Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoombereik maal 1.5?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoombereik maal 1.5?

    Goedendag allemaal,

    Deze avond heb ik mij laten vertellen in een winkel dat als je de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM op een Canon 40D zet, je het bereik met 1,5 moet vermenigvuldigen, zodat het eigenlijk dus 42-202 krijgt.
    Dit zou dus betekenen dat je totaal geen groothoek meer hebt, en dus eigenlijk alleen maar een stuk verder zit.

    Mijn vraag aan jullie is of dit klopt, of niet.
    Als het namelijk wel klopt, dan ga ik denk ik toch maar voor de 17-85 KIT lens.


    //

    Het is dus niet dezelfde groothoek als de Fujifilm FinePix S9600 (normale digitale camera), welke bij de specificaties een bereik aangeeft van 28-300?
    Want de 28mm op de Fujifilm is voor mij dichtbij genoeg.

  • #2
    Re: Zoombereik maal 1.5?

    Oorspronkelijk geplaatst door Ron45 Bekijk bericht
    Goedendag allemaal,

    Deze avond heb ik mij laten vertellen in een winkel dat als je de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM op een Canon 40D zet, je het bereik met 1,5 moet vermenigvuldigen, zodat het eigenlijk dus 42-202 krijgt.
    Dit zou dus betekenen dat je totaal geen groothoek meer hebt, en dus eigenlijk alleen maar een stuk verder zit.

    Mijn vraag aan jullie is of dit klopt, of niet.
    Als het namelijk wel klopt, dan ga ik denk ik toch maar voor de 17-85 KIT lens.


    //

    Het is dus niet dezelfde groothoek als de Fujifilm FinePix S9600 (normale digitale camera), welke bij de specificaties een bereik aangeeft van 28-300?
    Want de 28mm op de Fujifilm is voor mij dichtbij genoeg.
    Sterker nog, je moet x1.6 doen. De crop camera's van Minolta en Nikon zijn x1.5

    Comment


    • #3
      Re: Zoombereik maal 1.5?

      je lens behoudt de optische eigenschapen van een 28-135,
      maar krijgt de beelduitsnede van een 45-210 lens.

      dist is wat men noemt de "crop-factor", bij jouw eos is dit 1.6.
      en inderdaad, breed zal die lens niet meer zijn, maar ze behoudt dus wel de vervorming van een 28mm.
      waar vroeger een "standaard breedhoek" 28 mm was (is, op FF), is dit bij de crop-toestellen (canon, nikon, ...) verschoven naar 18mm.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Zoombereik maal 1.5?

        De EF-S 17-85 IS is eigenlijk gemaakt om ongeveer hetzelfde bereik te krijgen op een 1,6x crop-camera als de oudere 28-135 op een full-frame (film) camera.

        Ik heb de 28-135 een hele tijd gebruikt op een EOS 300D, maar dan had ik ook geregeld de kitlens nodig om binnen foto's te maken. Buiten was het bereik van de 28-135 meestal vrij handig, maar binnen was die 28mm in veel gevallen toch niet "breed" genoeg.

        Een EF-S 17-85 IS kan je hier geregeld tweedehands vinden in de koopjeshoek, meestal wordt die verkocht na aankoop van een lichtsterker alternatief.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Zoombereik maal 1.5?

          Bedankt voor alle info, voor mij is t nu een stuk duidelijker geworden!

          Comment

          Working...
          X