Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

model fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • model fotograferen

    Halo allemaal

    Ik zou binnenkort met mijn camera mijne kameraad willen fotograferen,zoals een model. Nu is mijn vraag ,welke lens kan ik daar het best voor gebruiken?
    Ik heb nu een kit van canon efs 18-55 mm en een tamron af 70-300mm.Ik denk niet dat je daar goede resultaten mee ga halen ofwel.Het is bedoeld om zowel buiten als binnen (misschien in een studio)hangt van de prijs af de foto's te nemen.Maar welke lens gebruiken ze meestal om zo modellen te fotograferen.Ik weet wel ,jegaat zeggen,neus in het forum maar er staat dan weer zoveel uitleg,dat ik er niet wijzer uitgeraak.Is er niet 1 lens waarvan je zegt als je die hebt lukt dat het beste.Iik wil er gerust een nieuwe voor aankopen heb een budget van 500 euro.het model wil zowel helemaal als close up in het gezicht fotograferen.
    Wie kan mij helpen daarmee
    groetjes diron
    en alvast bedankt voor de reacties.Liefst niet te technish daar ik nog een beginner ben

  • #2
    Re: model fotograferen

    ik zou de 70-300 maar gebruiken!
    FF Photography.be

    Mijn Flickr account ...

    Comment


    • #3
      Re: model fotograferen

      Voor close up's hangt het er vooral vanaf hoe ver je van je model afstaat he, maar als je er een 2m afstaat dan kom je met je 55mm al wel ergens. 70mm van je andere lens is ook wel ok maar met 300mm ga je niet veel kunnen doen. Als je ook je model er helemaal op wil hebben zonder er 20m af te staan zou ik voor de kleine lens kiezen. Je kan ook eens wisselen natuurlijk. Ik heb pas ook zon schoot geprobeerd met men 16-85mm lens. Foto's vind je via de handtekening (Myrte). Ik heb ook een 80-200mm maar die gebruik ik enkel als ik van ver wil gaan inzoomen.

      Nog iets, mijn 16-85 stelt al scherp vanaf 40cm, mijn grote pas vanaf 1.5m en dat kan ook in je nadeel werken. Tenzij je heel veel plaats hebt.

      Groeten en veel succes
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

      Comment


      • #4
        Re: model fotograferen

        Ook met een kitlens kun je fantastische foto's nemen. Gewoon veel oefenen en veel weggooien. En veel investeren in je fotografiekwaliteiten in plaats van in duur materieel.

        Comment


        • #5
          Re: model fotograferen

          Met de lenzen die je hebt moet het al wel lukken. Blijf met je brandpunt tussen de 35 en 200mm voor portretten. Als je meet groothoek gaat gebruiken krijg je echt heel veel vervorming. Als echte portret lens verkiest de één een 85mm de ander een 135mm, natuurlijk hangt veel af van de ruimte die je hebt en wat je stijl van fotograferen is.
          Om te beginnen zou ik geen lens bijkopen maar gewoon werken met wat je hebt, je koopt beter specifiek als je weet wat je echt nodig hebt uit eigen ondervinding.

          Als je in de studio gaat werken of het licht kan sturen probeer dan je diafragma tussen 5.6 en 8 te houden, dat geeft bij portretten een mooie sherpte (tenzij je graag met een heel beperkte dof werkt).
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment


          • #6
            Re: model fotograferen

            Ik gebruik de laatste tijd maar 3 brandpunt afstanden ...

            50mm
            85mm
            200mm
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #7
              Re: model fotograferen

              Ik heb onlangs ergens voorbeelden gezien van een portret bij verschillende brandpuntsafstanden, maar vind het spijtig genoeg niet meer terug.
              Daarop kon je perfect zien dat je beter geen groothoek gebruikt

              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
              Ik gebruik de laatste tijd maar 3 brandpunt afstanden ...

              50mm
              85mm
              200mm
              Lijkt me inderdaad de meest aangewezen brandpuntafstanden

              Mijn all-time favoriet is nog steeds de 85 mm .
              Last edited by zunoel; 10 januari 2009, 17:47.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: model fotograferen

                lenses 101: http://www.morguefile.com/archive/cl...hpaa36k2ksgek1

                Met de 2 lenzen die je hebt kom je al een eind hoor. Portretten zijn zowiezo het meest bepaald door de pose en uitdrukking van het model en het kunnen van de fotograaf. Materiaal heeft daar weinig mee te zien.

                1 aanrader zou zowiezo ook een 50mm f1.8 lensje zijn. Kan je voor Canon zowel als voor Nikon voor onder de 100 euro vinden, en is volgens mij gewoon een must-have voor elke fotograaf. (niet alleen voor portretten)
                Door het grote diafragma van zo'n lens ga je de achtergrond mooi onscherp kunnen maken, en de scherptediepte precies leggen waar jij het wil. Van zo'n 50mm'tje ga je sowieso geen spijt hebben.

                Tom
                ~TDN
                fotoblog: www.tdn9.be

                Comment


                • #9
                  Re: model fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Ik heb onlangs ergens voorbeelden gezien van een portret bij verschillende brandpuntsafstanden, maar vind het spijtig genoeg niet meer terug.
                  Daarop kon je perfect zien dat je beter geen groothoek gebruikt



                  Lijkt me inderdaad de meest aangewezen brandpuntafstanden

                  Mijn all-time favoriet is nog steeds de 85 mm .
                  zie link , ideaal vanaf 130mm op FF (minst vertekening), dus dat is iets van een 90mm op DX, vandaar dat een 85mm een perfect lens is voor DX
                  Last edited by d_oracle; 11 januari 2009, 13:19.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: model fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    zie link , ideaal vanaf 130mm op FF (minst vertekening), dus dat is iets van een 90mm op DX, vandaar dat een 85mm een perfect lens is voor DX
                    Ah bedankt d_oracle, dat is inderdaad de site welke ik bedoelde
                    Bij analgoge fotografie was vroeger inderdaad de 85 mm aan de korte en 135 aan de lange kant de meest gebruikte portretlenzen.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment

                    Working...
                    X