Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Les Alpes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Les Alpes



    of ?

  • #2
    Re: Les Alpes

    Prachtig beeld

    Comment


    • #3
      Re: Les Alpes

      mooi beeld, maar vraag me af wat de strepen in de blauwe lucht zijn..

      Comment


      • #4
        Re: Les Alpes

        Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
        mooi beeld, maar vraag me af wat de strepen in de blauwe lucht zijn..
        jah keb het ook gemerkt, ik denk dat het door overlay van zwarte gradient komt, ik had geen polarizer mee en wou met pc lucht verdonkeren...

        Comment


        • #5
          Re: Les Alpes

          Oorspronkelijk geplaatst door ioulian Bekijk bericht
          jah keb het ook gemerkt, ik denk dat het door overlay van zwarte gradient komt, ik had geen polarizer mee en wou met pc lucht verdonkeren...
          dat kan ook zonder pola hoor, kwestie van instellen en in RAW schieten.
          wat is trouwens de exif!!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Les Alpes

            jah, ik en RAW gaan niet samen Exif:

            ISO: 100
            schuttertijd: 1/1000
            diafragma: F/4.5

            Comment


            • #7
              Re: Les Alpes

              Oorspronkelijk geplaatst door ioulian Bekijk bericht
              jah, ik en RAW gaan niet samen Exif:

              ISO: 100
              schuttertijd: 1/1000
              diafragma: F/4.5
              Raw vindt ik toch een aanrader, wat je achteraf aan korrectie kan doen is enorm tov jpg.
              Soms zou je kunnen denken dat een foto meteen zo goed mogelijk moet zijn, maar in bepaalde omstandigheden is het niet haalbaar, zoals onderwaterfotografie.
              Ik heb een raw bestand omgezet naar jpg en dan bij de twee zo goed mogelijk de kleuren proberen recht te zetten. RAW biedt veel meer mogelijkheden, oordeel maar zelf:



              In de foto zou wat meer contrast de foto wat leveniger gemaakt hebben, ligt het aan mij of merk ik een lichte blauwzweem in het schaduwgedeelte?
              Last edited by kurrywurry; 16 januari 2009, 08:23.
              Happy to be a MACcie
              Visit http://www.kurtwarlop.com for more

              Comment


              • #8
                Re: Les Alpes

                Oorspronkelijk geplaatst door ioulian Bekijk bericht
                jah, ik en RAW gaan niet samen Exif:

                ISO: 100
                schuttertijd: 1/1000
                diafragma: F/4.5
                Ik heb zo mijn bedenkingen bij je gebruikte diafr. 4.5 kon makkelijk naar 11 gegaan zijn als je nu op 1/1000 zit komt de foto altijd tengoede en zeker voor landschap

                Comment


                • #9
                  Re: Les Alpes

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  dat kan ook zonder pola hoor, kwestie van instellen en in RAW schieten.
                  wat is trouwens de exif!!
                  grt,bouk.
                  euh,
                  Alsof die strepen in die blauwe lucht daar iets mee te maken hebben.
                  Vanuit Raw kan je net zo goed slechte bewerkingen uitvoeren. Voor je hier iets toont zet je om naar jpg en kan je evengoed te veel compressie toepassen (wat wellicht de oorzaak is). De aquariumvoorbeelden tonen hier ook niets aan.
                  Natuurlijk bied RAW meer mogelijkheden tot bewerking, maar je kan niet alle kleurzwemen of streeppatronen daaraan wijten hoor.

                  Over de foto: Heel mooie compositie. Een beetje meer contrast in de bergen had gemogen. Spijtig van die lucht.
                  Last edited by pichayandege; 16 januari 2009, 13:13.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Les Alpes

                    Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                    euh,
                    Alsof die strepen in die blauwe lucht daar iets mee te maken hebben.
                    Vanuit Raw kan je net zo goed slechte bewerkingen uitvoeren. Voor je hier iets toont zet je om naar jpg en kan je evengoed te veel compressie toepassen (wat wellicht de oorzaak is). De aquariumvoorbeelden tonen hier ook niets aan.
                    Natuurlijk bied RAW meer mogelijkheden tot bewerking, maar je kan niet alle kleurzwemen of streeppatronen daaraan wijten hoor.

                    Over de foto: Heel mooie compositie. Een beetje meer contrast in de bergen had gemogen. Spijtig van die lucht.
                    Met die "aquarium voorbeelden" die in volle zee op ongeveer 25m diepte genomen zijn wil ik enkel aantonen dat je veel beter de kleuren kunt rechtzetten en meer nabewerkingsmogelijkheden hebt met een raw bestand. Het is per slot van rekening rechtstreekse niet geinterpreteerde sensor informatie, waar je zonder verlies van kwaliteit mee verder kan werken. Kleurzwemen kunnen met een raw bestand wel degelijk beter bewerkt worden dan met een jpg bestand
                    Happy to be a MACcie
                    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

                    Comment


                    • #11
                      Re: Les Alpes

                      wow die voorbeelden van die visjes zijn prachtig, ik bedoel, RAW is prachtig, ik zal es proberen om nu in raw te fotograferen, maar ik kan niet echt mee werken, maarja, je moet ergens beginnen thx!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Les Alpes

                        Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                        Met die "aquarium voorbeelden" die in volle zee op ongeveer 25m diepte genomen zijn wil ik enkel aantonen dat je veel beter de kleuren kunt rechtzetten en meer nabewerkingsmogelijkheden hebt met een raw bestand. Het is per slot van rekening rechtstreekse niet geinterpreteerde sensor informatie, waar je zonder verlies van kwaliteit mee verder kan werken. Kleurzwemen kunnen met een raw bestand wel degelijk beter bewerkt worden dan met een jpg bestand
                        Wat ik bedoelde was het volgende. Vertrekkend van een origineel kan je met jpg bewerkingen tot (ik zeg maar iets) 50 resultaten komen en met Raw bewerkingen tot 150 resultaten. Het gaat niet op om te stellen "in Jpg wordt dit het resultaat en in Raw kan je dat krijgen.". Ik ontken de veel meer uitgebreide mogelijkheden van Raw niet, maar zo'n voorbeeld kan dat niet bewijzen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Les Alpes

                          Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                          Wat ik bedoelde was het volgende. Vertrekkend van een origineel kan je met jpg bewerkingen tot (ik zeg maar iets) 50 resultaten komen en met Raw bewerkingen tot 150 resultaten. Het gaat niet op om te stellen "in Jpg wordt dit het resultaat en in Raw kan je dat krijgen.". Ik ontken de veel meer uitgebreide mogelijkheden van Raw niet, maar zo'n voorbeeld kan dat niet bewijzen.
                          Het enige wat ik wilde aantonen is dat een foute kleurzweem (in dit geval zeer blauw door het water) veel beter kan gecorrigeerd worden in raw dan in jpeg. Bij beide afbeeldingen ben ik tot het uiterste gegaan om een deftig evenwicht te behouden. Met jpeg zit je gewoon veel vlugger aan het einde omdat je gewoon alle kleuren platslaat.
                          De toegepaste correcties zijn vooral niveau, witbalans, contrast, exposure. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van aperture 2.1.

                          Voor gewone snapshots is jpeg meestal zeer goed, omdat de automatische witbalans in de meeste toestellen super goed werkt. als je echter onder speciale omstandigheden moet fotograferen (sneeuw is er zo één, onder water ook) zou je resoluut voor raw moeten gaan, omdat het fototoestel zich nogal dikwijls eens verslikt in die omstandigheden.
                          Kennis is natuurlijk dan ook nog een must (bijvoorbeeld weten weinig vakantiekiekjesmakers dat je bij sneeuw moet overbelichten)
                          Happy to be a MACcie
                          Visit http://www.kurtwarlop.com for more

                          Comment

                          Working...
                          X