Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 30mm EX DC HSM F: 1.4 OF Nikon AF-S 50mm F:1.4 G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 30mm EX DC HSM F: 1.4 OF Nikon AF-S 50mm F:1.4 G

    Hallo,

    Ik heb een vraagske, ben een beginnende SLR gebruiker en ben nog volop aan het leren.

    Nu neem ik veel foto's binnen op slecht verlichte plaatsen zoals op feestjes of 's avonds thuis van mijn dochtertje etc...

    Ik heb een Niko D60, dus moet ik voor een lens kiezen die autofocus toelaat.
    Welke van deze 2 is het meest geschikt voor binnenhuis foto's te nemen zonder flist.

    Ik denk persoonlijk dat 50 mm niet gemakkelijk gaat werken omdat je dan als snel te dicht bij het onderwerp gaat staan.

    Ik ben deze lenzen aan het overwegen omdat ik graag foto's wil nemen in "donkerdere omstandigheden" zonder de sfeer weg te flitsen.... + dat je dan ook direct een goede lens hebt om buiten mooie portret foto's te maken. Of ben ik verkeerd?

    Of geef ik mijn geld beter uit aan een goede externe flitser?

    Thx voor alle info

  • #2
    Re: Sigma 30mm EX DC HSM F: 1.4 OF Nikon AF-S 50mm F:1.4 G

    Het is inderdaad niet onverstandig om je te verdiepen in flitstechniek. Een 1.4 lens geeft je wel wat extra belichtingsruimte, maar vaak ook niet genoeg om superscherpe foto's te maken. Bovendien heb je een hele korte scherptediepte op 1.4 en die is niet geschikt voor de normale familiekiekjes. Je zult al snel naar 2.8 of 4.0 gaan, en daarmee verlies je je winst in belichtingsruimte.

    Wat de externe flitser betreft: je kunt ook eerst oefenen met je interne flitser. De juiste instellingen zijn meer doorslaggevend dan de juiste flitser.

    Wat de brandpuntsafstand betreft: 50mm is op een cropcamera wat aan de krappe kant. Sfeerfoto's vereisen een groothoeklens binnen. Mocht je toch graag met een 50mm aan de slag gaan, koop dan de 50mm 1.8 voor net boven de 100 euro. Qua scherptediepte begint hij op een acceptabel gebied, en qua prijs is het een leuke lens. Bovendien is hij net zo scherp als, zo niet scherper dan een 1.4.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 30mm EX DC HSM F: 1.4 OF Nikon AF-S 50mm F:1.4 G

      Denk niet dat een 50 f1.8 aan te raden is, want dan heb je geen AF op een D60. Qua brandpunt zou ik zeggen test eens met een gewoon standaard zoom objectief welke je het prettigst vind voor binnenhuis, maar ik denk dat daarvoor de 30mm interessanter is...
      ||Blog||

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 30mm EX DC HSM F: 1.4 OF Nikon AF-S 50mm F:1.4 G

        Wat is dan eigenlijk het nut van "slechts" 1.4, enkel om in slechte lichtomstandigheden toch in staat te zijn een foto te kunnen nemen maar half scherp met een mooiere bokeh?
        Als je toch maar "halve" fotos kan nemen met één scherp oog... soms is dit mooi door de bokeh, maar soms had je toch liever een volledig scherpe foto gewild op lage f-waarde.

        Welke objectieven met laagste f-waarde zijn bekend als de scherpste ?
        Heb al eens gekeken voor een vervanger van m'n 50 1.4 (op 40D) maar vond precies geen alternatief, dit zou het beste objectief zijn...

        De goedkope 50 1.8 zal wel niet veel beter zijn, de 85's zijn meer voor FF.
        De 50 1.4 is pas vanaf 2.0 scherp, sommigen zeggen al 2.8, zo verlies je al dat lichtvoordeel om een compleet scherpe foto te hebben.

        De scherpste portretfoto die ik binnen al nam was met m'n Sigma 150mm macro

        [QUOTE=Marco_;2115812] Een 1.4 lens geeft je wel wat extra belichtingsruimte, maar vaak ook niet genoeg om superscherpe foto's te maken. Bovendien heb je een hele korte scherptediepte op 1.4 en die is niet geschikt voor de normale familiekiekjes. Je zult al snel naar 2.8 of 4.0 gaan, en daarmee verlies je je winst in belichtingsruimte.
        Last edited by CanonYouCan; 11 januari 2009, 08:38.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 30mm EX DC HSM F: 1.4 OF Nikon AF-S 50mm F:1.4 G

          [QUOTE=CanonYouCan;2116646]Wat is dan eigenlijk het nut van "slechts" 1.4, enkel om in slechte lichtomstandigheden toch in staat te zijn een foto te kunnen nemen maar half scherp met een mooiere bokeh?
          Als je toch maar "halve" fotos kan nemen met één scherp oog... soms is dit mooi door de bokeh, maar soms had je toch liever een volledig scherpe foto gewild op lage f-waarde. [QUOTE]

          Zo'n 1.4 objectief kan bijvoorbeeld van pas komen als je koste wat kost een foto genomen wil hebben (journalist bijvoorbeeld) en er niet geflitst mag worden; daarnaast zal een dergelijk objectief op 2.8 scherper zijn dan een 2.8 zoomobjectief en ook dat kan een reden zijn om een 1.4 bij je te steken.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 30mm EX DC HSM F: 1.4 OF Nikon AF-S 50mm F:1.4 G

            Bedankt voor de reacties, ik ga hier nog veel bijleren op dit forum.

            Heb nu even zitten oefenen om betere foto's te nemen met flits zonder de sfeer weg te flitsen, wat al aardig begint te lukken.
            Heb nu wel veel foto's van mijn dochter dat haar ogen half toe zijn, dit kan ik wsl enkel oplossen met een externe flitser.

            Toch wil ik ook nog investeren in een extra lens maar ga eerst nog wat opzoek werk verrichten.

            Wat zijn eigenlijk goede lenzen "van max 500€" om binnen foto's te nemen al dan niet met flits?

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 30mm EX DC HSM F: 1.4 OF Nikon AF-S 50mm F:1.4 G

              Ik heb de sigma 30mm op een olympus (2x crop). Ik ben er heel tevreden over, mooi scherp, leuk om portretjes mee te maken (ook buiten). Deze lens gaat bijna nooit van mijn toestel. Maar als je (beweegelijke) kinderen binnen wil fotograferen kun je mss beter investeren in een externe flits. Met de 30mm vol open heb je echt niet veel scherptediepte, en je onderwerpen moeten meestal nog redelijk onbeweeglijk zijn om nog scherpe foto's over te houden.
              Een externe flitser laat je toe om je licht te richten waar je het wil hebben, bied eenvoudigere controle en is (veel) krachtiger dan de ingebouwde flits. Je zal ook merken dat je minder hoeft voor te flitsen om rode ogen te vermijden, wat veel aangenamer is voor de mensen die je fotografeert.

              Dit is de raad die ik aan alle mensen geef; koop een externe flits! Het is de beste investering die ik gedaan heb, en moest ik opnieuw beginnen, het zou het eerste zijn wat ik extra koop!

              grz
              Brecht
              Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

              Comment

              Working...
              X