Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV-filter?

    Welke UV-filter en andere filters zijn het beste voor de Sony DT 16-80mm (SAL-1680Z) lens, diameter 62 mm?
    Ik las dat het een dunne filter moet zijn om vignetting te voorkomen.

  • #2
    Re: UV-filter?

    Ik zou geen gebruiken, met een (uv) filter op je lens heb je meer kans op reflecties. Ze worden nogal eens gebruikt als bescherming voor het glas, maar daar kan je ook de zonnekap voor gebruiken. Zo doe ik het toch, nooit filter, wel altijd zonnekap ter bescherming.
    Ik las dat het een dunne filter moet zijn om vignetting te voorkomen
    Ik dacht ook altijd dat op een breedhoeklens een dunne filter moest staan om vignettering te voorkomen, maar andere forumleden spraken mij overtuigend tegen, dus ik weet het niet zeker. Proberen zou ik zeggen...

    Comment


    • #3
      Re: UV-filter?

      ik kan jouw mening begrijpen ( eigenlijk ook kwestie van gezond verstand) maar het is toch delicater om het lensglas regelmatig te moeten kuisen dan het glas van een filter. Welk middel gebruik jij om het lensglas te kuisen?
      Geen UV-filter, wil dat dan ook zeggen dat de UV-straling ( die dan niet gefilterd wordt) geen zichtbaar effect heeft op de foto's.
      Bedankt in ieder geval voor jouw nuttig advies.

      Comment


      • #4
        Re: UV-filter?

        Lens reinigen: lenspen + microvezeldoekje.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: UV-filter?

          Oorspronkelijk geplaatst door machiels Bekijk bericht
          Geen UV-filter, wil dat dan ook zeggen dat de UV-straling ( die dan niet gefilterd wordt) geen zichtbaar effect heeft op de foto's.
          UV-straling is schadelijk voor de film bij analoge fotografie. Bij digitale fotografie is deze filter overbodig geworden (behalve om je lens te beschermen).
          about.me/stijnv

          Comment


          • #6
            Re: UV-filter?

            Ik reinig mijn lenzen met vochtige lucht uit mijn longen en microvezeldoekjes. Krassen zal je zo zeker niet maken en de coating op het glas zal je ook niet zo snel wegvegen zoals sommige beweren.

            Comment


            • #7
              Re: UV-filter?

              UV-filters best gebruiken onder de zonnebank...



              Ik zou er enkel een gebruiken in bizarre omstandigheden, voor de rest gewoon zonder!
              CANON Inc. Made In Japan

              Comment


              • #8
                Re: UV-filter?

                Het klopt dat een UV filter niet meer nodig is. Maar ik heb ooit een kras gehad op een van mijn lenzen. En ja door mijn eigen stommigheid. Dus nu zet ik er een UV op want 50 Euro is weinig geld tegenover mijn lenzen.

                En na verschillende tests kon ik geen verschil zien tussen foto's genomen met of zonder die filter.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: UV-filter?

                  Ik gebruik op al mijn lenzen een beschermingsfilter.
                  Waarom: omdat ik al veel lenzen gezien heb met een tikje op hun frontlens.
                  Een beschadiging op je frontlens zie je niet direct op de foto maar veroorzaakt veel meer lensflair dan een UV filter ooit zou kunnen

                  Als ik zie hoe mijn filters er na een jaar uitzien, ben ik blij dat het niet mijn frontlens is (en ja ik gebuik steeds mijn zonnekap)
                  Vele krassen komen er op door op op en afzetten van de lenskap en door het afkuisen van de lens (stof kunnen minuscule zandkorreltjes bevatten).

                  Nikon NC filters zijn speciaal gemaakt en gecoat om als beschermfilter te dienen
                  Last edited by zunoel; 12 januari 2009, 07:38.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV-filter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Ik gebruik op al mijn lenzen een beschermingsfilter.
                    Waarom: omdat ik al veel lenzen gezien heb met een tikje op hun frontlens.
                    Een beschadiging op je frontlens zie je niet direct op de foto maar veroorzaakt veel meer lensflair dan een UV filter ooit zou kunnen

                    Als ik zie hoe mijn filters er na een jaar uitzien, ben ik blij dat het niet mijn frontlens is (en ja ik gebuik steeds mijn zonnekap)
                    Vele krassen komen er op door op op en afzetten van de lenskap en door het afkuisen van de lens (stof kunnen minuscule zandkorreltjes bevatten).

                    Nikon NC filters zijn speciaal gemaakt en gecoat om als beschermfilter te dienen
                    Nikon NC filters te koop in de betere fotozaak??
                    NIKON D80 | Nikkor AF-S DX 18 - 135 F/3.5-5.6G | Nikkor AF 50 F/1.8D | Lowepro Slingshot AW200

                    ...De wereld van de digitale fotografie aan het ontdekken...

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV-filter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door D Serge Bekijk bericht
                      Nikon NC filters te koop in de betere fotozaak??
                      http://www.studio73.be/5396/studio73...ngsfilter_62mm
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV-filter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door machiels Bekijk bericht
                        maar het is toch delicater om het lensglas regelmatig te moeten kuisen dan het glas van een filter.
                        Ik heb bijna een jaar een bril met kunststof 'glazen' en die maak ik schoon met een t-shirt of zakdoek->geen krassen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: UV-filter?

                          geen uv filters meer op mijn lenzen:

                          - op macrolens krijg je bij kleine diagrafragma's constant de idee dat er stof op je senor is
                          - op tele of lichtarme omstandigheden meer last van hunting of softer effect

                          enkel polarisatie of ND-filter als onderwerp en lichtomstandigheden het vereisten

                          steeds zonnekap , lensdopjes op
                          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                          IMac/IPad/Mac Air 
                          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                          Comment

                          Working...
                          X