Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300mm met extenders

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300mm met extenders

    hello,

    ik heb op het forum al t een en ander opgezocht over een 300mm met extenders maar vind enkel info over de combo 300mm + 1.4x extender.

    Ik vroeg me af hoe de 300mm zich gedraagt qua scherpte en AF met een 2x extender?

    Je hebt dan een 600 f/8 IS en gezien ik een 1D mkII ga kopen heb ik dan nog AF.
    Is dit een doenbare combo of beter afblijven en de 2x extender voor de lichtsterkere (en duurdere ) teleprimes laten? Het zou op termijn voor natuurfotografie zijn en een 400 2.8 of een 500 4 is me te duur...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site


  • #2
    Re: 300mm met extenders

    Zeg nu zelf Hans, f/8 is toch heel donker hé.
    Waarom kijk je niet uit naar de 100-400 IS of de Sigma 120-400 OS?
    Niet zo heel lichtsterk maar voldoende voor wat je ze wilt gebruiken.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: 300mm met extenders

      eigenlijk wel ja... f/8 is inderdaad veel te donker...

      is 400mm genoeg voor natuur? die 100-400 heb ik altijd al een leuke lens gevonden ja
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: 300mm met extenders

        Wat bedoel je eigen met natuur, dat is zo alles omvattend hé.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: 300mm met extenders

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Wat bedoel je eigen met natuur, dat is zo alles omvattend hé.

          Grtz, RF
          vogels en groot wild
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: 300mm met extenders

            voor kleine vogeltjes kom je er niet zonder schuilhut op 400mm, voor al de rest is het een pracht van een lens

            f/8 zou idd enkel bruikbaar zijn bij extreem goede lichtomstandigheden denk ik... om dan nog je sluitertijd goed te krijgen en eventueel een stop bij te stellen ten goede van de scherpte kan niet simpel zijn...
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

            Comment


            • #7
              Re: 300mm met extenders

              Met een 600mm ook niet zeker die vogeltjes zijn veel te schuw.
              En dan is er nog het geluid van de camera die gedempt moet worden, zonder dan nog een zeer stevig statief te vergeten. Dit alles samen is al een dure investering hoor.
              Ik heb een week geleden die Sigma 120-400 in handen gehad en foto's van gezien, van vliegtuigen en vogeltjes. Alle foto's waren heel scherp met een pracht van een bokeh bij de 'vogeltjes' foto's. Dat is een betaalbare lens met prachtige prestaties

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: 300mm met extenders

                t zal dan nog effe wachten zijn
                eerst een 70-200 2.8 sparen.
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: 300mm met extenders

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                  eigenlijk wel ja... f/8 is inderdaad veel te donker...
                  Ik gebruik heel vaak f 8 en het is nooit donker.....

                  Comment


                  • #10
                    Re: 300mm met extenders

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Ik gebruik heel vaak f 8 en het is nooit donker.....
                    Smorgens en tegen de avond? en op een grijze dag? Welke ISO instelling dan?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 300mm met extenders

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      hello,

                      ik heb op het forum al t een en ander opgezocht over een 300mm met extenders maar vind enkel info over de combo 300mm + 1.4x extender.

                      Ik vroeg me af hoe de 300mm zich gedraagt qua scherpte en AF met een 2x extender?

                      Je hebt dan een 600 f/8 IS en gezien ik een 1D mkII ga kopen heb ik dan nog AF.
                      Is dit een doenbare combo of beter afblijven en de 2x extender voor de lichtsterkere (en duurdere ) teleprimes laten? Het zou op termijn voor natuurfotografie zijn en een 400 2.8 of een 500 4 is me te duur...
                      Voor natuur: 400mm 5.6 L dit is de lens voor weinig geld.
                      Werk nog met 1.4tc, weliswaar AF op een 1D body.
                      F8 is nog wel te doen hoor, maar niet s'ochtends en s'avonds uiteraard. Dan moet de TC er weer af.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 300mm met extenders

                        Ik gebruik zelf reeds jaren de 300mm F4 + 1,4 EX = 420mm dit is een prachtige combinatie. Scherpe foto's en al redelijk wat mm, prima mee uit de hand te fotograferen. Maar let wel op , een klein vogeltje mag niet verder dan 5 a 10 meter zitten om een deftige foto over te houden. De 2X extender werkt bij mij niet op mijn body's ( 40D en 50D) lens blijft hunten. Op een prof body gaat dit wel lukken maar je hebt dan wel de beperking van F8 hetgeen net voldoende is om op een normale lichte dag buiten foto's te maken.
                        Voor het straffere werk gebruik ik de 500mm +1,4 =700mm. Uiteraard in combinatie met een goed statief of rijstzak en dat geeft nog goede resultaten op een grotere afstand.

                        Rudy

                        www.vogelsvanbelgie.be
                        Mvg,
                        Rudy
                        www.vogelsvanbelgie.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: 300mm met extenders

                          F8 is zeker te doen, maar welk bokeh hou je dan over
                          Om vogeltjes of zelf vogels te fotograferen heb je best een mooi bokeh vandoen.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment

                          Working...
                          X