Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm Finepix S100fs + teleconverter TCON-17 + welke adapter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujifilm Finepix S100fs + teleconverter TCON-17 + welke adapter?

    Ik fotografeer met een fujifilm finepix S100fs. Ik zou een teleconverter willen aanschaffen en denk dat de Olympus TCON-17 een goede keuze zou zijn. Mijn lens heeft een schroefdraad van 67 mm. Weet iemand of de telecon gebruikt kan worden met mijn toestel? Welke adapter heb ik nodig? Heeft er iemand een dergelijke combinatie?

  • #2
    Re: Fujifilm Finepix S100fs + teleconverter TCON-17 + welke adapter?

    Om het ding te bevestigen heb je een "stepdown"ring nodig van 67 naar 55mm
    2 Opmerkingen hierbij:
    1-Vermoedelijk is tie alleen volledig ingezoomd bruikbaar. (vignettering)
    2-De brandpuntsafstand wordt ongeveer 700mm equivalent en dat met geringe lichtsterkte
    (de converter kost veel licht) betekent dat het moeilijk tot onmogelijk zal worden om nog uit de hand foto's te maken, ik denk dat je dat onderschat.....

    Comment


    • #3
      Re: Fujifilm Finepix S100fs + teleconverter TCON-17 + welke adapter?

      Telekees bedankt voor je reactie.
      Ik lees en hoor allerlei tegengestelde zaken over het gebruik van teleconverters. Ik wil het zelf eens nagaan. Ben je zeker dat de TCON-17 een aansluitingsdiameter van 55 mm heeft? Kan je me een merk - type geven van een stepdown-ring? Winkel?

      Comment


      • #4
        Re: Fujifilm Finepix S100fs + teleconverter TCON-17 + welke adapter?

        Oorspronkelijk geplaatst door el bondadoso Bekijk bericht
        Telekees bedankt voor je reactie.
        Ik lees en hoor allerlei tegengestelde zaken over het gebruik van teleconverters. Ik wil het zelf eens nagaan. Ben je zeker dat de TCON-17 een aansluitingsdiameter van 55 mm heeft? Kan je me een merk - type geven van een stepdown-ring? Winkel?
        Hama is zo'n merk dat nog veel van dat kleine spul voert.
        En ja, die 55mm ben ik zeker van....

        Comment


        • #5
          Re: Fujifilm Finepix S100fs + teleconverter TCON-17 + welke adapter?



          Verwacht geen wonderen van een teleconverter!
          Ik heb een 2,2x converter van RAYNOX van iemand overgenomen en er een aantal foto's mee gemaakt.
          Brandpuntsafstanden in deze orde van grootte (880 mm) leiden vrij snel tot bewegingsonscherpte dus een zeer korte sluitertijd of gebruik van een statief is gewenst.
          Een S100FS ziet wel er indrukwekkend uit met deze converter + zonnekap maar de 2x digitale zoom van deze camera levert vrijwel dezelfde beeldkwaliteit.
          Met een druk op "^" van de 4-weg knop schakelt u digitale zoom in en ook weer uit.
          DZ kost niets en het is de moeite van het proberen waard.
          Één voordeel van DZ is evident, er is geen sprake van lichtsterkte verlies.

          Een tip voor als u close-up foto's wil maken en ruime afstand tot het object wil bewaren.
          - zoom naar 400 mm (101,5 mm)
          - schakel macro in met "<" op de 4-weg knop
          - u heeft nu bij een objectafstand van 90 cm een beeldgrootte op het scherpstelvlak van circa 7,2 x 5,4 cm
          Vervolgens drukt u op "^" van de 4-wegknop en digitale zoom wordt ingeschakeld.
          - u heeft nu bij dezelfde objectafstand van 90 cm een beeldgrootte op het scherpstelvlak van circa 3,1 x 2,3 cm.

          De beperkingen van digitale zoom zult u terugvinden in de maximale afdrukgrootte.
          Aangezien het Fujinon objectief voor wat betreft prestaties de volgende getallen laat zien;
          Horizontaal, absolute resolutie 2200 LPH
          Verticaal, absolute resolutie 2200 LPH
          zal het resultaat van digitale zoom u vermoedelijk niet tegenvallen.

          Zie ook DZ voorbeeldjes en DZ testjes

          Comment


          • #6
            Re: Fujifilm Finepix S100fs + teleconverter TCON-17 + welke adapter?

            Hoi Telekees en ViewFinder,
            bedankt voor de interessante en nuttige informatie.
            ViewFinder: de 2,2 convertor van Raynox was me ook al afgeraden juist omwille van de redenen die jij opgeeft. 't Is daarom dat ik (koppig ventje) met de 1,7 wil proberen. Hartelijk dank voor de informatie inzake de step-down ring.
            Ik heb ook al positieve ervaringen gelezen inzake gebruik van de digitale zoom op de S100Fs. Ik ga jouw praktisch advies zo vlug mogelijk uittesten.

            Comment


            • #7
              Re: Fujifilm Finepix S100fs + teleconverter TCON-17 + welke adapter?

              Oorspronkelijk geplaatst door el bondadoso Bekijk bericht
              Hoi Telekees en ViewFinder,
              bedankt voor de interessante en nuttige informatie.
              KNIP
              Ik heb ook al positieve ervaringen gelezen inzake gebruik van de digitale zoom op de S100Fs. Ik ga jouw praktisch advies zo vlug mogelijk uittesten.
              Ik vraag me af wat digitale zoom toevoegt.
              Croppen op de computer geeft ook nog meer vrijheid bij de uitsnede....

              Comment

              Working...
              X