Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat tips voor huwelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat tips voor huwelijk

    Deze week ben ik door vrienden gevraagd om wat foto's te nemen op hun huwelijk. Om persoonlijke redenen wenst het koppel geen beroep te doen op een proffesionele fotograaf en ik ben ook geen vervanger van de prof.(laat dit duidelijk zijn) maar niet tegenstaande wil ik toch mijn uitertste best doen om die mensen een mooie herinnering te bezorgen.

    Ik heb hier op BD al enkele topics gelezen ivm welke lenzen en zo, maar de eerlijkheid verplicht mij te zeggen dat ik daar niet echt veel van snap. Ik heb momenteel een basis aan lenzen die ik graag gebruik maar is dit voldoende of genoeg voor wat ik nodig heb.

    Ik heb ook maar één body ter beschikking (eos 40D) en daar zal ik het dus proberen mee te doen.

    Wat kan u mij aanraden als eventuele extra aankoop zodat ik deze mensen een mooi set aan foto's kan geven van hun dag.

    Ps Ik wil er ook nog even dit aan toevoegen dat ik de foto's van op een afstand wens te nemen zodat niet alleen de trouwers maar ook de familie kan genieten van het gebeuren en ik dus niet constant op een halve meter van het paar moet klikjes maken.


    Ik hoop op dat ik veel nuttige informatie mag ontvangen van jullie.

    Leyton.
    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

  • #2
    Re: Wat tips voor huwelijk

    Is aankopen niet een beetje riskant? Waarom niet huren wat je graag zou hebben. Huur dan gelijk bvb een 5D, heb je 2 body's waar je elk een lens kan opschroeven. Dan kan je de 17-85 op de 5D zetten en de 75-300 op de 40D. heb je aan weerskanten voldoende bereik en loop je niet constant te schoeven
    http://www.dannydemeyer.be

    Comment


    • #3
      Re: Wat tips voor huwelijk

      Op plaatsen zoals kerk, gemeentehuis en feestzaal zijn de lichtomstandigheden meestal niet ideaal. Een lichtsterke (f/2.8) lens is dus zeker aan te raden om genoeg omgevingslicht te kunnen opvangen om de sfeer goed weer te geven.

      Het zoombereik dat je beoogt zal afhankelijk zijn van de afstand die je wenst te behouden. Maar je zal ook zeker voor groepsfoto's en tijdens het feest nadien een bereik rond 24mm nodig hebben.

      Ik zie dat je ook een externe flash hebt, waarmee je kan inflitsen.
      Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

      Comment


      • #4
        Re: Wat tips voor huwelijk

        Reportage, ik zou altijd flitsen, dus zeker buiten flitsen, binnen ga je moeten flitsen om alles een beetje te kunnen verslaan. Daarom laat je de 550 op de camera staan en werk manueel, je kiest een snelheid die bruikbaar is voor je brandpunstafstand

        (Als je toch iets gaat huren, ga dan voor een lichtsterke zoom, persoonlijk zou ik het doen met een 24-70 mm F2,8 l USM, want je wens, afstand bewaren vraagt veel licht, dus veel energie van je flitser, die ga je niet altijd hebben, dus soms ga toch dichterbij komen, en dan is deze lens steengoed. Tweede lens die ik je kan aanraden is de 70 200 f2.8 L USM, maar dan moet je afstand houden en dat is niet op iedere locatie mogelijk)

        Kies het diafragma zo dat je een voldoende dieptescherpte hebt maar niet echt meer dan nodig, ik zou gaan voor 125ste op F5,6 binnen, buiten ga je moeten zien (meten dus) hoe licht het die dag is je past je snelheid daar op aan. En buiten werk je op 100 ISO, binnen werk je op 400 of 800 ISO. Je flits zet je in ETTL modus en je kiest voor alle zekerheid de highsync, zo kan zowel binnen als buiten gebruik maken van je flits, ook al gaat de sluitersnelheid boven 1/250ste.

        Het is de bedoeling van zo weinig mogelijk te moeten instellen of veranderen tijdens de cermonie, daarom kies ik voor deze werkwijze. In sommige gevallen is het enkel de ISO die ik aanpas bij het naar binnen of buiten gaan.

        Wat de bedoeling is van deze setup, sfeer bewaren binnen en het koppel los maken van de achtergrond buiten. De sluitersnelheid heeft invloed op het omgevingslicht, het diafragma op de dieptescherpte, en de flits op het onderwerp. Steek die gedachte goed in je koppeke. Een compenstatie aan de flits + of - gaat dus het koppel meer of minder belichten, en compensatie aan de snelheid gaat dus de omgeving meer of minder belichten.

        Tot daar in het kort mijn werkwijze voor reportage in het algemeen, wat je goed zou uitkomen is een extra batterypack voor je flits, dat verkort de oplaadtijd (full power) tot ongeveer 1,2 sec en verhoogt je autonomie naar minimaal 400 flitsen full power met één set aan batterijen, dan zijn er dan wel 12, vier in de flits en acht in het extern pack.

        Probeer het eerst is voor de cermonie zodat je meer beseft waar het om gaat, verder wens ik je veel succes

        MVG, Jeff
        Last edited by Digipics357; 14 januari 2009, 10:27.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Wat tips voor huwelijk

          Oorspronkelijk geplaatst door Den D. Bekijk bericht
          Dan kan je de 17-85 op de 5D zetten en de 75-300 op de 40D. heb je aan weerskanten voldoende bereik en loop je niet constant te schoeven
          Dit kan NIET ! De 17-85 is een EF-S lens, die past niet op een 5D. Wat jij moet doen is de 40D gebruiken die je hebt en een 5D met 24-70 f/2.8 en 580EX II huren, daarbij nog de 70-200 f/2.8 IS USM huren en die op je 40D zetten ... dat is de combinatie die je voor een huwelijk moet gebruiken.

          Zelfs een 24-105 kan je gebruiken tijdens het feest, gewoon de juiste balans ambient en flitslicht gebruiken en met f/4.0 kan je schitterende foto's maken (wel met hoge ISO's natuurlijk, 800 zou moeten volstaan)

          Ik gebruik een 40D met 17-55 f/2.8 IS USM en een tweede 40D met 70-200 f/2.8 L IS USM, beide met 580EX II flits. Soms ook de 24-105 f/4.0 L IS USM op de eerste body, maar zeker met 2 body's werken, geen lenswissels tijdens een huwelijksreportage ... daar heb je geen tijd voor.

          Als je niets wil huren of bijkopen, zet dan de 17-85 op je 40D met je 550 flits en probeer toch een 2e crop body te lenen bij een vriend waar je dan de 75-300 kan opzetten.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Wat tips voor huwelijk

            Ik zou u aanraden te werken met materiaal dat u gewend bent want een 5D is een totaal andere camera. Ga je bijvoorbeeld een vertrouwde 50mm op de 5D zetten, dan ga je een heel ander resultaat hebben. Als je al iets wil bijkopen koop dan een goede flitser bijvoorbeeld de Metz Mecablitz 58 AF-1 Canon en (als er nog fondsen over zijn) de EF 28/1.8 USM die gelijk is aan een 45mm is op uw 40D. Ga vooral op voorhand de kerk verkennen met alles bij de hand en maak foto's, veel foto's en bekijk de resultaten zodat je mogelijke fouten kan verbeteren. Een huwelijk reportage maken doe je niet zomaar in 1,2,3 hoor. Ik wens je veel geluk en maak er het beste van

            Grtz, RF

            EDIT: Zie pas nu dat je al een goede flitser hebt .
            Last edited by Red Falcon; 14 januari 2009, 11:08.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Wat tips voor huwelijk

              Neem vooral voldoende reservebatterijen en/of een snellader mee voor je flits.
              Voorts zou ik ook zoals Red Falcon hierboven aanraden om enkel met een camera die je volledig vertrouwd is te werken.
              Qua objectieven ga je voor het pure reportagegedeelte (dus het "verslag uitbrengen") genoeg hebben aan die 17-85. Wil je tussendoor een paar close-ups nemen, wissel dan even naar je 180 mm of je 75-300.
              En flitsen (zie post 4 van Digipics357 en planet neil).

              Succes !

              Comment


              • #8
                Re: Wat tips voor huwelijk

                Nu had ik nog een vraagje, welke instelling worden meestal genomen door jullie.
                Waar moet ik op lettten zodat ik zeker ben dat wanneer ik de trouwers van de zijkant fotografeer ik voldoende scherpte heb op beide personen met een wazige achtergrond.
                Alle tips zijn welkom.
                Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
                De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat tips voor huwelijk

                  Oorspronkelijk geplaatst door leyton Bekijk bericht
                  Nu had ik nog een vraagje, welke instelling worden meestal genomen door jullie.
                  Waar moet ik op lettten zodat ik zeker ben dat wanneer ik de trouwers van de zijkant fotografeer ik voldoende scherpte heb op beide personen met een wazige achtergrond.
                  Alle tips zijn welkom.
                  zorg gewoon dat ze er scherp opstaan... en vergeet de wazige achtergrond, daar heb je de lenzen niet voor... een 70-200mm 2.8 zou hier voor kunnen dienen, op 200mm en zowiezo ga je ze noooit allebij scherp hebben als je ze vanop zij schiet en een wazige achtergrond wilt... Bekommer je daar niet om, zorg gewoon dat ze er op staan! je zal merken dat dat alleen al soms een opgave is, alles gaat zo rap! zet je camera op aperture priority F8 en gebruik fill flash, dan heb je ze scherp...

                  zorg dat je veeeeel geheugen kaarten en batterijen mee hebt!
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat tips voor huwelijk

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    zorg gewoon dat ze er scherp opstaan... en vergeet de wazige achtergrond, daar heb je de lenzen niet voor... een 70-200mm 2.8 zou hier voor kunnen dienen
                    zorg dat je veeeeel geheugen kaarten en batterijen mee hebt!
                    Daar ben ik mij ook wel van bewust, Ik heb er over nagedacht eentje te huren maar in de streek van west vlaanderen vind ik geen verhuurbedrijven.

                    Indien er iemand een plaats kent voor verhuur mag het mij steeds laten weten of indien iemand bereid is om mij een lens uit te lenen mag mij ZEKER contacteren. Natuurlijk tegen betaling en huurwaarborg.O ja een tweede toestel zou natuurlijk ook fijn zijn want dat is wat iedereen mij aanraad.
                    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
                    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat tips voor huwelijk

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      Dit kan NIET ! De 17-85 is een EF-S lens, die past niet op een 5D.
                      klopt, mijn frank was te laat gevallen
                      http://www.dannydemeyer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat tips voor huwelijk

                        Misschien niet direct van belang maar ik hou bij dergelijke gelegenheden toch rekening met het feit dat een camera ook kan haperen en tijdens zo'n gelegenheid krijg je maar één kans. Een backup camera is geen overbodige luxe, 't zou moeten lukken maar je weet maar nooit. ( ik heb het ooit voorgehad, gelukkig de avond ervoor ) Nu heb ik altijd een Fuji S100FS als backup bij, geen DSLR maar voldoende om me uit de nood te helpen in geval van nood.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat tips voor huwelijk

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Misschien niet direct van belang maar ik hou bij dergelijke gelegenheden toch rekening met het feit dat een camera ook kan haperen en tijdens zo'n gelegenheid krijg je maar één kans. Een backup camera is geen overbodige luxe, 't zou moeten lukken maar je weet maar nooit. ( ik heb het ooit voorgehad, gelukkig de avond ervoor ) Nu heb ik altijd een Fuji S100FS als backup bij, geen DSLR maar voldoende om me uit de nood te helpen in geval van nood.
                          Dat is dan ook de reden dat ik op zoek ben naar een tweede toestel, maar in mijn vriendenkring of kenissen is niemand die een toestel heeft, alleen maar een compact.


                          Dus daarom een oproep.....
                          Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
                          De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

                          Comment

                          Working...
                          X