstaan ( het laatste minivoetbaltornooi dat ik fotografeerde heb ik noodgedwongen de 135 F2 moeten gebruiken vol open en op iso 3200 )
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor sportfotografie.

          Bedankt alvast voor de tips.

          De sporten die ik voor al wil fotograferen zijn:
          Binnen: IJshockey
          Buiten: Golf, Base- en softball

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor sportfotografie.

            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Ik denk dat het er veel toe doet , misschien is het beter om even te vragen welke sporten de TS wil gaan fotograferen, het zou zonde zijn om de TS 450 euro te laten besteden aan een F4 lens voor bvb indoor sporten te gaan fotograferen, veel soeps zal daar niet uitkomen denk ik zo ( tenminste als het geen proff. tornooien zijn ).

            Voor buiten in goed licht zal een 70-200 F4 best lukken maar hou er rekening mee dat voor binnen F4 zeker niet zal volstaan ( het laatste minivoetbaltornooi dat ik fotografeerde heb ik noodgedwongen de 135 F2 moeten gebruiken vol open en op iso 3200 )
            Hangt af van de verlichting indoor. Ik heb al met een 70-200 L F4 indoor volleybal deftig kunnen fotograferen. De TS zei ook dat hij geen al te hoge budgetten wou spenderen vandaar dat ik de 70-200 F4 aanraadde. En gezien de sporten die hij nu vermeld lijkt dit nog niet zo'n slecht idee...

            Mijn stelling 'doet er niet toe' refereerde naar de 'oude 350D'. Ik heb ook nog zo'n toestel en dat werkt perfect voor sporten, het vergt alleen wat oefening...
            Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor sportfotografie.

              Als je met een F4 lens behoorlijke indoorplaten kan schieten met een 350D ( die je niet op iso 1600 moet zetten denk ik ? ) dan is die sporthal toch behoorlijk verlicht en dan gaat het waarschijnlijk over sport gaan op behoorlijk niveau , ik weet niet wat de TS van plan is op dat vlak maar voor indoorsporten zou ik eerder een 85 F1.8 kiezen ipv die F4 lens , daarentegen zal voor buiten F4 dan weer volstaan, alleen is dan de vraag of je met 200mm iets kan aanvangen, ik heb nu al een aantal keren een golftornooi gaan fotograferen en ik stel vast dat als je de spelers wat respecteert je al snel een lens tussen de 300 en 500mm nodig hebt.
              Last edited by RDB; 15 januari 2009, 14:54.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor sportfotografie.

                Sigma 70-200 f2.8 kan een mooie sportlens zijn. Niet te duur en f2.8, dus mooie achtergrond onscherpte, indien gewenst...
                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor sportfotografie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Als je met een F4 lens behoorlijke indoorplaten kan schieten met een 350D ( die je niet op iso 1600 moet zetten denk ik ? ) dan is die sporthal toch behoorlijk verlicht en dan gaat het waarschijnlijk over sport gaan op behoorlijk niveau , ik weet niet wat de TS van plan is op dat vlak maar voor indoorsporten zou ik eerder een 85 F1.8 kiezen ipv die F4 lens , daarentegen zal voor buiten F4 dan weer volstaan, alleen is dan de vraag of je met 200mm iets kan aanvangen, ik heb nu al een aantal keren een golftornooi gaan fotograferen en ik stel vast dat als je de spelers wat respecteert je al snel een lens tussen de 300 en 500mm nodig hebt.
                  De ruis op ISO1600 van een 350D kan er gerust me door. Het klopt dat het een goed verlichte hal was, al hangt dit niet altijd af van het niveau waarop er gespeeld wordt.. In Averbode (Eredivisie volleybal) bijvoorbeeld is het licht bijzonder slecht, daar valt zelfs op 2.8 nauwelijks te werken. Waar een dorp verder in een kleine volleybalzaal waar men niet hoger speelt dan provinciale het licht heel goed is..

                  Een golftornooi heb ik nog nooit van dichtbij gezien, maar hier moet ik RDB in volgen, de afstanden gaan daar vrij groot zijn neem ik aan. Voor indoor ijshockey zou de 85mm 1.8 wel ideaal zijn, maar daar ben je voor de andere sporten dan weer niet zoveel mee.
                  Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips voor sportfotografie.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Meneer Peeters Bekijk bericht
                    Voor indoor ijshockey zou de 85mm 1.8 wel ideaal zijn, maar daar ben je voor de andere sporten dan weer niet zoveel mee.
                    Voor indoor ijshockey(er is trouwens maar 1 outdoor piste in Belgie voor ijshockey en dat is Herentals) is een 85mm prime verre van ideaal.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ragabash Bekijk bericht
                    De sporten die ik voor al wil fotograferen zijn:
                    Binnen: IJshockey
                    Buiten: Golf, Base- en softball
                    TS is van Antwerpen, dus veronderstel ik dat hij ijshockey zal willen trekken in Deurne.
                    De lichtomstandigheden vereisen daar bijna altijd ISO1600, tenzij het een jeugdreeks tijdens de middag is, waarbij je wat extra licht hebt van boven en opzij.
                    Wil je de hogere reeksen ' s avond ook trekken, kun je bijna niet naast een 2.8 lens. Indien je een beetje wil investeren, zou ik de Sigma 70-200/2.8 aanraden, die je hier wel meer aangeboden ziet. €450 is haalbaar tweede hands.
                    Best ga je voor de oudste(non Macro), daar die wat beter is dan de Macro versie(van de Macro versie is er ook nog een nieuwere versie maar die weet ik niet of ze terug beter is.)
                    Ik loop daar vrij veel rond, al dan niet met camera, en als je vragen hebt, mag je me gerust tegen houden.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips voor sportfotografie.

                      Gewoon de 70-200 2.8 van canon kopen. Met deze lens fotografeer ik al twee jaar sportwedstrijden.( volleybal, voetbal , wielrennen) Sport is beweging en snelheid. Dus is die 2.8 echt wel het minimum.

                      Geweldig lensje.

                      Gr David
                      Gr David

                      Comment

                      Working...
                      X